Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Hjelp! Jeg tror jeg har levd på en slags drøm de siste par årene. Jeg egner meg visst ikke for høyere utdanning likevel. Tror at jeg ender opp med å droppe ut fra høgskolestudiene nå, mangler motivasjon og ser ingen reell gulrot i enden på tunnelen - aner fremdeles ikke hva jeg skal bli og hva jeg kan brukes til. Jeg har påbegynt to forskjellige fag, men føler ikke at jeg har mestret noen av dem 100 % og har hele tiden slitt med motivasjonen (periodevise depresjoner har litt av skylden). Skulle gjerne hørt fra andre som har droppet ut av høyere utdanning og bestemt seg for å ta en jobb istedet for. Angrer dere? Føler dere at dere får brukt ressursene deres? Jeg prøver virkelig hardt å tenke at studietiden (og studielån) ikke har vært bortkastet, men er ikke kvalifisert til å jobbe innen det jeg har studert og har heller ingen lyst til å studere to år til for å få fullført noe "ordentlig". Det er uvante tanker som melder seg, hva kan man jobbe med når man verken har yrkesfaglig utdanning (fagbrev) eller skikkelig høyere utdanning? Hvorfor føler jeg meg så udugelig når mange andre har den type jobber og lever gode liv?
girlypai Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 (endret) Det er uvante tanker som melder seg, hva kan man jobbe med når man verken har yrkesfaglig utdanning (fagbrev) eller skikkelig høyere utdanning? Hvorfor føler jeg meg så udugelig når mange andre har den type jobber og lever gode liv? hadde jeg vært deg hadde jeg meldt meg på adecco, manpower eller andre bemanningsbyråer.. kanskje de kan se ut fra dine kvalifikasjoner, interesser, erfaringer og slikt hva du muligens kan passe å jobbe med..da finner de korttids jobber for deg, slik kan du se hva du liker å jobbe med.. egentlig veldig fint, for da kan du se om dette er noe du ønsker å jobbe videre med eller aldri i verden om dette er noe for deg.. man kan jobbe med utrolig mye selvom man ikke har verken fagbrev eller høyere utdanning.. jeg tenker da forsikrings selskaper, teleopperatører/ interenett/ ( det jeg kom på i farten) du er absolutt ikke udugelig, uannsett!! du har bare ikke funnet ditt kall her i livet! mange sliter leeeeeenge med å finne ut hva de ønsker å jobbe med, mange finner det aldri ut.. men det værste jeg vet er folk som gir opp- når de EGENTLIG vet hva de vil- men enten bare ikke gidder eller finner tusen unnskyldninger for å aldri ta steget! husker en gammel dame jeg jobbet sammen med på en bensinstasjon, hun hadde alltid ønsket å bli frisør, men hun kunne ikke jage den drømmen, for da ble sjefen hennes skuffa hvis hun skulle slutte der hun hadde jobba i ørten år og blablabla... og du skal vite at mange jobber seg oppover, eller holder ut i jobber bare pågrunn av at de ikke tror de finner annet eller at det er en helt ok betalt jobb.. så du må ikke tro at alle andre klarer det... dessuten er vi forskjellige, i de fleste jobber krever det spessielle mennesker som har de egenskapene det søkes etter, om man ikke innehar disse så passer man kanskje bedre i en annen bransje... gudskjelov er vi ikke alle like, ellers hadde det vel ikke vært tusen forskjellige yrker man kan jobbe innenfor så ikke gi opp, selvom du sliter med det ene og det andre, så jobb først med å finne motivasjonen din... den er nummer en for å finne meningsfullt i noe man gjør! det er selve nøkkelen! så finn den frem igjen, hvordan kan du finne den igjen? hva er du villig til å gjøre, og hvilken gulrot er det du ønsker? Endret 10. september 2008 av girlypai
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Følte jeg måtte svare på det innlegget siden jeg vet litt hvordan du har det, og hvor vanskelig det er. Jeg hoppet av høgskoleutdanning etter et og et halvt år. Tok meg først et halvt år permisjon, men bestemte meg for ikke å fortsette. Jeg var sliten, umotivert og hadde ikke lyst til å jobbe med det jeg ble utdannet til. Jeg for min del har ikke angret en eneste dag. Etter noen måneder fikk jeg meg jobb i barnehage, og trivdes kjempegodt. Nå har jeg akkurat begynt på et nytt studie og trives foreløpig veldig godt. Er litt spent på hvordan det skal gå, siden jeg hoppet av sist, men er motivert for å få til dette på en helt annen måte en jeg var sist. Føler også at dette er noe jeg får til og passer til mye bedre enn det andre studiet. Jeg angrer heller ikke på det 1,5 året jeg gikk før jeg sluttet, selv om jeg ikke kan bruke det til noe. Jeg lærte litt om hvordan det er å gå på høgskole, og føler meg mer moden og klar for å begynne på et nytt studie nå.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Tusen takk for svarene, jeg setter pris på det. Trenger nok bare litt tid, jeg. Kanskje jeg skal vurdere adecco eller noe. Takk for tips! Og til deg som jobbet i barnehage: lykke til med nye studier, du høres supermotivert ut!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå