Gå til innhold

Influensa & forkjølelse


Gjest Gjest_maria_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Inkubasjonstiden på influensa, som er tiden fra man blir smittet til symptomer opptrer, er vanligvis 1-3, men kan variere fra 1-7 dager.

Symptomene på influensa :

* Rask utvikling av sykdommen

* Feber, oftest over 39 °C

* Tørrhoste etter hvert

* Muskelsmerter

* Tett nese

* Tretthet og slapphet

* Hodepine

* Noen ganger sår hals

Influensa skyldes et influensavirus og starter vanligvis helt akutt med feberstigning til 38-39 °C og muskelverk. Noen får også hodepine og betydelig nedsatt allmenntilstand. Tørrhoste opptrer etter hvert, og noen får også mageplager.

Forkjølelse skyldes andre virus. Symptomene kommer først og fremst fra nese og øyne (rennende nese/øyne), sår hals, hosting, nysing osv. Feberen er sjelden høy og allmenntilstanden ikke særlig påvirket på lang sikt.

Håper det ga svar på det du lurte på.

Endret av ~Milla~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maria_*
Inkubasjonstiden på influensa, som er tiden fra man blir smittet til symptomer opptrer, er vanligvis 1-3, men kan variere fra 1-7 dager.

Symptomene på influensa :

* Rask utvikling av sykdommen

* Feber, oftest over 39 °C

* Tørrhoste etter hvert

* Muskelsmerter

* Tett nese

* Tretthet og slapphet

* Hodepine

* Noen ganger sår hals

Influensa skyldes et influensavirus og starter vanligvis helt akutt med feberstigning til 38-39 °C og muskelverk. Noen får også hodepine og betydelig nedsatt allmenntilstand. Tørrhoste opptrer etter hvert, og noen får også mageplager.

Forkjølelse skyldes andre virus. Symptomene kommer først og fremst fra nese og øyne (rennende nese/øyne), sår hals, hosting, nysing osv. Feberen er sjelden høy og allmenntilstanden ikke særlig påvirket på lang sikt.

Håper det ga svar på det du lurte på.

Jepp, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Ikke akkurat dette tråden handler om, men er det vanlig med sykemelding om man har influensa? Eller bruker man bare ta et par dager på egenmelding?

Spørsmålet er vel egentlig; gir leger sykemelding ved influensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten presisering av det som er skrevet over her: Det er kun influensa hvis infeksjonen nettopp skyldes et influensavirus. Det er derfor det snakkes om influensasesonger, hvor mange blir smittet fordi det kommer et nytt influensavirus man ikke har vært smittet av før. De fleste som sier de har influensa, har en annen infeksjon som skyldes en annen mikroorganisme, men som symptomatisk kan ligne en influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Sarah_*

Selv om forkjølelse regnes som som mindre alvorlig enn influensa, kan man får sykemelding for det hvis symptomene likner de som er for influensa? Da tenker jeg på kraftig hodepine, muskelverk, evt. feber osv. Ikke bare "tett i nesa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat dette tråden handler om, men er det vanlig med sykemelding om man har influensa? Eller bruker man bare ta et par dager på egenmelding?

Spørsmålet er vel egentlig; gir leger sykemelding ved influensa?

Har hatt influensavirus et par ganger og blitt slått ut i 10-12 dager før jeg har kommet meg igjen. Hadde da et kraftig virus bl.a med slitsomme feberfantasier. Vil tro at jeg hadde fått sykemelding hvis jeg hadde trengt det. En kollega av meg har akkurat vært sykemeldt en uke pga influensa/influensasymptomer.

Det irriterer meg når folk har vært borte fra jobb en dag og kommer tilbake og sier at de hadde influensa i går. Da vet man tydeligvis ikke hva influensa er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sarah_*
Selv om forkjølelse regnes som som mindre alvorlig enn influensa, kan man får sykemelding for det hvis symptomene likner de som er for influensa? Da tenker jeg på kraftig hodepine, muskelverk, evt. feber osv. Ikke bare "tett i nesa".

Glemte å nevne at jeg er student, ikke i jobb. Vet ikke om det er noe legen tar i betraktning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat dette tråden handler om, men er det vanlig med sykemelding om man har influensa? Eller bruker man bare ta et par dager på egenmelding?

Spørsmålet er vel egentlig; gir leger sykemelding ved influensa?

Hvis du jobber i en IA-bedrift, så kan du vel være hjemme 8 dager sammenhengende uten sykemelding? Strengt tatt trenger man jo ikke sykemelding for en vanlig influensa? Skal jo likevel bare være hjemme og holde sengen til man er feberfri og føler seg bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte et intervju med en lege og han sa at man ikke nødvendigvis må ha høy feber for å ha influensa. Man kan ha andre symptomer i stedet. Mange føler seg forkjølet, men har ved siden av muskelsmerter i kroppen.

Og som tidligere nevnt: Man har ikke influensa uten å ha influensavirus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Nei, om man trenger sykemelding, vet jeg ikke... jeg bare lurte på om det var vanlig for legene å gi det, så man slapp å ta ut egenmelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Heidi_*
Hva er egentlig forskjellen?

Symptomer

Varighet osv

Forskjellen er at forkjølelse skyldes adenovirus eller bakterier (feks Moraxella) og influensa skyldes ortomyxovirus. :)

Influensa ofte mye verre symptomer. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om man trenger sykemelding, vet jeg ikke... jeg bare lurte på om det var vanlig for legene å gi det, så man slapp å ta ut egenmelding :)

Jeg blir megadårlig når jeg er forkjølet, har flere ganger fått en ukes sykmelding for det. Legen trenger bare se og høre meg så skriver han ut. Nå har jeg heldigvis blitt med i IA-bedrift så jeg slipper sykmelde meg for det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

I tillegg kommer influensaviruset til Norge ca januar og herjer et par mnd før den forsvinner. Har man influensaliknende symptomer utenom vintermånedene, så er det sjelden influensa man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tillegg kommer influensaviruset til Norge ca januar og herjer et par mnd før den forsvinner. Har man influensaliknende symptomer utenom vintermånedene, så er det sjelden influensa man har.

Dette er forskjellig fra år til år. Leste på svensk tekst-TV i dag at influensaen kommer veldig tidlig i år, og at det er virus type A, de verste. Toppen nås til jul. Dette er Sverige, men jeg er her i Norge og sliter akkurat nå med ettervirkningene av den kraftigste influensaen jeg noen gang har hatt... Og ja, det VAR influensa med alle symptomer fulgt til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at forkjølelse skyldes adenovirus eller bakterier (feks Moraxella) og influensa skyldes ortomyxovirus. :)

Influensa ofte mye verre symptomer. :tristbla:

Rettelse:

influensa skuldes influensavirus, og bare det. Symptomene er avhengig av hvor godt immunforsvar man har. Noen dør, mens andre nesten ikke merker noen ting. Gjennomsnittlig får man muskelsmerter, pluss en del andre symptomer.

Forkjølelse er en fellesbetegnelse på alle luftveisinfeksjoner som man ikke gidder å diagnostisere ordentlig. I det øyeblikket man vet at det er en bakterie er det en betennelse (halsbetennelse eller lungebetennelse f.eks.), og dersom man vet hvilket virus det er, får det som regel også et annet navn.

Som regel er det snakk om en blanding av mange virus og/eller bakterier.

En infeksjon gjør gjerne kroppen mer utsatt for andre bugs som ellers ikke ville hatt sjangs. F.eks. får man gjerne herpesutbrudd etter en luftveisinfeksjon.

Litt selvdisgnose:

Dersom snørret er grønt er det bakterier, og dersom man har en søtlig smak i halsen er det slimproduserende bakterier.

Sykemelding er mer avhengig av varighet enn av hvilken diagnose man gir seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom snørret er grønt er det bakterier

Det gjelder bestemt ikke alltid og var noe man brukte i tiden før man kunne påvise bakterier (og virus) på blodprøver.

Influensa har vært definert ganske bra flere ganger her.

Men en presisering av hva forkjølelse er fant jeg her Helsedoktoren - forkjølelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg har hatt influensa en gang - og da lærte jeg hva influensa er. Jeg har nok trodd at jeg har hatt influensa noen ganger før, men når jeg virkelig fikk det skjønte jeg at det hadde jeg ikke. Og det hører jeg flere andre sier og.

Nei, om man trenger sykemelding, vet jeg ikke... jeg bare lurte på om det var vanlig for legene å gi det, så man slapp å ta ut egenmelding

Man får vel sykemelding når man har influensa hvis man trenger det. Er man borte bare to - tre dager så er det vel bare å bruke en egenmelding - det er jo det vi har egenmeldingene til. Skjønner ikke greia med å drive å spare på egenmeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...