MrsC Skrevet 11. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 11. september 2008 Det er virkelig godt å høre at det ikke bare er jeg som er en urimelig, følelsesladet førstegangsmamma overfor barnehagen med tanke på søvn og mat til jenta mi. Hjertet blør jo når jeg ser hvordan hun har det. Og plutselig har jeg ikke lyst til å levere henne der selv om jeg ser at hun storkoser seg når hun først er mett og opplagt der. Jeg bare blir litt frustrert over enkelte ting jeg mener burde være en selvfølge å se/ vite som fagperson. Spesielt når jenta er så blid og enkel bare primærbehovene tilfredsstilles, synes jeg det er rart at de ikke har sett hva som kunne være behovet. De så jo selv hvordan hun oppfører seg i "normal" tilstand under de tre-fire dagene med innkjøring og senre når mat og søvn har vært ok, Samtidig vet jeg at det tydelig har blitt nedskrevet 8gjort i fellesskap under innkjøringa) hva som er behovene når hun sutrer på de ulike tidene av døgnet. Dere som har svart og som jobber i barnehage virker som dere har mye mer fleksibilitet til sovetider og mat for de minste hos dere. Det var slik jeg trodde at det skulle være. Da vi var i kontakt med barnehagen i våres før vi søkte var det dette inntrykket jeg fikk selv om de selvsagt hadde en rutine for hverdagen. Det er kun småbarnsavdelinger barnehagen består av. Vi sa tydelig fra at jenta kun vil være 10 måneder ved start, og det var helt ok og en fin alder for start fikk vi høre. De sa aldri noe om at barnet måtte gå, spise selv eller at det skulle være andre krav i forhold til barnets selvstendighet. Når det gjelder antall voksne, så skal de være tre barn pr. en voksen, men hittil har det vært sykdom som har medført at de har vært få på jobb. "Problemet" er bare det at hun som er syk er jentas kontaktperson. Og det medfører at jenta ikke får noen fast person å binde seg til tidlig. Nå hjelper det ikke på at denne personens "sykdom" er graviditet. I verste tilfelle, kan vi jo risikere at vi aldri får noen skikkelig fast kontaktperson før det ansettes en vikar for personens barselpermisjon. Beklager dette lange innlegget som nå kom med gjentakelser (ser jeg nå). Det skal helt klart bli et møte slik at dette rettes opp. Ser ut som om det ikke glir inn når jeg kun sier fra når jeg leverer eller henter.
Kipa Skrevet 11. september 2008 #22 Skrevet 11. september 2008 siden primærkontakten til jenta antakelig blir borte pga svangerskap og fødsel og så perm synes jeg du skal spørre om hvem som da er isteden..
MrsC Skrevet 11. september 2008 Forfatter #23 Skrevet 11. september 2008 Kipa: det skal jeg absolutt gjøre. Jeg var faktisk ikke klar over at kontaktpersonen var "gravidsyk" før i går når hun var tilbake på jobb igjen etter fire dager borte. Da møtte jeg henne i garderoben. Er det en kollega som er borte pgs sykdom, så opplyses det jo ikke om hva slags sykdom det er til utenforstående. Trodde det bare var vanlig sykdom i disse høstforkjølelsestider, jeg.
Gjest imli Skrevet 11. september 2008 #24 Skrevet 11. september 2008 Vi har akkurat startet i barnehage og tuppa på 10 måneder koser seg veldig. Hun er veldig sosial og nysgjerrig. De fleste ansatte der er utrolig koselige og flinke mennesker. høres vel ikke akkurat ut som om hun koser seg? synes det er helt sykt at de ikke ser at ungen trenger mat og søvn... ville aldri hatt min unge på et slikt sted.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #25 Skrevet 11. september 2008 I de småbarnsavdelingene jeg har hatt guttene i har de ønsket å ha felles sovetid. MEN, for å oppnå felles sovetid har de brukt god tid i innkjøringsperioden og sakte men sikkert lirket det til slik at leggetiden ble ca. lik for alle. I begynnelsen av året har barna sovet litt i hytt og pine, mens de etterhvert blir mer samkjørte i sovingen. Dersom en av guttene min av en eller annen grunn har vært ekstra trøtt tidligere har de blitt lagt tidligere selv om de vanligvis f.eks. ble lagt kl. 10. Barnehagene har også vært flinke til å legge de barna som skal sove lengst først og de andre litt senere. Når det gjelder spising har og skal barna få hjelp til dette. Det burde være en selvfølge! Barnehagen til TS har forbedringspotensiale, synes jeg! Snakk med dem om det.
Caramba Skrevet 12. september 2008 #26 Skrevet 12. september 2008 Gutten min begynte i bhg da han var 13 mnd. I starten sov han to ganger om dagen og det gikk helt fint. De fulgte de rutinene han hadde hatt hjemme. Da han var 14-15 mnd gikk han over på en blund om dagen og da var han også klar for det. Personalet lagde aldri noe problem rundt dette. De hjalp ham også med mate, samt at både å blande melk på flaske, eller lage grøt var helt OK for dem. Jenta di er jo bare ti måneder, min gutt spiste faktisk ikke skikkelig fast føde uten mye hjelp i den alderen. Det tar lang tid å venne dem til mat og de trenger mye hjelp. Dette burde absolutt bhg forstå når de faktisk tar i mot så små barn.
Sun Mei Skrevet 12. september 2008 #27 Skrevet 12. september 2008 Jeg håper virkelig at avdelingen ikke drives med to voksne til vanlig. I såfall hadde jeg ALDRI hatt ungen min der. Ved barn under 3 år skal det være 3 barn pr voksen. Hvis de går konstant underbemannet, så tør jeg ikke tenke på hva som kan skje. Det skal være en pedagog pr. 7-9 barn under 3 år, deretter skal det være tilstrekkelig voksne i tillegg. Og i mange barnehager settes det ikke inn vikarer før 16-dagersperioden er over eller det iallefall går flere dager før man setter inn vikar. Sier ikke at dette er en unnskyldning, men det er realiteten
prinsessa Skrevet 12. september 2008 #28 Skrevet 12. september 2008 Uff jeg får bare vondt å høre om bhg deres. Det går bare ikke ann. Ungen deres får jo ikke sine primær behov dekt engang. Lurer på hvordan det er med ped.opplegg når de ikke engang klarer å mate barna og la de sove. I min bhg sover barna alt fra ingenting til 2-3 ganger pr dag. Sønnen min sov faktisk i bhg til han nesten var 4 år. Hadde mitt barn gått en hel dag uten mat pga de ikke matet henne hadde jeg klikket i vinkel.
MrsC Skrevet 12. september 2008 Forfatter #29 Skrevet 12. september 2008 Nå har vi hatt en samtale med barnehagen, og dette var noe de tok meget seriøst (skulle bare mangle!!!). Lederen la seg flat og lovet endring etter denne dag. Og ettermiddag da vi hentet henne, så var hun i storform. Hun hadde sovet to dupper, spist nesten to skiver +frukt og fått masse å drikke gjennom dagen. Det er jo slik det skal være. At barnet er sliten og trøtt etter en dag full av inntrykk og aktivitet er så vidt forskjellig fra en apatisk, uttørket unge. Imli: de (dessverre få) dagene hun har fått i seg nok mat, drikke og nok søvn har vi tydelig sett at hun trives. Da blir også kontrasten veldig stor når så ikke er tilfellet.
iss Skrevet 12. september 2008 #30 Skrevet 12. september 2008 Hadde de noen forklaring da, på hvorfor de ikke hadde gitt barnet mat??? Som mange andre barnehagemødre så er jeg rimelig sjokkert ja.....
MrsC Skrevet 16. september 2008 Forfatter #31 Skrevet 16. september 2008 iss: forklaringen var at de var underbemannet på grunn av sykdom (uten å nevne personer og type sykdom spesielt). Men som lederen sa var ikke dette akseptabelt over hode. De på avdelingen trodde hun spiste brødskiver selv (når du bare satte skiva foran henne), fordi jeg ikke hadde sagt at de måtte hjelpe henne med maten. Noe jeg trodde var selvsagt for en på ti måneder??Det de ikke så var at hun kun feide skiva på gulvet. I løpet av samme dag som vi hadde møte med ledelsen hadde avdelingen hatt møte senere på dagen hvor dette var tatt opp. Nå har de satt veldig fokus på at de SKAL være nok ansatte på jobb. Bare på disse få dagene har vi merket en betydelig forskjell i oppfølgingen av vårt barn. Nå er jenta tilbake til sitt vanlige jeg med smil og latter. Vi følger med på dette med argusøyne og vil gå høyere i systemet om noe som helst skjer. Tilfeldigvis er verken jeg eller mannen min av den typen som sitter stille og ser på at ting skjer, men enkelte ganger så vet man ikke helt hvordan man skal gå frem uten at det går utover den uskyldige tredjepersonen. I dette tilfellet barnet som skal være i barnehagen i mange timer hver dag. Ikke alltid jeg tør å vurdere fremmede menneskers profesjonalitet når barnet mitt er involvert.
prinsessa Skrevet 16. september 2008 #32 Skrevet 16. september 2008 Så fint at du fikk sagt sikkelig i fra og at dette ble tatt på alvor. I min bydel der jeg bor er det nå full barnehage dekning og det er faktisk 50 plasser for mye akkurat nå. Dette har resultert at en bhg må nå legge ned og flere fam.bhg må også slutte. Flott syns jeg. Denne bhg er en bhg som har hatt dårlig rykte i alle år og ikke vært en bra bhg. Men de har alikevel hatt fullt av barn der siden foreldrene har vært desperate. Men nå som det er full dekning søker foreldrene barna sine bort derfra og til bedre bhg. Det er jammen på tide at foreldre kan sette krav til bhg og ikke bare stå med lua i hånden og godta alt mulig.
Gjest MrsC-ii Skrevet 16. september 2008 #33 Skrevet 16. september 2008 Her hvor vi bor er det også full barnehagedekning. Og etter å ha pratet med andre foreldre etter hvert som man blir kjent, ser det ut til at de fleste barnehagene er ok. Jeg synes det er godt å høre at en barnehage som er kjent for å være dårlig tvinges til å legges ned fordi den er overflødig. Jeg håper at vi kan komme dit at vi kan få en kvalitetsdebatt vedrørende hvordan barnehagen skal være. Nå er man jo lykkelig bare man får en plass enkelte steder i landet. Slik skal det ikke være. Disse små er veldig påvirkelig, og da bør vel det være gode voksenpersoner til stede uansett om disse har utdannelse eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #34 Skrevet 26. september 2008 Er det bare 2 som jobber der til vanlig,eller er det fler? er en av de ped.lærere? En dag hvor en i personalet er borte kan være hektisk, og da om de er få på huset kan det være vanskelig at en må passe de andre 9 barna mens 1 går og spiser og legger den andre.. kansjke de har prøvd å vente til de andre skulle legge seg? men uansett,enig med alle andre..særlig maten!!.. uten mat og drikke duger kroppen ikke..det vet alle voksne.. de må se de minste til en hver tid! huff...
Anie Skrevet 26. september 2008 #35 Skrevet 26. september 2008 Nå har vi hatt en samtale med barnehagen, og dette var noe de tok meget seriøst (skulle bare mangle!!!). Lederen la seg flat og lovet endring etter denne dag. Og ettermiddag da vi hentet henne, så var hun i storform. Hun hadde sovet to dupper, spist nesten to skiver +frukt og fått masse å drikke gjennom dagen. Det er jo slik det skal være. At barnet er sliten og trøtt etter en dag full av inntrykk og aktivitet er så vidt forskjellig fra en apatisk, uttørket unge. Håper at dette ikke gjentar seg. Jeg er selv mamma til 2 og ped.leder i en barnehage -og fikk ganske hakeslep da jeg leste dette. Klart man ønsker felles rytme i bhg - MEN ikke for enhver pris og ikke så raskt etter oppstart.. Håper dere aldri vil oppleve dette igjen.
MrsC Skrevet 29. september 2008 Forfatter #36 Skrevet 29. september 2008 Er det bare 2 som jobber der til vanlig,eller er det fler? er en av de ped.lærere? En dag hvor en i personalet er borte kan være hektisk, og da om de er få på huset kan det være vanskelig at en må passe de andre 9 barna mens 1 går og spiser og legger den andre.. kansjke de har prøvd å vente til de andre skulle legge seg? men uansett,enig med alle andre..særlig maten!!.. uten mat og drikke duger kroppen ikke..det vet alle voksne.. de må se de minste til en hver tid! huff... Det er flere enn 2 som jobber på avdelingen til vanlig. En voksen pr 3 unger er det som det skal være. Problemet er at når det nå har vært sykdom blant personalet, så har de ikke vært det antall voksne de skal være. Og det har da gått ut over de minste barna som krever mer oppmerksomhet. Men dette har bedret seg den siste tiden etter at vi hadde møte med ledelsen. Det ser ut som om de kaller inn ekstrahjelp fortere. Anie: Etter møtet har personalet satt veldig fokus på mat og drikke for vår jente, og hendelsen har ikke gjentatt seg. Men jeg synes ikke de er flinke til å mate henne. Her hjemme går alt ned på høykant (brød, grøt, middag etc), men i barnehage sliter de med å få i henne brødskiver. Vi prøver nå med middagsglass til lunsj og det spiser hun enkelt. I tillegg er jeg enda litt skeptisk til det at avd.lederen fortsatt messer om at det er viktig at de opprettholder barnehagens daglige rutiner. For ellers blir vist ting så vanskelig å gjennomføre (f.eks å gå på tur om noen ligger å sover, eller gjennomføre andre aktiviter alle i fellesskap). Problemet er at vi ser at andre barn som er noen få måneder eldre "for lov" til å legge seg å sove før lunsj om de er trøtte.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #37 Skrevet 29. september 2008 I tillegg er jeg enda litt skeptisk til det at avd.lederen fortsatt messer om at det er viktig at de opprettholder barnehagens daglige rutiner. For ellers blir vist ting så vanskelig å gjennomføre (f.eks å gå på tur om noen ligger å sover, eller gjennomføre andre aktiviter alle i fellesskap). Problemet er at vi ser at andre barn som er noen få måneder eldre "for lov" til å legge seg å sove før lunsj om de er trøtte. Som barnehageassistent selv synes jeg det der er helt bak mål. Når ungene er så små må eventuelle aktiviteter planlegges rundt ungenes dagsrytme, ikke omvendt. Selvfølgelig skal man ha aktiviteter, turer osv., men det er da ikke den store krisen om ikke alle får være med under fingermalingen klokken 11. De som sover da får male når de står opp igjen. Nå skjønner jeg at den aktuelle barnehagen ikke kan gjøre det slik så lenge de er 2 ansatte på jobb, men til vanlig burde det gå bra. Vi er og 3 barn pr voksen, og har gjort det slik i "alle år".
angelou Skrevet 29. september 2008 #38 Skrevet 29. september 2008 Hvis de er underbemannet over lengre tid så ta kontakt med kommunen, det er de som kan gripe inn i så tilfelle. Jeg hadde blitt så sinna!
Gjest ped leder Skrevet 28. juni 2013 #39 Skrevet 28. juni 2013 jeg synes i ettertid av denne tråden at en unge på 10 mnd ikke skal gå i bhg. skjønner at enkelte ikke har noen annen mulighet og at ting som har kommet frem tidligere i tråden er uaksebtabelt. men barn under et år har ikke noe i en bhg å gjøre om en ikke må.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå