Gå til innhold

Svimmel i hele ettermiddag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært svimmel nå i sju timer i strekk. Jeg har spist og drukket normalt og føler meg ellers helt fin, men er så svimmel at ting går rundt tilogmed når jeg sitter i ro. Om jeg reiser meg og går så sjangler jeg som om jeg var full og jeg har flere ganger holdt på å gå i bakken.. :overrasket:

Noen som har vært borti noe sånt før og vet hva det kan komme av?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cinzano Asti
Skrevet

Hva mener du med svimmel da? Hva folk legger i det kan være rimelig forskjellig. I medisinen snakker man om svimmelhet som en illusjon av at rommet snurrer rundt eller at underlaget beveger seg. Er det slik du har opplevd nå? Å holde balansen kontrolleres av en finfin mekanisme, og det er mye som kan forstyrre den - og da kanskje gi deg følelsen av å sjangle.

Det mest vanlige er at typen svimmelhet jeg beskrev over, kommer av forstyrrelser i det såkalte likevektsorganet eller tilhørende nerver. Har du hørt om Mènières sykdom? Det skyldes en slik tilstand, og kan muligens passe med noe av det du forteller. Kom det plutselig? Fikk du noen andre symptomer? Det er svimmelhet hele tiden; ikke bare når du har hodet i en spesiell posisjon? Anfallene v/ mènières varer vanligvis noen timer før de går over, og trenger ikke nødvendigvis komme igjen. Dog er disse anfallene ofte ledsaget av en del andre symptomer jeg tror du godt ville merket hvis du hadde (bla.a. hørselstap, øresus), så er mer reel diagnose er kanskje noe vi kaller vestibularisnevritt, som muligens skyldes en virusinfeksjon i en nerve forbundet med likevektsorganet.

Dette høres sikkert skummelt ut, men jeg bare tenker litt høyt hva dette kan skyldes. Det er absolutt ikke normalt å gå rundt sjanglene/svimlende i mange timer, derfor ville jeg oppsøkt en lege hvis jeg var deg. Det høres ikke noe farlig ut, men viktig å finne ut av likevel. V/ vestibularisnevritt går plagene vanligvis over av seg selv etter en liten stund, så ikke vær redd!

Jeg håper det var oppklarende. Lykke til videre! Oppsøk helsevesenet, de vil ta noen standardiserte tester og spørre deg om å forklare akkurat hvilke symptomer du har hatt, og så vil du helt sikkert få vite noe mer :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...