Gjest Miley Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Av ren nysgjerrighet. Jeg ser det er noen, spesielt gjest, som driver å drar opp gamle tråder. Gjerne tråder som er fire fem år gamle. Det svares som om tråden skulle være av ny art, som om årene aldri skulle vært gått. Hvorfor? :klø:
Amalie_85 Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 det har jeg og lurt på noen ganger :klø:
Bønna Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Kanskje de som svarer etter at tråden er blitt dratt fram igjen svarer som tråden er ny fordi man ikke legger merke til at den er gammel?
Gjest Miley Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Kanskje de som svarer etter at tråden er blitt dratt fram igjen svarer som tråden er ny fordi man ikke legger merke til at den er gammel? Jo det har jeg sett flere ganger, at når en har dratt opp tråden så fortsetter folk å svare. Men den første som svarer må jo nødvendigvis ha dukket i arkivet, og bør vel være klar over dette.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Er nok som Bønna skriver, at folk ikke elgger merke til datoen. Man sitter og googler noe man lurer på, og får link til en tråd på KG. Så føler man for å spørre om mer utfyllende svar, og poster et innlegg uten å se på datoen. Går vel helt fint det vel? Eller man vet svaret det spørres om i hovedinnlegget og svarer uten å se på datoen. Selv om svaret kanskje ikke lenger er relevant for trådstarter, så kan det være det for andre som leser tråden.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Jo det har jeg sett flere ganger, at når en har dratt opp tråden så fortsetter folk å svare. Men den første som svarer må jo nødvendigvis ha dukket i arkivet, og bør vel være klar over dette. Nei, vedkommende kan ha funnet tråden via Google.
Bønna Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 Ja, da har de vel bare bladd seg bakover til de fant en tråd de synes er interessant, da. Jeg synes det bare er morsomt, jeg. Har ingen problemer med det.
Gjest Miley Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 Google er jo en mulighet ja. Men når jeg googler gamle tråder kommer de ikke til synet slik som denne. De er hvite og "gammeldagse". Man ser jo fort at den er ute av dato. Nei, har heller ingen problemer med det, er bare nysgjerrig.
Bønna Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 Siden vi først snakker om dette synes jeg faktisk staten burde foretatt grep for å sikre at disse debattforaene blir bevart for ettertiden. Det vil jo etter hvert danne seg unike bilder av en gitt tidsepoke. En gullgruve for fremtidens historikere.
Ugla Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Google er jo en mulighet ja. Men når jeg googler gamle tråder kommer de ikke til synet slik som denne. De er hvite og "gammeldagse". Man ser jo fort at den er ute av dato. Nei, har heller ingen problemer med det, er bare nysgjerrig. Vi som vanker her inne omtrent daglig vil se det ja, men "gjest" som kanskje aldri har vært her før, vil kanskje ikke se det. Og noen ganger kommer det svar som: "dette har vært diskutert ørten ganger.. Søk i gamle tråder, så finner du svar.." Så gjør kanskje noen det en annen gang...
Gjest virvelvind Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Siden vi først snakker om dette synes jeg faktisk staten burde foretatt grep for å sikre at disse debattforaene blir bevart for ettertiden. Det vil jo etter hvert danne seg unike bilder av en gitt tidsepoke. En gullgruve for fremtidens historikere. Det blir det. Alt som legges ut på nettet blir bevart i et gigantisk bibeliotek, var en sak om dette i en eller annen nettavis for ikke så lenge siden, at folk måtte være forsiktig med hva de blogget o.l, siden alt ble lagret og bevart.
Bønna Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Det blir det. Alt som legges ut på nettet blir bevart i et gigantisk bibeliotek, var en sak om dette i en eller annen nettavis for ikke så lenge siden, at folk måtte være forsiktig med hva de blogget o.l, siden alt ble lagret og bevart. Jo, men det er vel bare så lenge nettstedet selv finner det for godt å lagre det? Så vidt meg bekjent finnes det ingen nasjonal plan for å sikre at trådene på nettdebattfora blir bevart for fremtiden.
Gjest virvelvind Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 (endret) Jo, men det er vel bare så lenge nettstedet selv finner det for godt å lagre det? Så vidt meg bekjent finnes det ingen nasjonal plan for å sikre at trådene på nettdebattfora blir bevart for fremtiden. Ikke såvidt jeg forstod. Det var et intervju med "eieren" av en eller annen blogg-side, og han mente visst at han ikke hadde noe med dette å gjøre. Det blir jo tatt vare på fordi det er en viktig del av kulturen, men en nasjonal plan er kanskje å ta litt vel hardt i. Jeg kan se om jeg finner artikkelen, det virker som om su vil ha en kilde. EDIT: http://www.idg.no/computerworld/article103153.ece Endret 11. september 2008 av virvelvind
Bønna Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag også. Dette er en nasjonal plan så godt som noe dette. Og det er godt å se at det gjøres.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 Google er jo en mulighet ja. Men når jeg googler gamle tråder kommer de ikke til synet slik som denne. De er hvite og "gammeldagse". Man ser jo fort at den er ute av dato. Nei, har heller ingen problemer med det, er bare nysgjerrig. Derfor er tråden hvit. http://forum.kvinneguiden.no/lofiversion/i...hp/t360534.html LO-versjonen. Hvis det var det du mente. Alle tråder, nye og gamle ser sånn ut når man går inn på den i gjennom google.
Gjest Siste gjest Skrevet 11. september 2008 #16 Skrevet 11. september 2008 Derfor er tråden hvit. http://forum.kvinneguiden.no/lofiversion/i...hp/t360534.html LO-versjonen. Hvis det var det du mente. Alle tråder, nye og gamle ser sånn ut når man går inn på den i gjennom google. Det var visst feil. Eller mulig det bare gjelder kvasir.
Gjest virvelvind Skrevet 11. september 2008 #17 Skrevet 11. september 2008 Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag også. Dette er en nasjonal plan så godt som noe dette. Og det er godt å se at det gjøres. Tja, jeg vet ikke om jeg helt liker at de lagrer så og si alt jeg skriver på internett. Innebefattet privat blogg som bare vises til inviterte.
Silmarill Skrevet 12. september 2008 #18 Skrevet 12. september 2008 Vi som vanker her inne omtrent daglig vil se det ja, men "gjest" som kanskje aldri har vært her før, vil kanskje ikke se det. Og noen ganger kommer det svar som: "dette har vært diskutert ørten ganger.. Søk i gamle tråder, så finner du svar.." Så gjør kanskje noen det en annen gang... Takk kloke Ugla! Dette har jeg også tenkt mange ganger! Hva er vitsen egentlig å starte en ny tråd dersom spørsmålet i det du vil starte er stillt før? Er det ikke bedre, og om ikke enda bedre - like greit å fortsette en gammel tråd (på det DU vil stille av spørsmål) istedenfor å fortsette å stille samme spørsmålet på en NY tråd, dersom spørsmålet er det samme?
Bønna Skrevet 12. september 2008 #19 Skrevet 12. september 2008 Tja, jeg vet ikke om jeg helt liker at de lagrer så og si alt jeg skriver på internett. Innebefattet privat blogg som bare vises til inviterte. Det ligger liksom i kortene at man ikke publiserer det på internett dersom man ikke ønsker å offentliggjøre private ting. Dessuten er det bare forskere og andre med spesiell tillatelse som har tilgang til nasjonalbibliotekets database. Alt i alt synes jeg den kollektive fordelen er langt større enn den ulempen enkelte måtte føle. Faktisk synes jeg dette er det flotteste offentlige tiltaket jeg har hørt om på lenge.
Silmarill Skrevet 12. september 2008 #20 Skrevet 12. september 2008 Tja, jeg vet ikke om jeg helt liker at de lagrer så og si alt jeg skriver på internett. Innebefattet privat blogg som bare vises til inviterte. Du skriver i full bevisthet her på nettet om at mange andre enn dem du vil kan lese!! Har du noen gang skrevet under at det du skriver ikke kan brukes flere ganger? Når du melder deg på KG så sier du bare at du godtar reglene (uten å lese gjennom dem) ELLER????? Skyld deg selv...sorry....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå