Gå til innhold

bare veldig redd for sykdommer der nede

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

HEi, jg bare lurer på en ting: HAr nettop fått ny type, og vi har enda ikke hatt sex fordi jeg har villet vente, og fordi jeg er redd for sykdommer ( han er jo ny partner etc)

Ikke det at jg tror han har noe, men jg har spurt han om han har sjekket seg, og han sier ja.Men jg vet at man ikke kan sjekke feks hiv og aids på vanlig sjekk, men han prøver å berolige meg med at han var hos legen for et par mndr siden fordi han besvimte på jobb ( noe jg husker godt). Og at det der ble tatt blod prøve, noe jeg og tror på for det er jo vanlig standard. Og det viste seg at hanne hadde noe problemer med blodsukker osv.

Poenget mitt er da; Når man tar blodprøver hos lege, sjekker de automatisk da/kan man da se om vedkommende har hiv/aids?

hilsen urolig

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Poenget mitt er da; Når man tar blodprøver hos lege, sjekker de automatisk da/kan man da se om vedkommende har hiv/aids?
Nei, det må man be om.
Skrevet (endret)

Nei, det sjekkes ikke rutinemessig, som regel kun hvis du har vært i en situasjon hvor det er en viss risiko for at du kan ha blitt smittet (f.eks. hvis du har hatt sex med en som er HIV-positiv, hvis du har stukket deg på en sprøyte, etc.). Du kan selvfølgelig dra til legen og spørre om en test når som helst, hvis du er redd for at du har fått det, men husk på at HIV faktisk er ganske sjelden i Norge, så det liten sjanse for at kjæresten din har det. Men jeg forstår likevel at du er skeptisk, og det er fornuftig.

Det er en mye høyere risiko for at du skal bli smittet av f.eks. chlamydia, som ikke er en dødelig sykdom, men som kan føre til bl.a. nedsatt fruktbarhet. Dette fordi sykdommen oftest er uten noen symptomer, og blir derfor heller ikke behandlet hvis man ikke likevel sjekker seg, og kan gjøre stor skade i egglederne dine.

Det er derfor leger anbefaler at man kommer inn for en chlamydiatest hver gang man skifter partner.

Jeg ville i hvert fall krevd en chlamydiatest hvis jeg var deg, og du bør teste deg selv hvis du ikke har gjort det. Hvis han tror det kan være noen sjanse for at han kan ha fått HIV (f.eks. hvis han har delt sprøyte med noen eller hatt ubeskyttet sex i utlandet), kan du jo forklare ham at du er engstelig, og spørre om han kan teste seg.

Inntil videre får dere heller være flinke til å bruke kondom, hvis du ønsker å ha sex med ham ;)

Forresten er det en regel som sier at pasienten må samtykke i en HIV-test, så legen kan ikke teste deg for HIV uten at du vil/er klar over det selv.

Endret av FruLuna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...