Gå til innhold

Forloren hare


Rampolina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke hare som blir brukt, men kjöttdeig.

Tror det blir det samme som meatloaf.

Iallefall slik vi har laget det i våres familie. Og halve slekta drar på harajakt hver höst, men aldri laget forloren hare med hare i oppskriften :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien er faktisk at en jeger kom hjem, men hadde ikke klart å skutt noen hare, så kona var kreativ og kvernet svinekjött og laget en farsedeig som hun formet som en hare.

Etterhvert så ble det slik at de rike spiste hare til middag, mens de fattige spiste forloren hare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloren betyr mistet eller tapt og kommer av det tyske order verloren.

Så da betyr det vel som Portis sier at om du misser på haren når du er på jakt, så får du lage deg en "hare" av kjøtteig og spise med tilbehøret du hadde tenkt å bruke til haren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Caplex:

forloren (av ty. verloren, mistet, tapt), i no. dagligtale imitert, kunstig, uekte, bl.a. i forb. med navn på matretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er fantastiske, tusen takk! :)

Vi (eller hvertfall jeg!) er langt fra fantastisk, bare veldig lite motivert for jobben jeg burde ha gjort ;)

Men strengt tatt så fant jeg dette ved å søke etter forloren i Google, og da kom all infoen opp i sammendraget av de tre første treffa... Så jeg er ganske sikker på at du hadde klart å finne utav det selv også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*

På tysk den maten blir kallet "Falscher Hase", derfor truer jeg, Klematis har rett med sin forklaring fra Caplex, at "forloren" staar for "uekt", "imitert".

Opphavet for begrepen "Falscher Hase" eller "forloren hare" er sannsynligvis, at en kan lite skille haren fra katten, hvis hodet og potene er fjernet

Før, i nødtider, sikkert den en eller annnen katten er havnet i pannen som "hare". Den dag i dag kattene spøkefult kalles "Dachhasen" (takharer).

Og sammenhengen med kjøttdeig er åpenlyst...

Ralph

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...