Gå til innhold

Bryllupsdagbok for lost_bird


lost_bird

Anbefalte innlegg

Tiden jeg aldri hadde trodd skulle komme, har kommet.

Har gått og planlagt i skjul i over ett år og har innbilt meg at det ikke er noe problem å planlegge bryllup.. Men den gang ei. Var til og med så frekk at jeg sa til sambo i våres at hvis han ville vi skulle gifte oss i 2009, så måtte han fri med en gang! Men, for all del, klager ikke. Jeg ble fridd til 7. august i år, og det var på alle måter helt fantastisk. Sambo hadde til og med spurt pappa om min hånd. Tenk, så romantisk er han! Alt var med andre ord rosenrødt i begynnelsen, og jeg så virkelig frem til å kunne begynne å planlegge. Velge og vrake i kirker, selskapslokaler etc., etc.

Men:

1. Vi kan ikke gifte oss i kirka

2. Selskapslokalet vi har forelska oss i skal total renoveres neste sommer

3. Sambo VIL gifte seg neste sommer

4. Vi vil invitere alt for mange mennesker

5. Vi må betale alt selv

6. Jeg har ikke den kroppen jeg vil ha når jeg skal være brud

Grrr..

Det hele endte i en lang ringerunde og desperat leting på internet. Nå, tre dager etterpå, har vi funnet lokale! Det enste problemet er at det blir TRANGT. (Og, sambos største fortvilelse: langt for gjestene når de skal hjem).

Vi var og så på lokalene i går (eller rettere sagt herregården). Det var kjempeflott. Og ting ble ikke verre av at han som styrer stedet var skikkelig dreven på bryllup. Stedet vi egentlig ville ha hadde mat, servitører +++, mens vi kunne ha med alkoholen selv (= spare mye penger). Stedet vi har nå bestemt oss for legger alt opp til oss (eneste kriterie er at vi kjøper kaffe og brus av dem). Men, hvis vi ville, kunne de være behjelpelige med ordning av mat, servitører, dekking av bord, servise, glass, duker + + + Dette passer oss veldig midt i smørøye. Så er nå OPTIMISTISK igjen. Og, sist men ikke minst, dette stedet blir MYE billigere enn stedet vi egentlig hadde tenkt oss!

Når det gjelder vielse i kirke, så er det egentlig uaktuelt. Mitt "drømmebryllup" er med en kirke vielse, men jeg har selv valgt å gjøre dette uaktuelt. Både jeg og sambo er erklærte ateister, og ingen av oss er medlem av statskirken. Hvis vi likevel hadde (om det var mulig) valgt å gifte oss i kirken, ville dette vært rett og slett uetisk og moralsk galt. Men, likevel, kommer ikke over at selve kirkebryllupet er bildet på en romantisk tradisjon og et bildet på en jentes "drømmebryllup". Det viktigste for meg nå er å skape en vielse med en atmosfære som skaper det til "vårt bryllup", og gir alle en følelse av at "vi blir gift". Derfor er "leier" vi (siden jeg er medlem) en fra Human-etisk forbund til å holde vielsen. Da kan vi også ha vielsen på stedet hvor bryllupsfesten skal være. Feks i den nydelige hagen?

Bryllupsplanleggeren til lost_bird:

1. Sette dato - Gjort!

2. Bestemme sted for vielse - Gjort!

3. Bestemme sted for bryllupsfest, og bekrefte dette - Gjort!

4. Velge forlovere og toastmastere - Gjort!

5. Starte århundrets slankekur - om ikke gjort, så ihvertfall startet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neste på menyen er

1. Bestilling av fotograf

Vi hadde egentlig ikke tenkt å bestille profesjonell fotograf, men satset på at flere av gjestene ville ta bilder (blant annet en som er kjent for å ta veldig gode bilder), og bruke av disse. MEN: jeg er så aldeles ikke fotogen, greier ikke slappe av foran kamera og ønsker virkelig at bildene fra denne dagen skal bli flotte. Så da kryper jeg altså til korset... Vi betaler hele bryllupet vårt selv og må derfor begrense oss veldig når det gjelder pengebruk, så dette blir vanskelig! Vi tenker en fotograf som tar bilder av brud, brud + forlovere, brud + brudgom, brud + brudgom + foreldre, brudepar + forlovere og et siste med alle sammen (brudepar + foreldre + forlovere). Resten av dagens bilder lar vi gjestene stå for. What to do??

2. Bestilling av kake

Har sendt mail til Heggedal Bakeri! Håper de tar på seg oppdraget. Drømmer om en tre-etasjes marsipankake....

3. Finne en som kan spille fiolin i vielsen! Tenker (etter tips fra en på KG) å henge opp lapper på musikkhøgskoler. Noen som vet hva noe sånt vil koste? Tenker kanskje to som spiller (da slipper en å være nervøs alene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge deg fremover:) Jeg skal gifte meg i juni, men føler jeg har ganske god tid jeg da...:) Håper i hvert fall det! Vi har ikke 100% bestemt oss for sted, men bestemmelsen skal tas i løpet av helgen. Uansett blir det et sted der de står for både mat, drikke, kake, servitører, og egentlig det meste, så da blir det litt mindre planlegging! Men det e rjo mye annet som skal ordnes, gleder meg spesielt til å finne kjole:)

Hvilket lokale bestemte dere dere for til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har jo egentlig ganske god tid. Det følte jeg ihvertfall før jeg leste gjennom noen dagbøker her på KG. Men det er vel kanskje mange som har startet "litt for tidlig"?

Kjole er noe av det mest spennende tenker jeg... Men jeg har så veldig lyst til å gå ned i vekt før jeg prøver kjole, så ser for meg at kjole først er aktuelt tidligst i mai neste år. Har du begynt å prøve kjoler? Skal du kjøpe ny eller brukt? Eller kanskje leie? Vi kjører en ganske stram økonomisk linje, så for min del blir det brukt. Men det gjør meg absolutt ingenting.

Endte opp med Heggedal Hovedgaard. Nydelig sted! Skikkelig bonde-romantisk stil med en stooor hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig å ikke la seg stresse selv om det er mange her som ligger flere år foran meg i planleggingen;) Bryllup blir det uansett! Vi har endelig bestemt oss for sted:) Det ble Soria Moria, der vi får et helt hus for oss selv (Askeladdens Hus), med kjempefin spisesal med peis, flere kaffestuer, stor terrasse, bar, og t.o.m eget lekerom for de barna som eventuelt kommer. Det tror jeg blir perfekt, da slipper man å snuble rundt i andre hotellgjester også;) Så da er datoen satt og kirke og lokale er bestilt, deilig:)

Så fint at dere også fikk bestemt lokale, må nok inn og titte litt på nettet hvordan det ser ut der. Høres kjempefint ut:)

Jeg har ikke sett på kjole enda, har selvfølgelig kikket litt på nettet da...:) Det blir så gøy å prøve! Tror det blir ny kjole på meg, men vi får se. Er så heldig å ha foreldre og svigerforeldre som stiller opp økonomisk i bryllupet, så det er kjempedeilig.

Er litt lettere nå når datoen er satt, da kan man begynne å tenke på fotograf, musikkinnslag osv. Synes det er så gøy alt sammen, koser meg veldig med planleggingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av lokale! Høres kjempeflott ut! Eget hus og greier. Syns det høres mye bedre ut enn sånn jeg husker det er på Holmen. Og lekerom for barna høres perfekt ut. Er det mange barn som kommer til å være tilstede under middag/festen etterpå? Hos oss blir minstemann 11 år gammel. Er så egoistisk (har ikke barn selv) at jeg bevisst lar være å be barna til gjester som er yngre 11 år. Håper ingen her på KG dømmer meg for det!

Er deilig å ha tidspunkt i boks. Nå kan man planlegge alt det andre også. Innbiller meg at planleggingen av bryllupet er det beste med selve bryllupet!

Og heldig er du som har foreldre og svigerforeldre som hjelper til. Det legger nok ingen demper på bryllupsplanleggingen at vi må betale alt selv, men vi står ikke like fritt som jeg egentlig skulle ønsket.

Hva slags musikkinnslag tenker du på? Til vielsen, til mottagelsen eller festen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nesten ingen av vennene våre som har barn, så det blir en på 1,5 år, en på 3 år og en på 6 måneder. Vet ikke om de blir med eller hvordan vi gjør det, men med det rommet så har de i hvert fall muligheten til å ta de med:) Det spørs vel mest om foreldrene vil ha en kveld for seg selv eller med barn:)

Når det gjelder musikk så skal jeg prøve å få tak i noen som skal synge i vielsen, synes det er så fint med et par sanginnslag. Til festen blir det band eller DJ, tror kanskje det heller litt mot DJ... Da kan det bli litt mer variert musikk:) Hva skal dere ha? CD'er eller laptop funker jo også, bare man lager en skikkelig spilleliste så det ikke plutselig blir stille...:) Dessuten var vi i et bryllup der de hadde en som spilte litt sånn dempet piano i bakgrunnen da vi spiste middag, det var veldig fint synes jeg. Men vi får se!

Har begynt å se litt på invitasjoner og sånn jeg, det haster jo ikke, men det er jo så gøy:) Fotograf må jeg også få tak i etterhvert, skulle gjerne hatt proff-fotograf gjennom hele dagen, men det er jo veldig dyrt. Får se litt, elsklingen kjenner noen som startet eget fotostudio for et par år siden, så hvis vi er heldige så kanskje vi får en god deal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ingen av vennene våre som har barn, så det blir en på 1,5 år, en på 3 år og en på 6 måneder. Vet ikke om de blir med eller hvordan vi gjør det, men med det rommet så har de i hvert fall muligheten til å ta de med:) Det spørs vel mest om foreldrene vil ha en kveld for seg selv eller med barn:)

Når det gjelder musikk så skal jeg prøve å få tak i noen som skal synge i vielsen, synes det er så fint med et par sanginnslag. Til festen blir det band eller DJ, tror kanskje det heller litt mot DJ... Da kan det bli litt mer variert musikk:) Hva skal dere ha? CD'er eller laptop funker jo også, bare man lager en skikkelig spilleliste så det ikke plutselig blir stille...:) Dessuten var vi i et bryllup der de hadde en som spilte litt sånn dempet piano i bakgrunnen da vi spiste middag, det var veldig fint synes jeg. Men vi får se!

Vi tenker DJ på festen. Da kan man jo ha så og si alt. Har en haug av danseglade venninner, så tror nok det slår an best. Er det vi liker best selv også ;) Vi har vielse ute, så vi tenkte å leie noen til å spille fiolin i vielsen (brudemarsjen eller noe sånt). Men det er ikke bare bare å få tak i fiolinspillere! Det med dempet pianomusikk i bakgrunnen høres ut som en skikkelig bra ide!

Har begynt å se på invitasjoner og sånn jeg, det haster jo ikke, men det er jo så gøy:) Fotograf må jeg også få tak i etterhvert, skulle gjerne hatt proff-fotograf gjennom hele dagen, men det er jo veldig dyrt. Får se litt, elsklingen kjenner noen som startet eget fotostudio for et par år siden, så hvis vi er heldige så kanskje vi får en god deal:)

Jeg hadde egentlig tenkt å lage invitasjoner selv, men plutselig så slo det meg hvor utrolig mye arbeid det egentlig er. Så..- jeg smugtitta litt på nett og fant noen jeg falt pladask for, nemlig disse.. Og alt i alt blir det faktisk billigere å bestille på nett (ihvertfall hvis man skal regne med alle timer arbeid man må legge i invitasjonene).

Når det gjelder fotograf tror jeg det lønner seg å være tidlig ute. Vi har ringt litt rundt og hørt, men alt er liksom så horribelt dyrt overalt. Vi har bestemt oss for å ha en proff fotograf til å ta noen oppstilte bilder, også satse på at noen gjester tar bilder resten av dagen. Det er ihvertfall en litt økonomisk løsning!! :foto:

Endret av lost_bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine invitasjoner:) Jeg har sett på invitasjoner fra samme sted selv, bestilte en prøve på Feeling sølv tror jeg de heter. Helt enkle. Fikk prøven etter et par dager, og den var egentlig perfekt, så jeg tror det blir den:) Dessuten er det praktisk at man kan få bordkort og meny og sånn i samme serie.

Fotograf er kjempedyrt, de tar seg godt betalt. Kanskje vi også bestemmer oss for den løsningen, å få en proff til å ta de "offisielle" bildene, og overlate resten til gjestene. Har en venninne som har gått et år på fotoskole, kanskje jeg kunne spurt henne om hun har lyst til å knipse litt:)

Har begynt å titte på bryllupsreiser også jeg... Litt tidlig kanskje, men elsker å drømme meg bort, spesielt i denne kulden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for hilsen i boken min :kghjerte:

Jeg holder til i Asker / Bærumsområdet ja, så ble bittelitt nysgjerrig på hva / hvor drømmestedet deres er :jepp:

Masse lykke til i planleggingen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jøsses, som tiden flyr. Skjønte ikke at det bare var noen få dager igjen før den store dagen. Det merkeligste er at jeg ikke er stressa. Jeg er så lite stressa at jeg begynner å bli stressa fordi jeg ikke er stressa.

Har vært elendig til å oppdatere her, så skriver like greit ned det som mangler, fremfor alt det som er gjort (og det er jo en hel stor del):

Neste uke:

1. øve på brudevals

2. Gjøre ferdig play-list

3. Printe ut programmene

4. Ha et møte med våre "gode hjelpere"

5. Kjøpe gave til toastmaster

6. Skrive ned dikt til vielsen på hvite lapper

7. Lage ferdig kjøreplan

8. Skrive bordkart og vielsesprogram pent på pene ark (festes på lerret)

9. Bestemme frisyre og sminke

2 uker før:

1. Møte saksofonist

2. Møte med bakeri ang. pynt av kake

Uken før:

1. Innkjøp av mat (ferskvarer)

2. Gå inn sko

3. Dampe kjolen

4. Gjøre ferdig "tekster om hver enkelt" og sørge for at disse ligger inni programmene/menyene sammen med bordvettreglene

5. Levere overnevte til svigermor, sammen med glass

Dagen før:

1. ta ut kontanter til det som skal betales kontant

2. Printe ut talen fra meg til min kjære

3. pakke med ting som skal tas med til bryllupssuiten

4. siste sjekk kjole, sko og slør

5. Sørge for at siste innkjøp til lunsjen blir gjort, og at jeg har vin til lunsjen

6. Siste finpuss av kjøreplan

7. (Krise?) møte med foreldre

8. Siste finpuss av... DOKURVENE!

Er av typen som ikke stoler på andre enn meg selv, så er spent på hvordan kakene (mammas jobb), gaveopppakking etc (forlover 1), lunsj (forlover 2), bordpynt (svigermor) og bryllupsbukett (brudgom) blir. Veldig spent. Dokurvene overlater jeg derimot ikke til noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg er så godt i gang legger jeg liksågodt ut talen fra meg til brudgom her - er jeg heldig så får jeg en kommentar eller to...

Greia er at jeg egentlig har lyst til å benytte meg av min rett til å ikke holde tale.. -men så liker jeg å prate, og har ikke noe i mot å reise meg opp og si noen ord. Jeg har (som jeg også har lov til) bestemt at min tale skal være KUN til brudgom. I et forsøk på å ikke være for klissete, og ikke begynne å grine, har jeg bestemt meg for å lese en sang. Jeg kan ikke synge, så jeg ville aldri i verden tvunget selskapet gjennom noe sånt. Min brudgom elsker Queen, og jeg håper og regner med at ihvertfall han vil kjenne igjen teksten som er hentet fra en av deres sanger. Den er skrevet bittelitt om (han er jo tross alt en gutt, og ikke en jente, dessuten ble det litt for mange repeteringer). Mulig jeg må hinte litt, og forklare litt for resten av gjengen at det faktisk er en sang jeg "forteller". Ihvertfall, here I go..:

I was born to love you

with every single beat of my heart

Yes; I was born to take care of you

every single day of my life.

You are the one for me

I am the one for you

You were made for me

you're my ecstasy

If I was given every opportunity

I'd kill for your love

So take a chance with me

Let me romance with you

I'm caught in a dream

And my dream's come true

It's so hard to believe

This is happening to me

An amazing feelin'

Comin' through

I was born to love you

With every single beat of my heart

Yes, I was born to take care of you

Every single day of my life

Teksten er jo på engelsk, men jeg snakker språket rimelig greit, så regner med det skal gå fint. Har øvd meg MASSE foran speilet!

Noen som syns dette er det dummeste jeg har begitt meg ut på? *nervøs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin tale, og det med sangen var en flott idé! Selv kommer jeg til å bruke et dikt jeg selv har laget. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin tale, og det med sangen var en flott idé! Selv kommer jeg til å bruke et dikt jeg selv har laget. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Tuusen takk for at du i det hele tatt tok deg tid til å lese gjennom :) Nå slapper jeg ihvertfall av litt mer! Begynte å bli litt stressa over talen i sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke bli, synes den var riktig så koselig og romantisk. Lykke til! :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Hva slags smykke skal jeg ha til kjolen...? Tenkte opprinnelig perler. Svigermor vil gjerne at jeg skal ha perlearvegods på meg. Men er redd det blir mye? Dessuten er kjolen pyntet med bittesmå blanke/gjennomsiktige "stener". Kanskje det blir mis-match? Er perler på skoene da. Men de syns jo ikke så godt. Hva skal man ha i ørene? Ble mye dette. Skjønner ikke åssen jeg skal greie å bestemme meg.

Kjolen

Har dessuten ganske kort hals, så kler ikke helt hengeøredobber, selv om det er aldri så pent :(

Hjelp?

Endret av lost_bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjolen var nydelig, og det med å lese en sang synes jeg var lurt. Sangen er jo veldig fin også. :jepp:

Selv hadde jeg ikke greid noe sånt, så jeg velger å tie helt stille jeg. Kommer til å ha nok med å tørke tårer regner jeg med. Eller, jeg skal jo synge når jeg går opp til alteret da, men så får det være nok. :ler:

Gleder meg til å følge med videre!

Og en ting til....hva i alle dager er dokurver??? *grønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...