Gå til innhold

Hvor lenge varer effekten av en valium

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal til tannlegen imorgen og skal ta en valium. Om kvelden skal jeg ut og spise og tenkte å drikke noen glass vin. Hvis jeg tar en valium kl 1200 kan jeg da drikke vin kl 1800?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på mg og hvordan kroppen din bryter ned benzo.

Men jeg tror ikke jeg hadde gjort det. En ting er Valium, en annen ting er alkohol, og benzorester i blodet sammen med vin hadde jeg ikke tatt sjansen på.

Skrevet

halveringstiden på valium er 20-50 timer, det betyr at det tar 20-50 timer før konsentrasjonen i blodet er halvert.(felleskatalogen) Så lurt er det vel ikke, men kanskje litt moro. :søvn:

• Liker 1
Skrevet

Spørs hvor festlig du vil ha det ;)

Jeg ville ikke gjort det, jeg blir satt ut resten av dagen. Mulig det hjelper om du kan sove det av deg.

Skrevet

det hjelper ikke å sove, det er like mye valium i kroppen som må brytes ned uansett,det går ikke fortere om man sover. Men ved en natts søvn er det jo klart at det blir bedre, da har det jo gått 9-10 timer. Valium forsterker effekten av alkohol, så man bør være litt forsiktig.

Skrevet

Ja,her var det mange uenige.men spør tannlegen din det er vel lurest.Kan si det sånn når du må ta den får å gå der betyr det jo at du er ganske livredd og du forbrenner den fort ut av kroppen.Ta du en for å slappe av vil du føle "rusen"mye lenger,tar du en når du er redd merker du nesten ikke at du har tatt den.Og kjære gud man dør jo ikke av det.Jeg har ei god vennine som gjør det samme å vi har ofte gått ut på kvelden.Og hva om det sitter litt igjen?Du får det jo mye festligere enn de andre du er med, som ho over her sier,hehe.

Skrevet
Ja,her var det mange uenige.men spør tannlegen din det er vel lurest.Kan si det sånn når du må ta den får å gå der betyr det jo at du er ganske livredd og du forbrenner den fort ut av kroppen.Ta du en for å slappe av vil du føle "rusen"mye lenger,tar du en når du er redd merker du nesten ikke at du har tatt den.Og kjære gud man dør jo ikke av det.Jeg har ei god vennine som gjør det samme å vi har ofte gått ut på kvelden.Og hva om det sitter litt igjen?Du får det jo mye festligere enn de andre du er med, som ho over her sier,hehe.

Jeg syns det er skremmende at du gir slike råd når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om!

Om du hadde giddet å ta deg tiden til å lese på Felleskatalogen eller på pakningsvedlegget til Valium som du finner her, kunne du heller gitt gode og riktige råd i stedet for dårlige og potensielt farlige råd som bare er egen synsing.

Det står tydelig at Valium og alkohol øker hverandres effekt og derfor også øker faren for bivirkninger. I verste fall kan det føre en person inn i koma, noe som sjelden vil skje med Valium gitt alene.

Nå skal det sies at sjansen for at dette skjer er svært liten, men TS sier ingenting om sin kroppsstørrelse e.l. Dette vil påvirke hvor lang tid effekten varer.

Halveringstiden er som noen sier her oppe 20 - 50 timer hos voksne, og jeg ville derfor ALDRI sagt at det er OK å drikke alkohol samme dag som Valium er tatt.

• Liker 1
Skrevet
Jeg syns det er skremmende at du gir slike råd når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om!

Om du hadde giddet å ta deg tiden til å lese på Felleskatalogen eller på pakningsvedlegget til Valium som du finner her, kunne du heller gitt gode og riktige råd i stedet for dårlige og potensielt farlige råd som bare er egen synsing.

Det står tydelig at Valium og alkohol øker hverandres effekt og derfor også øker faren for bivirkninger. I verste fall kan det føre en person inn i koma, noe som sjelden vil skje med Valium gitt alene.

Nå skal det sies at sjansen for at dette skjer er svært liten, men TS sier ingenting om sin kroppsstørrelse e.l. Dette vil påvirke hvor lang tid effekten varer.

Halveringstiden er som noen sier her oppe 20 - 50 timer hos voksne, og jeg ville derfor ALDRI sagt at det er OK å drikke alkohol samme dag som Valium er tatt.

Jeg står uansett på mitt,jeg hadde drukket men regner på at Ts er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv..Huff å ikke si jeg ikke har peiling,for jeg har faktisk mere peiling enn jeg utgir her, men mange grunner til jeg ikke kan si det da..men nå er klokka der så får mi se om det blir alkohol eller ikke..

Skrevet
Jeg står uansett på mitt,jeg hadde drukket men regner på at Ts er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv..Huff å ikke si jeg ikke har peiling,for jeg har faktisk mere peiling enn jeg utgir her, men mange grunner til jeg ikke kan si det da..men nå er klokka der så får mi se om det blir alkohol eller ikke..

Det er jo helt tydelig at du ikke har peiling når det eneste du kan komme med er "erfaringer fra en venninne".

Det er helt klart at dette kan gå kjempefint, men sjansen er der for at det er farlig, og da syns jeg det er sjokkerende at du kan finne på å synse slik du gjør.

Om du har peiling, så får du heller vise det og henvise til linker hvor det du sier understøttes.

Skrevet

Hvor står det at halvveringstid er på 20 til 50 timer. Hørtes sprøtt ut. Trodde det var 6 eller 8 jeg.

Glad for svar.

Skrevet
Hvor står det at halvveringstid er på 20 til 50 timer. Hørtes sprøtt ut. Trodde det var 6 eller 8 jeg.

Glad for svar.

Om du sjekker Felleskatalogen så står det der.

Kan sitere for deg om du vil:

Halveringstid: Voksne: 20-50 timer, eldre og leversviktpasienter 70-100 timer. Barn: Premature 40-110 timer, nyfødte fullbårne ca. 30 timer, inntil 1 år ca. 10 timer, over 1 år ca. 20 timer.
Skrevet
Om du sjekker Felleskatalogen så står det der.

Kan sitere for deg om du vil:

Takk, jeg trodde jeg hadde lest informasjonen godt, men dette har jeg ikke fått med meg. Rimelig greit å vite dette! Takk for svar bokorm:)

Skrevet

Jeg gjorde det en gang.. tok valium om morgenen. Det stod i pakningsvedlegget at man måtte vise forsiktighet med alkohol. To glass vin om kvelden (TO) og beina mine sviktet. Det ekleste jeg har opplevd. Ble stuuuupfull og klarte ikke å ta vare på meg selv.

MEN - og et stort MEN - jeg hadde aldri brukt valium før. Kroppen venner seg til valium ganske fort. En venninne av meg som bruker valium mot angst kan fint ta noen glass vin uten at hun merker noe som helst - fordi toleransegrensen øker.. ikke at det er noe godt tegn, da.. Så hvis du ikke bruker valium ellers så hold deg unna alkohol!

• 1 år senere...
Skrevet

Tråden er ryddet.

ninuska_, mod

• 1 år senere...
Skrevet

Hvis du ikke kan drikke litt vin på èn valium har du forferdelig lav toleranse.

Skrevet

Hvis du ikke kan drikke litt vin på èn valium har du forferdelig lav toleranse.

Du sier det som om det skulle vært en forbrytelse.

Ja, det er store interindividuelle variasjoner når det gjelder folks toleranse for legemidler, avhengig av hvor raskt legemidlet tas opp i kroppen, enzymmetabolisme og utskillelse. I tillegg kan inntak av andre stoffer, som for eksempel alkohol, potensere eller hemme virkningen av legemidlet, og man ender opp med en uønsket reaksjon.

For en som aldri har tatt valium før, eller brukt det svært få ganger, er det en usedvanlig dårlig idé å drikke alkohol bare noen timer etterpå - for det første vet man ikke hvordan kroppen reagerer på benzodiazepiner, og kanskje viktigst av alt aner man ikke hva slags utfall en kombinasjon av alkohol og benzodiazepiner vil gi for akkurat den personen. Helt uavhengig av hva alle venninnene deres gjør.

Det er usedvanlig mye synsing og mange dårlige råd i denne tråden...

• Liker 1
Skrevet

Huff!

En halveringstid på 20 - 50 timer betyder 100 til 250 timer før dette er helt eliminert fra kroppen. Det er altså potensielt farlig, og høyst sandsynlig ubehagelig å drikke så kort efter indtak. Faren for at man mister dømmekraft, og gjør dumme ting, er overhengende. Dette er én av de få ting jeg selv har opplevet, da jeg i mine yngre dager drakk ett døgn efter indtak (5 mg.), og gjorde så mye dumt at det neste halvåret blev en canossagang i visse milieuer.

Benzodiazepiner forsterker effekten av alkohol. I tilleg til at det i visse tilfeller kan være farlig, er det stor chanse for at man foretar seg dumme handlinger under påvirkning av begge.

Jeg vil på det sterkeste fraråde alkoholindtak før det er gått mindst 3 - 4 døgn efter indtak.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Har tatt 2 mg hver dag i mange år, og drikker tre dager i uken .

2 glass av og til i ukedagene, og gjerne en flaske rødvin en Lørdagskveld. Drikker også aqevit i lystige lag. ;)

Gjest True Khaleesi
Skrevet

I verste fall kan det føre til respirasjonsdepresjon og sirkulasjonsstans. For ikke å snakke om halvveringstiden som er uendelig lang fra før..

Anbefales ikke av noen (seriøse) leger eller annet helsepersonell.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...