Gjest Gjest_silje_* Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Noen som kan fortelle meg om hvordan det er å være bibliotekar? Arb.oppgaver? Lønn? Hvor kan man studere til å bli biblotekar? Hvordan trives du i jobben din som bibliotekar? Noen som har annen utdannelse og jobber på bibliotek? i såfall, hvilken utdannelse har du? TAKK
Abraxas Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 (endret) .... Endret 10. mai 2010 av Abraxas
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Det meste du spør om finner du svar på her http://www.jbi.hio.no/bibin/rekruttering/
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Jeg jobber som bibliotekar i kommunalt bibliotek og trives svært bra, synes lønna er god også, men alt er relativt. Jobber med innkjøp og registrering av media, arrangement for barn og unge, utstillinger, litteraturformidling, klasseundervisnign og publikumsveiledning. De best betalte bibliotekarjobbene er nok på høgskoler (hvor oppgavene er helt andre enn det jeg sysler med). Advokatkontorer o.l. rekrutterer også bibliotekarer til god lønn, men det er ikke så mange slike jobber. Du kan jobbe som bibliotekassistent uten noen spesiell utdanning, da ligger du på lønnsnivå som kontorfullmektig eller sekretær. På bibliotekene i Oslo har de fleste i kontorstaben høy utdanning, etter hva jeg har hørt. Mange bibliotek lyser ut stillinger som IKT-bibliotekar, altså en kombinasjon av bibliotek- og IT-oppgaver.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Tusen takk for mange fine svar Jeg er utdannet lærer, har grunnfag i samfunnsfag og historie. Men vil ikke jobbe som lærer lenger, så jeg prøver å finne ut om jeg kan bruke utdannelsen min til å jobbe på bibliotek..
Theia Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Jeg er utdannet bibliotekar og jobber som barne- og ungdomsbibliotekar i et folkebibliotek. Mine arbeidsoppgaver er bl.a. - Skrankevakt, her veileder man lånere, rydder bøker o.s.v. - Jobber med ulike prosjekter - Besøker barnehager og har eventyrstunder - Lager utstillinger - Hjelper skolebiblioteksansatte med utforming av skolebibliotek, opplæring i biblioteksystem. - Katalogiserer ulike media, både bøker, dvd og lydbøker - Har omvisninger for skoleklasser - Deltar på innkjøpsmøter Dette er det jeg kommer på i farta. Det er en allsidig jobb. Det jeg liker aller best er å snakke med og veilede lånere og at jobben har en bra blanding mellom rutine og nye ting. Jeg har bachelor fra Høgskolen i Oslo, ufattelig tørr og kjedelig utdanning som dessverre ikke viser hvordan jobben virkelig er. Det er til tider en tung jobb, der man kan fort kan få yrkesskader hvis man ikke er forsiktig. Man burde like å kommunisere med andre mennesker. Folk som tror at det bare er å lese bøker og å vise hvor de står plassert, tar nok feil. Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men håper du fikk et innblikk i hvordan en bibliotekars hverdan kan være. Lykke til!
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Tusen takk for svar, Theia! høres ut som en spennende jobb ja. Jeg fikk ikke akkurat mindre lyst av å jobbe på bibliotek nå nei.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 Jeg har bachelor fra Høgskolen i Oslo, ufattelig tørr og kjedelig utdanning som dessverre ikke viser hvordan jobben virkelig er. Det er til tider en tung jobb, der man kan fort kan få yrkesskader hvis man ikke er forsiktig. Enig i at noe av stoffet er tørt, men ikke kjedelig! Synes egentlig de hadde god kontakt med virkelighetens arbeidsliv på utdanningen, men...hva skal jeg si, det er liksom "koseligere" ute i jobb. Forskjell på utdanning og jobb er det nok på mange felter. Jeg synes absolutt ikke det er en tung jobb. Har faktisk aldri hørt om en bibliotekar som har fått yrkesskader. Ellers enig med Theia, bra jobb! Ts, du har kanskje allerede vurdert muligheten for å ta videreutdanning som skolebibliotekar? Dessverre ikke mange barne- og ungdomsskoler som har 100% bibliotekarstilling, så da må du evt kombinere med å være lærer, men videregående skoler har stort sett 70-80-100% bibliotekar.
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 13. september 2008 #9 Skrevet 13. september 2008 Må bare legge til at om ikke dette yrket er fysisk *tungt*, så får du beveget deg mye! Slipper å sitte plantet i en kontorstol hele dagen. En kollega var lærer før og sier hun har gått ned 1 kg pr år etter at hun begynte her. Hun ble utbrent i læreryrket og fikk assistentstilling gjennom kommunens "vikarpool" eller hva det nå var.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #10 Skrevet 13. september 2008 Men lønna er ikke allverdens å skryte av. Jeg kjenner selv en som er utdannet bibliotekar, og hun kan glemme å få boliglån alene. Hun sliter faktisk litt med å få endene til å møtes i slutten av måneden på den lønna hun har nå. Men hun elsker jobben sin da!
Theia Skrevet 13. september 2008 #11 Skrevet 13. september 2008 Når jeg skriver at jobben er tung, tenker jeg mer på alle damene hos oss som går og bærer bøker og jeg vet ikke hva, år ut og år inn. Er veldig mange hos oss som sliter med muskelsmerter i rygg, skuldre og armer. Tenker bare på at det er viktig å bruke kroppen riktig. Når det gjelder lønnen, så blir den bedre og bedre. Minstelønn for en nyutdanna bibliotekar i alle andre kommuner enn Oslo er på 300 000 nå. Oslo er et eget lønnsområde, og har betydelig lavere lønn til sine bibliotekarer enn andre kommuner.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #12 Skrevet 14. september 2008 Hun jeg kjenner jobber i Oslo. 300.000 er ikke så halvgale da.
FrizzleSizzle Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Hun jeg kjenner jobber i Oslo. 300.000 er ikke så halvgale da. Jeg tjener "godt" over 300, og på høgskoler er det enda bedre. Ja, en må jo bruke kroppen riktig, det finnes da boktraller å ha bøkene i.
Abraxas Skrevet 15. september 2008 #14 Skrevet 15. september 2008 (endret) ..... Endret 19. juni 2009 av Abraxas
Theia Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 Det synes jeg er en gammeldags holdning, Abraxia. Jeg vet at fra før har de merkantile hatt mange sånne typiske "slitejobber" som rydding o.s.v. Hos oss har vi heldigvis gått over til å likestille dem mer med utdannede bibliotekarer, og nå har våre merkantile mange flere varierte arbeidsoppgaver. Hos oss ser det ut som om både bibliotekarer og merkantile sliter med belastningsskader, ikke vet jeg hva det betyr.
Abraxas Skrevet 16. september 2008 #16 Skrevet 16. september 2008 (endret) ..... Endret 19. juni 2009 av Abraxas
mann23 Skrevet 17. september 2008 #17 Skrevet 17. september 2008 Hvordan er kjønnsfordelingen på et bibliotek, og hvor mange fulltidsansatte er dere?
Abraxas Skrevet 18. september 2008 #18 Skrevet 18. september 2008 (endret) .... Endret 10. mai 2010 av Abraxas
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå