Gå til innhold

Behandling mot sosial angst og depresjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Fortvilet_*
Skrevet

Hei. Jeg har vært plaget av depresjoner og sosial angst så lenge jeg kan huske. Helt siden jeg var helt liten har jeg vært redd for mennesker, supersjenert og hatt nærmest inteteksisterende selvtillit. Det har nok sammenheng med at jeg ble mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og at foreldrene mine aldri har vist meg noen form for kjærlighet, og at de til tider mobbet meg minst like mye som mine klasse"kamerater". Jeg har få nære venner, ekstremt lite sosialt nettverk og i går gjorde kjæresten min det slutt.

Uansett, jeg skal ikke komme med noen "stakkars meg"-tale. Jeg vet mange har det værre. Det jeg ønsker med denne tråden er råd og tips til hvordan man takler dårlig selvtillit, depersjon og sosial angst?

Jeg har allerede vært igjennom "Cipralex & prating med psykolog"-greia. Jeg vet psykologer vil fortelle meg at jeg må eksponere meg selv for sosiale situasjoner, jeg vet utadrettet oppmerksomhet kan avlede tanken fra angst, jeg vet negative tanker skal møtes med positive og fornuftige motargumetner.

Men hva gjør man når man ikke klarer? Når all energi man har suges inn i en sirkel av selvforrakt og depresjon?

Finnes det noen behandlingsmetoder som ikke bare går ut på at psykologen ramser opp en rekke standardfraser???

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei. Jeg har vært plaget av depresjoner og sosial angst så lenge jeg kan huske. Helt siden jeg var helt liten har jeg vært redd for mennesker, supersjenert og hatt nærmest inteteksisterende selvtillit. Det har nok sammenheng med at jeg ble mobbet gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og at foreldrene mine aldri har vist meg noen form for kjærlighet, og at de til tider mobbet meg minst like mye som mine klasse"kamerater". Jeg har få nære venner, ekstremt lite sosialt nettverk og i går gjorde kjæresten min det slutt.

Uansett, jeg skal ikke komme med noen "stakkars meg"-tale. Jeg vet mange har det værre. Det jeg ønsker med denne tråden er råd og tips til hvordan man takler dårlig selvtillit, depersjon og sosial angst?

Jeg har allerede vært igjennom "Cipralex & prating med psykolog"-greia. Jeg vet psykologer vil fortelle meg at jeg må eksponere meg selv for sosiale situasjoner, jeg vet utadrettet oppmerksomhet kan avlede tanken fra angst, jeg vet negative tanker skal møtes med positive og fornuftige motargumetner.

Men hva gjør man når man ikke klarer? Når all energi man har suges inn i en sirkel av selvforrakt og depresjon?

Finnes det noen behandlingsmetoder som ikke bare går ut på at psykologen ramser opp en rekke standardfraser???

Hvis du synes det fungerer dårlig med vanlig snakketerapi så finnes det flere ting du kan prøve. Hypnose vil kunne hjelpe deg, kanskje også tankefelt terapi. Kroppslige terapier som rosen terapi vil kkunne være ypperlig for å løse opp gamle vonde følelser som har satt seg i kroppen. Men, det kan være en litt for heavy terapi før du ellers er blitt litt styrket fordi det røsker opp i mye guff. I første omgang trenger du nok noe som styrker deg.

En enkel ting som vil styrke deg en del ved å dempe noe av angsten og løfte deg litt fra depresjonen er akkupunktur. En god ide er å starte med det for å bli litt bedre. Meditasjon har vist svært gode resultater i forhold til å redusere angst og depresjon og å bedre selvfølelse og også i forhold til å hele gamle sår. Yoga gjør mye av dem samme, men gir en del mere energi i tillegg. Kombinasjonen er meget bra. Meditasjon kan du for eksempel lære hos Acem. Du kan også søke på mindfulness based stress reduction og bestille cd fra dem og se på forskningsresultatene deres, men du må etter ikke så lang tid gå på kurs for å lære meditasjon ordentlig.

En annen meditasjonsfrom som vil være svært gunstig for folk med selvtillitsproblemer er Inner Smile som du kan søke opp på nettet. Det er også en gammel kinesisk øvelse som heter six healing sounds som er ekstremt effektiv for å styrke deg mentalt og fysisk. Den vil sikkert virke litt rar, men den virker utrolig godt. Hvis du bestemmer deg for å prøve den så bestem deg for å gjøre den i to uker før du gir opp slik at du virkelig for sett hvordan den virker.

Fordelen med akkupunktur, hypnose, meditasjon, yoga og healing sounds er at det er ting som vil styrke deg mye før du er ute i de sosialt vanskelige situasjonene.

Hvis du vil lære inner smile og healing sounds kan du enten gjøre det gjennom bøker du finner på nettet. Videoene til Michael Winn, eller du kan søke etter healing tao/universal tao instruktører på nettet. Det skal være et par i norge.

Det er også en form for mave massasje som heter chi nei tsang og som er utrolig bra for å løse opp følelsesmessige spenninger i maveregionen uten at man går så veldig inn i følelsene som i rosen terapi. Det skal være en dame io norge som driver med det.

Siden vanlig terapi ikke fungerer kan du også prøve mindfulness based cognitive therapi som er en blanding av kognitiv terapi og meditasjon. Se i tråden om negative tanker her inne på kropp og helse og les om det der. Det er en mann i Oslo som heter Viggo Johansen som driver med denne typen terapi og jeg vil tro det er en del flere også.

Hvis du, etter å ha styrket deg selv gjennom ulike tiltak ønsker å gjøre noe aktivt for å bli mere sosial, så vil jeg annbefalle coachene her: charismaarts.com

I utgangspunktet så er det sjekking de er spesialister på, men de er suverene på generelle sosiale ferdigheter og har en god del oppdrag for næringslivet. De kan virkelig lære folk mye om hvordan være sosial, omgås fremmede og få venner.

Lykke til:)

Gjest Gjest_Fortvilet_*
Skrevet

Tusen takk for mange intressante tips gjest! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...