Gå til innhold

Når skifter dere til vinterdekk?

Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dagen før det er meldt snø, hvis det overhode meldes snø den vinteren. Alternativt hvis jeg skal ut av regionen og til et sted det faktisk blir vinterklima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sannsynlig at det snart blir glatt eller snø. Vil heller være føre var enn å måtte skynde seg å skifte kvelden før eller tidlig en morgen det plutselig kom snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skifter dere til vinterdekk, dere som kjører piggfritt?

Lurer du bare på når de som kjører piggfritt skifter til vinterdekk eller når folk skifter fra sommerdekk til vinterdekk, uansett type dekk.... Du mente kanskje vinterdekk, siden disse dekker både pigg- og piggfritt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok hun mente når de som kjører piggfritt bytter ettersom de gjerne kan bytte før de som har pigger pga avgifter o.l.

Ellers bytter jeg i oktober, eller når det virker som om det kan komme snø snart, altså når det begynner å nærme seg null grader hele tiden og det begynner å komme frost e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bytter ikke i det hele tatt. Nå det blir for mye snø, eller for glatt så kjører jeg rett og slett ikke.

Men nå er jo jeg mopedist da, og ikke bilist. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 oktober. Rart at alle på østlandet kræsjer hele tia bare det er litt snø på veiene!!!! Bruk ordentlige dekk, så funke det nok.

Problemet er jo ikke selve dekkene, men at østlendinger generelt er utrolig trege med å skifte til vinterdekk. Mange venter helt til den første snøen har kommet, og du ser folk står i oppkjørselen sin tidlig om morgenen og skifter, og mange andre finner ut at de ikke gidder/skal ta sjansen og kjører på sommerdekk litt til. Som nordlending synes jeg dette er både tragisk og latterlig. Det er ikke som om snø er noe nytt her nede, men av en eller annen grunn blir folk like overrasket hvert år og er like tregt ute som før. Derimot er det ikke akkurat nødvendig med piggdekk for å komme seg fram på østlandet, hvis det var det du mente med "ordentlige dekk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo ikke selve dekkene, men at østlendinger generelt er utrolig trege med å skifte til vinterdekk. Mange venter helt til den første snøen har kommet, og du ser folk står i oppkjørselen sin tidlig om morgenen og skifter, og mange andre finner ut at de ikke gidder/skal ta sjansen og kjører på sommerdekk litt til. Som nordlending synes jeg dette er både tragisk og latterlig. Det er ikke som om snø er noe nytt her nede, men av en eller annen grunn blir folk like overrasket hvert år og er like tregt ute som før. Derimot er det ikke akkurat nødvendig med piggdekk for å komme seg fram på østlandet, hvis det var det du mente med "ordentlige dekk".

De fleste skifter vel i rimelig tid, men trafikken er så stor at det skal få biler på sommerdekk til at det blir helt kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter til etter at snøen/isen har kommet. Men jeg kjører selvsagt aldri på snø/is med sommerdekk. Jeg lar bare være å kjøre bil når føret ikke tillater det. Buss, taxi og apostlenes hester er greie alternativ her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Snart.... Blir pigger på meg. Har kjørt piggfritt, og det fungerte ikke så bra siden det var mye isføre den sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Når skifter dere til vinterdekk, dere som kjører piggfritt?

Nå er tiden inne for å skifte vinterdekk. Jeg skal gjøre det i dag.

Husk at vinterdekk bør innkjøres litt før vinteren kommer også. Spesielt er dette viktig for helt nye vinterdekk. Venter dere til den første snøen faller kan dere være sikre på at dere har glatte vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i dag i Oslo.

Var m mamma til Østerdalen(Hedmark osv) Der var det snø og is, godt hun kjørte m pigger ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med piggdekk og skiftet for 2 uker siden, da hadde jeg allerede prøvd meg på glatt føre med sommerdekk.

Har man piggfritt forstår jeg ikke hvorfor folk venter til siste liten, litt av fordelen med piggfritt er jo at man kan skifte tidligere uten at det er ulovelig.

Endret av Earane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet igår kveld. Det passet godt inn i sjemaet =)

Men det var ikke pga været, for her er det regn og blest, så det blir nok ikke snø med det første, men har nye dekk, greit å kjøre dem inn.

Kjører en Merce med bakhjulstrekk, så da er den kjelke nok fra før på vinterstid, så her er det 'bedre føre var' som går =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...