Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter og tenker på når jeg skal dra frem julepynten i år. Jeg elsker jula så mest av alt kunne jeg ønske jeg kunne hatt jul i huset fra nå, neida, det hadde blitt litt kjedelig og meningsløst. Men man jobber jo så utrolig mye før jul så julepyntinga blir så brå. Husker da jeg var barn, da pyntet mamma sånn passe opp til jul ved advent men når lille julaften kom så var hele huset gjort om til en juledrøm neste morgen. Det var kjempe koselig!

Over til spm: Når pynter dere til jul? :nisse:

Endret av BAMBI<3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser over julepynten en gang i oktober-november, og planlegger hva jeg skal ta frem og ca når. Første søndag i advent/1 desember (alt etter hva som kommer først og når jeg har tid) begynner jeg å pynte. En del lilla i begynnelsen og så kommer det røde etterhvert. Noe av det lilla byttes ut, noe lilla får faktisk bli julen gjennom. Så jeg pynter gradvis gjennom hele adventen. Treet kommer gjerne opp et par dager før lillejulaften, siden vi ikke har barn og det er kjekt å ha treet litt oppe når vi først har det. Det er varierende hvor mye vi er hjemme i julen. Jeg kommer nok til å revurdere det med når treet kommer opp når jeg får unger, for fra min barndom husker jeg julaften morgen med å beundre treet som var kommet opp i løpet av natten som vidunderlig!

Jeg gjør nok veldig mye ut av det med pyntingen. Og jeg elsker det! :tre::tree:

Gjest AnneShirley
Skrevet

Adventsstjerna henges opp kvelden før første søndag i advent.

Resten kommer frem den 23. desember.

Skrevet

Krans på døren og adventsstake kommer fram 1. søndag i advent. Ellers ingenting før lille julaften. Jeg elsker jul, men har ikke behov for å ha jul hele desember likevel. ;)

Skrevet

Har ingen julepynt som er vanlig å ha. Mest fordi jeg syns det bare tar opp plass 11 mnd av året, og den siste mnd så ser et plastikk og billig ut.

Allerede i oktober så planlegger jeg å pynte til jul.

Jeg plukker rognebär, kongler og annet morsomt jeg finner i skogen.

Förste helgen i december så lager jeg pynten.

Da blir det gjerne bord dekorasjoner, krans til ytterdören o.l. av alt jeg har plukket tidligere.

Eneste jeg har som er kjöpt inn er en stor stjerne å ha i kjökkenvinduet.

Også selvfölgelig masse kubbelys overalt.

Ingen juletre eller noe slikt shit.

Jeg er ikke kristen da, så jeg feirer ikke kristen jul...kan väre derfor jeg er litt sär på julepynt også

Skrevet

Vi har endret litt på tradisjonene vi fikk med hjemmefra (opp den 23. ned langt uti januar).

Vi pynter førte søndag i advent. Dvs juleduker, gardiner, stjerne og lys, og pynt i hyllene. Treet pynter vi den 23. Så tar jeg ned igjen julepynten 1. eller 2. januar. Jeg har aldri helt sett vitsen med julepynt i januar, synes det er mye bedre å ha desember som "julemåned".

Skrevet
Jeg plukker rognebär, kongler og annet morsomt jeg finner i skogen.

Förste helgen i december så lager jeg pynten.

Da blir det gjerne bord dekorasjoner, krans til ytterdören o.l. av alt jeg har plukket tidligere.

Bare lurte på hvordan du lagde egen krans til døra.... :sjenert: Har så lyst å gjøre dette selv i år.

Gjest RuskeSara
Skrevet

Jeg har ikke så mye julepynt egentlig, bare akkurat nok til å få litt koselig stemning i stua. Kommer fra et hjem med nissedilla, så jeg har utviklet en sans om at less is more.

Julestjerna kommer opp første helgen i advent, resten kommer litt etter litt i løpet av adventstiden.

Jeg er veldig glad i jula, men det er ikke oynten som er viktigst for meg, heller tradisjonene.

Vi har juleverksted, gløggkveld og pepperkakebaking, synes det er så koselig når vi samles og gjør noe sammen!

Skrevet

1.søndag i advent kommer adventstaken frem og etter det begynner pyntingen. Røde gardiner + duker i stuen, noen røde puter og noen av stearinlysene byttes ut (har lys i hvitt, rødt og muligens litt gull i julen). Har planer om å lage en krans til å henge på ytterdøren i år. Det skal isåfall bli hengt opp tidlig i desember.

Juletre og annen julepynt kommer frem et par dager før jul. Men, nå har vi egentlig ikke så mye julepynt. Synes egentlig det er nok med fargene og juletreet. Men, litt pynt har vi jo.

Jeg ønsker å videreføre tradisjonen om å ta dette først frem på lille julaften, men i og med at vi drar hjem til familien lille julaften og ikke kommer tilbake før 2.juledag så har vi pleid å gjøre dette 21 - 22 des. Når det blir slutt på å dra hjem på overnattingsbesøk så tror jeg vi kommer til å gå over til å pynte 23. desember.

Skrevet

Første lørdag i advent pynter jeg til advent, dvs lilla lys, opp med staken med de fire lilla lysene, en brodert adventsduk, og selvsagt stjerna og 7-armet stake. Og stallen. (Jeg husker mamma laget den til på kalendervis i noen år, satte frem stallen til lucia (for da var det rett antall dager igjen til jul i forhold til antallet figurer) også trakk vi opp en figur hver dag, og på julaften kom jesusbarnet på plass)

Så når det nærmer seg jul, litt i forhold til når vi skal reise og sånn, så tas det lilla bort, og de røde lysene kommer på plass, sammen med nisser og annen julepynt, og juletreet. (Vi har ikke hatt juletre så mange ganger da, siden vi aldri er hjemme i jula, men jeg synes det er kjempekoselig, så det blir nok juletre fremover, nå som vi har fått en liten sønn også)

Det er litt annerledes i år, siden jeg er hjemme i permisjon, jeg GLEDER meg til å pynte til jul ja :)

Skrevet

Begynner vel første helga i desember og setter frem det jeg har. Har ikke så veldig mye, satser på fine ting jeg liker og liker ikke å ha det for fullt (sambo protesterer også da).

Grunnen til at jeg pynter så tidlig er at vi alltid er bortreist i selve jula og vil derfor ha litt jul hjemme i huset vårt før vi reiser avgårde. Rydder gjerne bort jula rett over nytt år. Synes det er koseligere å ha den fremme i god tid enn at den står til langt ut i januar, så jeg har altså jul i desember. :tree:

Gleder meg litt ekstra i år da det er første jul i eget hus, men det blir nok allikevel ikke noe juletre.

Gjest Fru Mæla
Skrevet

1. desember :)

Da drar jeg frem julepynten og Amalies Jul (som jeg har kjøpt på DVD)!

Sitter og tenker på når jeg skal dra frem julepynten i år. Jeg elsker jula så mest av alt kunne jeg ønske jeg kunne hatt jul i huset fra nå, neida, det hadde blitt litt kjedelig og meningsløst. Men man jobber jo så utrolig mye før jul så julepyntinga blir så brå. Husker da jeg var barn, da pyntet mamma sånn passe opp til jul ved advent men når lille julaften kom så var hele huset gjort om til en juledrøm neste morgen. Det var kjempe koselig!

Over til spm: Når pynter dere til jul? :nisse:

Skrevet

Jeg har ikke så mye julepynt og har ingen vinduer å henge opp stjerner i.

Men jeg pleier å ta det opp den helga første advent er. Duker, adventsstake, det lille andre jeg har, noe lys i vinduet på soverommet (som kattene drar ned hvert år :fnise), og lys i gangen.

Juletre kommer opp et par dager før jul, usikker på om vi skal ha det i år, men får se om vi skal flytte eller ikke.

Skrevet
1. desember :)

Da drar jeg frem julepynten og Amalies Jul (som jeg har kjøpt på DVD)!

Slenger meg på her! Amalies jul er en utrolig koselig julekalender :nisseblunk:

Skrevet
Bare lurte på hvordan du lagde egen krans til døra.... :sjenert: Har så lyst å gjøre dette selv i år.

Tja, finne kvister med rognebär, gran, litt glitter og hva man skulle önske.

Det jeg pleier å gjöre er å knyte sammen to lange granbargreiner som en opp/ned V

Og bare knyter på det andre der det passer best, kan også knyte det fast i bunnen om man vil ha den "rundt"

Vanskelig å forklare egentlig ;)

Bruker forresten slike "metall" stenger man får kjöpt i plantesjapper for å knyte med

Skrevet

adventsjernen/stjernene henges opp kvelden før første søndag i advent. samtidig kommer det lys på noen av trærne ute. Resten av julepynten dukker sånn litt mer hele tiden etter dette.

Juletreet pyntes i adventstiden en gang, gjerne første søndag i advent, eller litt senere. :)

Skrevet

Jeg synes lille julaften er altfor seint (jeg føler at jula er over på natta julaften, nemlig), så her kommer det litt frem 1 desember/1 advent (det som kommer først), og så litt og litt til juletreet er oppe. Det prøver vi å ha opp ca 20-22 desember.

Skrevet

Jeg pleier å ta frem adventsstaken, adventsstjernen, litt ekstra lys, juleduk og gardiner første søndag i advent. I tillegg henger jeg opp lysene i treet utenfor.

Nissene og den andre julepynten pleier jeg å ta frem 20-22 desember. Jeg vil ha all pynten på plass lille julaften fordi det for meg er da julen har startet skikkelig. Liker også at treet er ferdig pyntet til lille julaften.

Skrevet

Jeg pynter en del fra første søndag i advent, men da mest med lilla lys, adventspynt og litt julepynt.. men det meste kommer opp 22. desember, synes det er greit å være ferdig med alt og roe fullstendig ned fra ganske tidlig på lillejulaften, så da er det greit å ha all pyntinga unnagjort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...