Gå til innhold

Katt som sutter..

Gjest Lancelotte

Fremhevede innlegg

Skrevet
Heia har hørt at det med sutting er at den blir tatt for tidlig fra mora men om det er en myte vet kansje noen andre??

dette er ikke en myte, nei. det er helt riktig det at katter ofte sutter om de blir tatt fra moren sin for tidlig,noe som ikke er bra i hele tatt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer, hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling.

· Eksperter er enige om at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet er blant disse.

· Kattunger under 12 uker er fortsatt på diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til sutting, men også urenslighet, og utrygghet.

· Før fylte 12 uker er ungene fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken.

Gjest Lancelotte
Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammel den var da den ble tatt fra mamman, da dette ikke er min katt.. Jeg har bare på en måte tatt vare på den i det siste, da dens eiere er på jordomseiling. Men det kan godt være den er tatt for tidlig fra moren.

Den er veldig kontaktsøkende, og "griner" om den ikke får komme inn eller jeg lukker en dør mellom meg og den. Så den har vel ikke fått den kontakten og tryggheten den trengte da den var en liten bebis..

Gjest lillelinn
Skrevet

min imza sutter og styrer noe voldsomt, gjerne hele natta og hver gang vi setter oss ned.

bråker og maler... men hun er jo så snodig da.

noen ganger må jeg dytte henne vekk, det bråker veldig :P

men som regel lar jeg henne sutte på leggen eller noe :P

da er hun hvertfall ikke i ansiktet å styrer

Skrevet

Vel og bra med masse info om at kattene ikke skal tas fra mora før de er 12 uker. Vi vet det. Men jeg har katter som sutter selv om de har vært hos mora til de var 16-17 uker... Mine er definitivt ikke tatt for tidlig.

Skrevet

Min katt ble hos mora kun til hun var åtte uker. Jeg adopterte henne da hun var 7 måneder. Nå er hun over 2 år og sutter av og til enda. Hun også sikler ekstremt så det drypper og hun knør potene. Også når jeg koser med henne når hun ligger på rygger, er forlabbene hennes oppe i lufta og knar eller hva jeg skal kalle det. Hun vil ofte opp i halsen og sutte men prøver enda å venne henne av det. Hun sutter ikke på annet, bortsett fra om hun finner noe i ull (ullsokk for eksempel), da er hun ekstrem. Det er den eneste katta jeg har hatt som sutter, og jeg tror det er på grunn av at hun ble tatt fra moren for tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...