Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Hei! Jeg har alltid drømt om å utdanne meg til psykolog. På grunn av den nye ordningen i Oslo (det sinnsyke karakterkravet), kommer jeg ikke inn, slik jeg hadde regnet med. Å ta opp igjen fag, vil være meget usikkert og i tillegg ta en del år.. På grunn av diverse grunner, er det problematisk for meg å flytte til andre byer i landet. Derfor lurer jeg på: Er det mye obligatorisk undervisnig etc. på psykologistudiet ved NTNU i Trondheim? (hadde vært ideelt å bodd i Oslo, samtidig som jeg har studierett der). Håper på svar, er så utrolig fortvilet:(
Gjest stud.psychol. Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 Ingen grunn til å fortvile! Det er ingen obligatoriske forelesninger ved introduksjonsstudiet i psykologi (forutsetning for å søke seg inn på profesjon ved NTNU eller Universitetet i Bergen) ved NTNU. Du kan fint melde deg til både eksamen og undervisning (forelesninger)uten å måtte møte på en eneste forelesning hele studieåret men bare nøye deg med å møte til eksamen i desember og i mai/juni. Slik registreres du som en vanlig student, ikke privatist (aner ikke om NTNU har privatistordninger forresten). Det er 8 emner i dette introduksjonsstudiet, og i ett av emnene (kognitiv psykologi) tror jeg du må skrive øvingsoppgaver som må vurderes som godkjente (altså ikke karakter). I fjor var disse øvingsoppgavene basert på kognitive oppgaver en gruppe på 5-6 studenter skulle utføre, og så skulle man regne ut gjennomsnittsprestasjoner innad i gruppen og skrive individuelle oppgaver basert på resultatene. Det går imidlertid fint an å få venner og familiemedlemmer til å utføre disse oppgavene, og så skriver du bare at "testpersonene bestod av 6 psykologistudenter ved NTNU..". Ingen kommer til å sjekke dette! Det er vel 2-300 personer som tar dette kurset hvert semester. Du kan altså fint fortsette å bo i Oslo, og være student ved NTNU. Bare husk å møt opp til alle eksamener og sørg for å få A på iallefall 6 av de (ex.phil.-karakteren er ikke så nøye og i kognitiv psykologi må man bare få bestått på oppgavene), så kommer du ikke på profesjonsstudiet
Gjest stud.psychol. Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 Mente å si at "så kommer du inn på profesjonsstudiet"!
Gjest TS Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 Takk for svar! Men si jeg kommer inn i selve profesjonsstudiet.. Er det obligatorisk oppmøte der? Altså, er det mulig å bo i Oslo gjennom alle 6 årene?? Utrolig takknemlig for svar:)
Gjest stud.psychol. Skrevet 13. september 2008 #5 Skrevet 13. september 2008 Takk for svar! Men si jeg kommer inn i selve profesjonsstudiet.. Er det obligatorisk oppmøte der? Altså, er det mulig å bo i Oslo gjennom alle 6 årene?? Utrolig takknemlig for svar:) Det er kun mulig å ta introduksjonsstudiet i psykologi mens du bor i Oslo. Du kan overhodet ikke ta profesjonsstudiet mens du bor i Oslo og ikke deltar på forelesninger. 2. avdeling, dvs. de siste 2,5 årene av studiet, er det praksis hvor du bl.a. skal følge opp pasienter ved universitstsklinikken, dvs. ligger denne i Trondheim og du må derfor være her oppe fysisk.. Du må ha minimum 75% oppmøte på forelesninger for å kunne gå opp til eksamen. Det samme gjelder i Bergen. Forelesningene er altså obligatoriske, og du bør følge nøye med slik at du ikke overskrider det som anses som gyldig kvote for fravær. Var jeg deg ville jeg ha revurdert bosituasjonen og om det virkelig er nødvendig å bli boende i Oslo de fem årene profesjonsstudiet varer. Men først kan du jo konsentrere deg om å få gode nok karakterer på introduksjonsstudiet, for det kan kreve endel selvdisiplin for mange. Lykke til iallefall
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå