Gå til innhold

Enkle potetkaker

Fremhevede innlegg

Skrevet

På skolekjøkkenet på min lutfattige skole lagde vi en dag potetkaker ut av potetrester, og min far falt pladask for disse. Det er femten år siden jeg har laget det, så jeg husker ikke noe annet enn at de var veldig 'plaine', det var ikke noe fiksfakseri (løk, ost osv), bare poteter og 'bindemiddel'.

Så det jeg lurer på er hva jeg trenger for å lage helt tradisjonelle potetkaker?

Jeg husker kokte poteter + mel også stekte vi de i margarin. Må jeg ha noe væske (vann/melk) og er det godt med salt og pepper?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg ville kanskje tilsatt sammenpisket egg som bindemiddel?

Skrevet

Tenker du på potetkaker som kan serveres med smør og sukker på, eller er det mer en middagsting?

Det jeg kaller potetkaker lages av kokte poteter som males eller stampes og blandes med litt salt og hvete- eller byggmel. Jo mindre mel, jo bedre smak, men også jo vanskeligere å kjevle.

Kjevle små emner så tynt som mulig med så lite mel som mulig, og stek å varm og tørr stekepanne.

Smaker aller best varme med smør og sukker på.

Skrevet
Smaker aller best varme med smør og sukker på.

Uenig :P Smør og lys sirup på er best ;) Har ikke noen oppskrift dessverre.

Skrevet

Jeg tenker på potetkaker man lager av restene til middagen som man spiser på kvelden når man er litt småsulten igjen etter middagen, kun med smør.

Jeg er sikker på vi ikke brukte egg (for dyrt), så kan det funke med bare mel og litt salt? ..jeg finner vel kanskje fort ut av meg selv om de henger sammen eller ikke. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...