Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2009 #21 Skrevet 31. mai 2009 Heia,blir helt matt her..mener dere at de ikke for lov å lukke dør når de har motsatte kjønn på besøk??Det var jo ikke der jeg knulla,jeg knulla alle andre plasser ute,hos venniner,når jeg satt barnevakt,ja,you name it..Det er jo så tåplig for når du er hjemme er du jo redd foreldrene skal komme inn eller høre deg.Jeg vil si 16-17 år for å sove hos hverandre og at de har været sammen en stund.og at du vet at den motsatte part er en som tar "vare"på jenta(hvis det er det) di og at hensikten ikke er at de skal finne på alt annet tull på nettene..Da mener jeg ut å drikke og ruse seg..For det kan jeg si av egen erfaring at det var grit å være hos gubben for der brydde ingen seg hvor man var hele natta..Men gud la de få lukke døra ikke sikkert de vil dere skal høre alt de krangler/prater om.. Det var vel ikke ment til ts? For ts bare spør, uten å komme med sin mening om saken.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2009 #22 Skrevet 31. mai 2009 Jeg mener det er helt tåpelig at noen har så strenge regler hjemme. Hadde jeg hatt regler der jeg ikke fikk sove over, eller de var veldig bekymra for at jeg skulle ha sex, og overbeskyttende, så hadde jeg nok vært mye tidlgere ute enn jeg var. Mine foreldre stolte så mye på meg at jeg ikke kom til å gjøre noe dumt. Vi har aldri hatt en pinlig blomsten og bien prat da jeg var i ten-årene, men de har heller snakket om at man må prioritere riktig og ikke bli gravid før man er moden eller klar for dette. De har også sagt at ting bør komme i en riktig rekkefølg (utdannelse, fast inntekt, et sted å bo.. før barn og familie) men dette uten å prakke på meg en hel leksjon om beskyttelse og hvor farlig det kan være å ha sex. Det hjalp meg veldig at de forstod at ungene dies uansett kom til å ha seg på ett eller annet tidspunkt, hjelp heller til med å stole på ungene deres, at de er ansvarlige nok til å beskytte seg. Er de derimot som min søster, som måtte ta en graviditetstest etter første samleie, må det holdes mer igjen, og det må være strammere linjer. Se de tut i fra personen det gjelder, ikke alderen. Er de ansvarlige, så må jo det være bra. Ikke hold igjen på grun av at du som mor ikke liker tanken på at barnet ditt har sex.
Lilywhite Skrevet 31. mai 2009 #23 Skrevet 31. mai 2009 Jeg fikk kjæreste uken før jeg fylte 17, før det hadde det ikke vært noe som var seriøst nok til at problemstillingen var aktuell... fikk lov å sove hos han når vi hadde vært sammen et par mnd. Hadde sikkert fått lov fra jeg var 16 hvis jeg hadde kjæreste da...
Lilywhite Skrevet 31. mai 2009 #24 Skrevet 31. mai 2009 Men fikk kun sove hos han i helgene, i ukedagene måtte jeg som hovedregel sove hjemme så lenge jeg bodde hjemme (til jeg var 19), både fordi jeg skulle tidlig opp og fordi jeg ikke skulle invadere huset til familien til kjære fullstendig
Susieseys Skrevet 31. mai 2009 #25 Skrevet 31. mai 2009 Hjemme hoss meg er det ikke lov med overnatting (er 17 år han 19 år). Jeg har spurt her hjemme, far sa nei (og lo ganske hardt ) men så har vi ikke gjesteværelse og jeg bare enkelt seng. Har ikke spurt hjemme hos ham, men jeg tviler meget ettersom foreldrene er såpass konservative. Å være på rommet mitt har han lov til, har ikje spurt om å låse døren, men fikk beskjeden "ikke noe snusk" som senere ble klarert som "bare lov med kyssing og klining". Rommet hans er så lite så vi er ikke ofte der inne, men sitter alene i loftstuen hans. Min far er homofob så er ikke sikker på den situasjonen.
Eske Skrevet 31. mai 2009 #26 Skrevet 31. mai 2009 Nå har ikke jeg barn, men ER barnet i denne sammenhengen. Jeg ble sammen med kjæresten min (den første, så det har aldri vært ei problemstilling tidligere) et par måneder etter jeg var blitt 16 (han er like gammel) og vi fikk ikke ordentlig tillatelse fra min mor til å sove sammen før vi hadde vært sammen i rundt fire måneder. (Med egentlig mener jeg at det hendte et par ganger at vi sov sammen grunnet en overberuset kjæreste og at veien hjem til meg var den korteste) Grunnen var ikke at hun ville nekte oss å ha sex, men at hun ønsket å vite at det var litt "seriøst" før vi fikk sove sammen, så hun skulle slippe å møte nye gutter til frokost hver helg..
Jade Skrevet 31. mai 2009 #27 Skrevet 31. mai 2009 15-16-alderen syns jeg virker greitt. Endrer gjerne mening når jeg kommer til den tid. Jeg betaler gjerne for p-piller/-sprøyte og kondomer også. De må gjerne låse døren, for å slippe å være redd for at småsøsken skal snike. Noen vil gjerne si at jeg "oppfordrer til sex". Men de vil nok ha det uansett. Jeg vil heller at de skal ha det hjemme, enn i en bil eller et offentlig toalett. Og MED prevensjon! Om de er homofil, spiller ingen rolle.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 31. mai 2009 #28 Skrevet 31. mai 2009 Søsteren min er 14 og hennes kjæreste er 15. Hos faren til søsteren min får han lov til å sove over, men han får ikke ha overnatting eller overnatte med søsteren min.Så de har ikke overnattet med hverandre. De har vært sammen snart 1,5år. Og jeg vet at de har sex. Så ungdommen kan hvis de vil og da tror jeg ikke det hjelper å nekte dem å overnatte. Men foreldrene føler seg vel tryggere med klare regler og grenser. Det kan jeg forstå. For meg var det en trygghet i at søsteren min kom og fortalte om det selv og ville at jeg skulle være med på å skaffe p-piller og om jeg kunne kjøpe kondom. Vi hadde en laaang samtale (også med typen hennes)om det å ha sex og konsekvenser av dette. Jeg snakket om at jeg ikke godtok det helt men skulle hjelpe til hvis det skulle oppstå ett problem.
Goose Green Skrevet 31. mai 2009 #29 Skrevet 31. mai 2009 Bra sakt !! Sant det Dette her bør og skal vi ha ein liberal haldning til! Ser ingen grunn til å sette grenser så lenge dei er over 16 år gamle. Om dei unge slurvar med prevensjon, ja så får dei være vaksne nok til å ta ansvaret for eventuelle barn. Det dere med tenåringsgraviditet er det ingen grunn til å frykte, da ansvaret for eit nytt liv faktisk gjer dei bråvaksne!
Lilywhite Skrevet 31. mai 2009 #30 Skrevet 31. mai 2009 Vi låste selvfølgelig døren forresten, det spurte vi ikke om en gang, men hadde vi vært yngre hadde det kanskje vært en problemstilling... mener uansett det er naivt av foreldre å tro at de hindrer sex ved å hindre å låse døren. Vet ikke hva foreldrene mine hadde ment om overnatting dersom jeg eller min søster hadde vært lesbisk, men går ut i fra at det ikke ville spilt noen rolle, og regner ikke med at det vil påvirke min vurdering av hvorvidt de skal få lov å overnatte dersom jeg får et homofilt barn... Ser ikke helt hvorfor det skulle gjøre noen forskjell
ninuska_ Skrevet 1. juni 2009 #31 Skrevet 1. juni 2009 (endret) Vanija; Det er greit foreldrene hans er kristne og ikke tror på sex før ekteskap - men tror de at dere aldri har hatt sex/at dere ikke har sex som samboere? Jeg sier ikke at alle samboere har sex, det er sikkert noen som venter til de er gift, men når dere allerede har hatt sex.. Ja, jeg vet ikke hva jeg ville fram til der Endret 17. desember 2015 av ninuska_
Vanija Skrevet 2. juni 2009 #32 Skrevet 2. juni 2009 Vanija; Det er greit foreldrene hans er kristne og ikke tror på sex før ekteskap - men tror de at dere aldri har hatt sex/at dere ikke har sex som samboere? Jeg sier ikke at alle samboere har sex, det er sikkert noen som venter til de er gift, men når dere allerede har hatt sex.. Ja, jeg vet ikke hva jeg ville fram til der Jeg tror de skjønner at vi har sex sammen nå. Det virker som om de respekterer vårt valg, men vil ikke oppfordre til det ved å la oss sove sammen under deres tak. Dette synes jeg er veldig dumt, da det av praktiske grunner ville vært mye lettere for meg å komme meg på sommerjobben fra der han bor i forhold til der jeg bor. Ca. en time nærmere med buss.
Vanija Skrevet 16. juni 2009 #33 Skrevet 16. juni 2009 Update: I helga fikk vi sove sammen for aller første gang (med tillatelse av hans foreldre). Endelig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå