Gå til innhold

Sier kroppen ifra om hva den mangler?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en del vitamin- og mineralmangler for tida. I tillegg så har jeg begynt å spise en del ting jeg tidligere var lite interessert i, eller at jeg fyser og bare MÅ ha enkelte matvarer som jeg ikke trodde jeg likte.

Ikke at det er rare matvarer i seg selv, men jeg har for eksempel fått fullstendig dilla på tomater. Før likte jeg kun tomater om det var sammen med noe, helst i form av sauser eller stekt med noe. Ikke i salat eller ren form. Nå spiser jeg flere tomater daglig. Gomler eller har det sammen med andre ting.

Andre matvarer jeg bare MÅ ha er avokado, syltede rødbeter, bønner av alle slag, paprika, kapers (!) og brokkoli. For å nevne noe. Det er grønnsaker det går i, lite frukt.

Jeg har alltid spist og likt grønnsaker. Men nå er det gjerne enkelte ting jeg må ha alene. I mengder. Jeg har også høyt saltbehov, men mangler utrolig nok natrium også, så det er nok forklaringen.

I tillegg kommer grove kornprodukter, gjerne knekkebrød. Og fisk. Har omtrent lyst på lettsaltet torsk hver dag, og det har jeg alltid likt, men aldri vært noen kjempefan av. Men tanken på den lettsaltede torsken med tilbehør er overveldende til tider. ;)

Er det andre som har fått påvist mangler og oppdaget at de uten å tenke på det vil ha matvarer som inneholder dette?

Tar vitamin- og mineraltilskudd i tillegg nå, så det går seg nok til. (Er ikke gravid altså, om noen linket det i den retningen.)

Det er jo egentlig en fantastisk egenskap kroppen har, da. Å si ifra at man må få i seg disse tingene på en sånn måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg mangler noe, men min far sa at dersom det var en matvare som inneholdt noe jeg manglet, så ville jeg få veldig lyst på den matvaren.

Jeg her fra tid til annen ekstremt lyst på reker og torsk. Etter at jeg begynte å spise sushi, har jeg av og til fått ekstremt lyst på det. Er helt sikker på at det er avhengighetsskapende.

Jeg kan bli helt sprø og kan gå å tenke på disse matvarene i mange dager. Og sjeldent går jeg så lenge som en uke uten å slå til på reker eller torsk når jeg blir desperat.

Skrevet

Jeg tror det er noe i det der. At kroppen til en viss grad sier ifra om den trenger noe.

Jeg har også noen sånne perioder hvor jeg har ekstremt lyst på enkelte ting... det som går igjen oftest er brokkoli og peanøtter. hehe. Begge deler inneholder vel noe b-vitaminer, kanskje jeg har lite av det.

Skrevet

Hvis jeg har spist mye søtt får jeg lyst på noe salt, og omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...