Gå til innhold

Plastisk kirurgi

Gjest Gjest_Karina_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Karina_*
Skrevet

Jeg tror jeg omsider er på rett vei for å klare å ta av masse kilo. Jeg har vært overvektig stort sett hele livet, og er nå 30. Har klart å gå ned i vekt mange ganger før, men vekttapet har aldri vart særlig lenge. 10 kilo bort, 15 tilbake. Har holdt på på den måten i så mange år at kiloene har blitt veldig mange nå. Derfor regner jeg med at når jeg klarer å nå ønsket vekt så vil jeg ha en god del øverflødig hud som jeg vil ønske å få gjort noe med.

Er det noen som har erfaringer fra den type operasjoner?

Bør jeg snakke med legen min om dette allerede nå, eller er det ingen vits å ta det opp før alle uønskede kilo er borte? Må man komme ned på en spesiell vekt for å få innvilget operasjon uten å måtte betale for det selv? Må man ha holdt vekta lenge? Får man fikset "hele" kroppen? Inkludert pupper som antakelig blir veldig slappe etter et stort vekttap? Er det lang venteliste? Hvor lang tid tok det fra du snakket med legen om en sånn operasjon til du lå på operasjonsbordet? Hvordan var det rett etter operasjonen?

Mange spørsmål. :)

Håper noen kan svare. Jeg tenker mye på dette for tida. Samtidig som jeg gleder meg til endelig å komme ned i vekt så gruer jeg meg litt for at kroppen på en måte vil se enda verre ut enn nå. Masse slapp hud er jo ikke akkurat lekkert det heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia så bra da at du får det til.Ja,har en kamerat som gikk ned 100 kg men han måtte vente 2 år før oprasjon og det ble dekka og de fikser det som må fikses,men detta er mange år siden så om reglene er forandra det er jeg ikke sikker på..kansje noen andre vet?? Lykke til videre.

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som hadde en god del overflødig hud på magen etter noen svangerskap. Hun gikk til legen, som tok bilder av magen som ble sendt inn til vurdering. Dette for å vurdere hvorvidt hun hadde "behov" for en slik operasjon. Saken ble behandlet ganske fort og hun var også heldig og fikk operasjonen utført forholdsvis kort tid etterpå.

Min samboer har også vært til vurdering før etter å ha slanket seg mye. Han hadde ikke mye overflødig hud, men en bilring som var markant og "unaturlig" i forhold til kroppen. Han søkte også hjelp hos lege og fikk komme til vurdering på sykehuset hos plastisk kirurg, men fikk avslag.

Han har etter dette vært hosp privatklinikk til vurdering. Felles er at du må ha fullført slankekuren før de vurderer operasjonen ellers ser de ingen hensikt i en slik operasjon.

Ta kontakt med lege når du er ferdig og så vil han/hun hjelpe deg videre. Det er verd et forsøk da slike inngrep er dyre, men det er ingen garanti at du får det dekket. Uansett har du ingenting å tape på å forsøke i alle fall :o)

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor skal samfunnet deke slike operasjoner? Hvorfor ikke ta det på egen kappe hvis man er misfornøyd med for slapp hud etter slankekur?

Mange har noe de ikke er fornøyd med, men f.eks en bilring som ikke passer til resten av kroppen, hvor mange sliter ikke med det? Skulle alle få dekket operasjon av staten av den grunn?

Er det blitt sånn nå at alt som ikke er akkurat som det skal er sykelig? For det må det faktisk være hvis staten skal dekke operasjonen.

Skrevet

Hei, jeg kan jo forsøke å svare deg litt, tar utgangspunk i min egen historie.

Jeg ble slankeoperter i april 07, og har nå gått ned 60 kg. For å få dekket plastikk operasjoner må man ha en BMI under 28, noen steder 26....

Jeg dro til fastlegen og fikk hun til å sende henvisning til privatklinikk med offentlig avtale. Det finner du innne på fritt sykehusvalg.

Det gikk 4 uker fra jeg søkte til jeg fikk vurderingstime. Jeg hadde så mye løshud at kirurgen bare så på meg å sa at jeg vil få dekket alt. Dvs. mage, lår og overarmer. Og det kunne søkes særskilt om pupper.

Så 22 oktober skal jeg inn å ha t-snitt. Kravet for å dekket magen er 2 cm heng.

Håper du får den hjelpen du trenger!

Skrevet
Hvorfor skal samfunnet deke slike operasjoner? Hvorfor ikke ta det på egen kappe hvis man er misfornøyd med for slapp hud etter slankekur?

Mange har noe de ikke er fornøyd med, men f.eks en bilring som ikke passer til resten av kroppen, hvor mange sliter ikke med det? Skulle alle få dekket operasjon av staten av den grunn?

Er det blitt sånn nå at alt som ikke er akkurat som det skal er sykelig? For det må det faktisk være hvis staten skal dekke operasjonen.

For det første har min samboer slitt med enorme komplekser og problemer med å kle seg da denne bilringen er markant og stor i forhold til resten av kroppen og innebærer at han bl.a må kjøpe større klær enn det han trenger for å kamuflere den. Skal han f.eks gå med dressjakke ser det ut som han går med badering under. Litt komisk, men ikke artig for den som må gå slik....

Mht hvorfor samfunnet skal dekke slike operasjoner er vel like dumt som å spørre hvorfor vi skal dekke "alt" til innvandrerne både mht bolig, hvitevarer og mange andre ting som norske skattebetalere aldri vil få. Lite logisk, men så lenge politikken er slik den er, vil innvandrerne utnytte det....

Det jeg mener, er at det er flott at tilbudet er der, men selvfølgelig skal det ikke bety at hvem som helst skal søke om å få dekket "skavankene " sine....

Skrevet

For det første har min samboer slitt med enorme komplekser og problemer med å kle seg da denne bilringen er markant og stor i forhold til resten av kroppen og innebærer at han bl.a må kjøpe større klær enn det han trenger for å kamuflere den. Skal han f.eks gå med dressjakke ser det ut som han går med badering under. Litt komisk, men ikke artig for den som må gå slik....

Mht hvorfor samfunnet skal dekke slike operasjoner er vel like dumt som å spørre hvorfor vi skal dekke "alt" til innvandrerne både mht bolig, hvitevarer og mange andre ting som norske skattebetalere aldri vil få. Lite logisk, men så lenge politikken er slik den er, vil innvandrerne utnytte det....

Det jeg mener, er at det er flott at tilbudet er der, men selvfølgelig skal det ikke bety at hvem som helst skal søke om å få dekket "skavankene " sine, men så lenge muligheten er der, vil noen prøve å utnytte den....

Skrevet

Det jeg mener, er at det er flott at tilbudet er der, men selvfølgelig skal det ikke bety at hvem som helst skal søke om å få dekket "skavankene " sine....

Tja, det er vel ikke innvandrere og hva de får som diskuteres her. Men når vi likevel er inne på det, så må de vel ha så de berger seg de også, for de kommer jo til landet uten eiendeler, og uten mulighet til å jobbe den første tiden.

Tilbake til problemstillingen: hvorfor kan en ikke dekke slike operasjoner selv? Er det noe i veien for at din mann kan dra til en plastikkirurg og få utført fettsuging betalt av ham selv?

Mange med lignende problemer gjør jo faktisk det.

Skrevet
Tilbake til problemstillingen: hvorfor kan en ikke dekke slike operasjoner selv? Er det noe i veien for at din mann kan dra til en plastikkirurg og få utført fettsuging betalt av ham selv?

Det er ikke noe i veien for at han dra til en plastikkirurg og blir undersøkt og han har også gjort etter at han fikk avslag. Problemet er, at denne bilringen er så stor at det også vil innebære fjerning av mye hud rundt hele midjen, noe som i tillegg fordyrer det en god del.

Og med nyetablert familie og de utgifter man har, blir det heller at man lever med sine store komplekser og ikke tar seg råd til noe slikt med det første... Jeg synes det er leit, fordi jeg ser at han sliter og at han har komplekser f.eks når han er naken. Så i vårt tilfelle håpet vi jo at han fikk grønt lys for å kunne få dekket noe, det må jeg bare innrømme. Men livet går absolutt videre og dette blir nok utsatt noen år til...

Men man får altså dekket forskjellig. En kompis av meg fikk fjernet overflødig hud over øynene fordi det var en belastning å ha det når han jobbet. Mao betalte han bare en egenandel. En annen jeg kjenner fikk fjernet en leverflekk/pigmentflekk i ansikt hos hudlegen med laser og betalte også bare en egenandel.

Når disse mulighetene er der syntes jeg i alle fall det var verd et forsøk...

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men tror kravet i hvert fall er BMI på 27-28 de fleste steder. Hvis du planlegger svangerskap, bør du vente, men dette er ikke et krav. For å få dekket inngrepet, må du ha et visst heng (husker ikke nøyaktig cm, men dette vet legen din) og/eller problemer med intertrigo (utslett/fukt/sopp m.m i "lommen" der hud møter hud). Jeg tror retningslinjene er ulike fra sykehus til sykehus...og litt fra lege til lege.

Skrevet

For å få dekket så må man ha en BMI under 28 - enkelte steder 27.

Ja jeg fikk dekket min mage... ikke fordi at det var bilringen som plagde meg. Men jeg hadde heng som ga meg utslett og sopp.... veldig ubehagelig.

Så for å få det dekket så er kravene minimum 2 cm heng og helsemessige plager.

Psykiske plager har jo alle når de har for stor mage - men man får altså ikke dekket på psykisk grunnlag - kun på helsemessige.

Jeg synes det er veldig fint at man kan få dekket sånne operasjoner når man har så store plager som jeg hadde.

Det er ikke mange som betaler denne operasjonen selv når de har krav på å få den dekket.

Jeg fikk også dekket brystreduksjon. Har siden tenårene hatt store plager i nakke/skuldre - noe som gjorde livet mitt smertefullt.

Har nå fått et nytt liv - et utrolig godt og smertefritt liv!

Til trådstarter - det er lurest å gå ned kiloene først før du går til konsultasjon. For det er først da de kan se hvordan magen er - om du har heng osv. Og de setter ikke opp noen time før du er i mål med vekta!

Jeg anbefaller deg absolutt å bruke en privat klinikk med offentlig avtale. De offentlige sykehusene tar kun heng og tenker ikke på det kosmetiske.... og de fettsuger heller ikke.

Jeg brukte Colosseum og er strålende fornøyd.

Skrevet
Tja, det er vel ikke innvandrere og hva de får som diskuteres her. Men når vi likevel er inne på det, så må de vel ha så de berger seg de også, for de kommer jo til landet uten eiendeler, og uten mulighet til å jobbe den første tiden.

hehe.. jeg måtte bare skrive en kommentar her.. for det første: når det gjelder innvandrere (ikke alle, men veeeeldig mange) så har de ganske mye penger, og har status som rik i hjemlandet når de kommer til Norge.. man ser jo stadig innvandrere som man vet ikke jobber i fete biler, og staten får skylden for å sponse dem med "luksus".. men saken er den at i Norge har vi like rettigheter til alle innvandrere, både rike og fattige, dermed får de et startkapital når de kommer til Norge, og selvfølgelig tar de imot jeg ville sikkert gjort det selv.. selv om jeg ikke har bruk for det egentlig.. jeg måtte bare kommentere det siden du skrev at de må få kapital til å berge seg..

for det andre så får vi jo dekket ting som tannlege (den statlige), lege, fysioterapi, psykolog, o.l. jada nå tenker du sikkert at du må betale en egen andel og at dette er av helsemessige grunner.. vel det er det også med den typen plastisk kirurgi som det er snakk om her.. personer med mye overflødig hud etter slanking får ofte helseproblem som feks sopp, infeksjoner, problemer med å gå, psykiske problemer med dårlig selvtillit og selvbilde, i tillegg til at det er tungt å bære rundt på all den huden.. jada, du tenker nok at det er deres egen feil som har endt opp i denne situasjonen, men det er ikke nødvendigvis det.. det er vel strengt tatt de færreste som ønsker å bli så store at de får alvorlige helseproblemer..

jeg skjønner selvsagt hva du mener og regner med du også tenker at det er våres skattepenger som går til dette, men hvor mye ser vi egentlig igjen av pengene vi betaler inn til staten..? jeg har til dags dato ikke fått noe fra staten når jeg har trengt det som mest, men jeg vet pengene går til gode formål, og det gjør meg fornøyd :D de som ønsker/trenger plastisk kirurgi har nok betalt sin del av skatt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...