MrsC Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Vi har akkurat startet i barnehage og tuppa på 10 måneder koser seg veldig. Hun er veldig sosial og nysgjerrig. De fleste ansatte der er utrolig koselige og flinke mennesker. Men etter to episoder, så lurer jeg litt på hva vi kan forvente i forhold til at de ansatte skal se jenta vår og gi henne den omsorgen hun trenger? Hun var ikke syk noen av gangene, heller. Den ene tingen er i forhold til spising selv. Hun må ha litt hjelp fortsatt til å holde fokus på brødskiva, ellers blir det mye lek og rett på gulvet. Er det middagsmat må hun fores med skje av en voksen. Da vi kom å hentet henne i forrige uke satt hun helt blek og apatisk i sandkassa, hun som alltid smiler og roper når vi kommer. Da hadde hun ikke fått i seg mat eller vann hele dagen for de voksne hadde ikke hatt tid til henne, men måtte ta seg av to andre som er litt eldre. De hadde bare vært to voksne på 10 barn. Det tok oss et helt døgn med spising (pupp) hele natta før hun var sitt gamle jeg igjen. Den andre tingen er at de ikke ser at hun blir trøtt. eneste gangen hun surver/ gråter er ved behov for mat eller søvn. Og det har vi vært tydelige på. Men i går måtte jeg hente henne fordi hun hadde grått i en time og de klarte ikke å stoppe det. Men de hadde ikke forsøkt å legge henne, så når vi gikk ut døra og hun ble lagt i vogna sovnet hun momentant. Trodde at de ville se at hun ble trøtt? Tegnene er tydelige som f.eks gniing i øyne. Vi skal over på en soveperiode slik at vi "matcher" med rutinene i barnehagen, men det tar jo litt tid. Noen som har noen synspunkter?
Kipa Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 synes det høres veldig dårlig ut! Du har grunn til å undre deg, dette er ikke bra. Vi skal være serviceinnstilte og så små barn må få den tiden de trenger til å komme inn i soverutiner- noen ganger gjør de heller ikke det. Det er slutt på den tida da man la alle 11 og opp 13, man SKAL se an behovet mer, ikke mange småbarnsavdelinger som har barn sovende likt nei! Og klart hun må få i seg mat. Her skullle de ha fått hjelp av en annen avd evt styrer for å takle måltidet slik at alle små fikk spist! Jeg synes absolutt du skal ta det opp med ped leder evt styrer! Som ped leder selv..skammer jeg meg over å høre om sånt..
Gjest Kontortøs Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Skjønner godt at du reagerer. Har selv en liten jente som akkurat har startet i b.hagen, og hadde helt klart reagert på situasjonene du forteller om. Når de er så små, og nye, bør de jo legge barnet når det er trøtt - ikke når det passer med rutinene. Virker også spesielt at de tror en på 10mnd kan spise seg mett helt selv. Ville snakket med de, evt. tatt det opp med bestyrer. Du må jo kunne stole på at barnet ditt har det bra.
Kipa Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 en annen ting, denne lille på 10 mnd har ingen annen måte å medvirke til egen hverdag på enn ved hjelp av kroppspråket..og for henne er det viktigste å få stilt de primære behovene søvn og mat...De voksne MÅ jo være mer oppmerksomme og vare for barnas signaler. FY så provosert jeg blir! Får håpe det ikke gjentar seg..
la Flaca Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Synspunkter har jeg ja. Saken er jo den at kan ikke barnehagen sørge for basisbehovene som mat og søvn så kan de ikke påta seg ansvaret for en baby på 10 måneder. Dette må du ta tak i med en eneste gang, og ikke gi deg før du får en garanti på at jenta blir fulgt opp hele dagen. Ikke bare når det passer i forhold til de eldre barna. Gjør oppmerksom på at du holder de ansatte som er til stede i barnehagen ansvarlig dersom jenta blir forsømt. For det holder faktisk ikke å si at ungen ikke fikk i seg mat eller drikke hele formiddagen, eller at de ikke forsto at hun er var trøtt og hadde behov for søvn. Dersom du ikke allerede har gjort det; skriv ei detaljert liste over alle de tingene som er av betydning for å kunne ta seg av lillejenta den tiden hun er i barnehagen. Påkledning (noen barn fryser eller svetter lettere), spise-og drikkevaner, sovevaner - stort og smått. Da er det ihvertfall ikke informasjon det skorter på. Håper dette ordner seg.
MrsC Skrevet 10. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2008 Tusen takk for svar. Blir så lei meg når jeg ser vår blide. smilende jente slik hun var uten mat. Da tviler jeg jo på at det er riktig med barnehage. Jeg ønsker ikke å kreve for mye da jeg selvsagt ser at hun ikke er alene på avdelingen. Jeg ble bare så overrasket når de tok så vare på disse to andre minste de dagene vi var på tilvenning (både bæring, mating og trøst på fanget i lengre tid), men tydelig forventet mer av våres jente som er yngre. I dag fikk jeg til og med beskjed om at de ikke likte at hun sov på morgenen da det var viktig at de kunne følge det faglige opplegget de hadde. Hun sover ofte fra rund kl. 8 til 9 (hender at vi våkner kl. 5 om morgenen), men er fint klar for en ny dupp i 12- tida etter lunsj som de andre. Takk for svar, Kipa angående soving på ulike tidspunkt i barnehagen. Det visste jeg ikke at var tilfelle hos andre, men da skal jeg stå på mitt. I hvertfall til jeg ser at hun ikke trenger mer enn en soveperiode. Angående det å spise selv, så er jeg litt usikker på når det forventes at barn skal spise helt på egenhånd? Vi er på god vei, men det tar litt tid.
la Flaca Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Tusen takk for svar. Blir så lei meg når jeg ser vår blide. smilende jente slik hun var uten mat. Da tviler jeg jo på at det er riktig med barnehage. Jeg ønsker ikke å kreve for mye da jeg selvsagt ser at hun ikke er alene på avdelingen. Jeg ble bare så overrasket når de tok så vare på disse to andre minste de dagene vi var på tilvenning (både bæring, mating og trøst på fanget i lengre tid), men tydelig forventet mer av våres jente som er yngre. I dag fikk jeg til og med beskjed om at de ikke likte at hun sov på morgenen da det var viktig at de kunne følge det faglige opplegget de hadde. Hun sover ofte fra rund kl. 8 til 9 (hender at vi våkner kl. 5 om morgenen), men er fint klar for en ny dupp i 12- tida etter lunsj som de andre. Takk for svar, Kipa angående soving på ulike tidspunkt i barnehagen. Det visste jeg ikke at var tilfelle hos andre, men da skal jeg stå på mitt. I hvertfall til jeg ser at hun ikke trenger mer enn en soveperiode. Angående det å spise selv, så er jeg litt usikker på når det forventes at barn skal spise helt på egenhånd? Vi er på god vei, men det tar litt tid. Kjære deg. Ungen din er 10 måneder. Du har all rett til å kreve at hun skal følges opp 100% i barnehagen. Det er det du betaler for! Og noe annet enn maksimal oppfølging av et så lite barn er uansvarlig og fullstendig feil. Har de ikke kapasitet til å ta seg av henne i den grad hun trenger og fortjener får de heller finne en annen barnehageplass til dere. Og selvfølgelig skal hun sove så ofte som hun behøver. De eldre barna på småbarnsavdelingen sover fra 11-12 til 14 hos oss, og det er alt for lite for en unge som ikke har fylt året. Er det noe som er viktig å prioritere og etterkomme så er det behovet for søvn. Ikke minst for at hun skal ha overskudd til å håndtere den krevende hverdagen i barnehagen. Min eldste sov til og med noen timer dupp i barnehagen da hun ble 3 år og flyttet over på storbarnsavdelingen. Søvn er kjempeviktig! Ikke tvil på de følelsene du har som mamma. Føler du at ting kunne vært gjort annerledes og bedre så er det som regel sånn det bør være. Stå på krava!
Kipa Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 10 mnd gammel har hun uansett ikke noe nytte av det faglige oppleget deres uten å være uthvilt og mett! Hva er dette for en barnehage??
MrsC Skrevet 10. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2008 Kipa, når det kommer til barnets kroppsspråk mener jeg at hun er enkel å lese (men hvilken mor synes ikke det om sitt barn). Hun sutrer/ griner kun for to ting, og det er mat og søvn. Ellers forholder hun seg veldig rolig til alt, også sykdom. La Flaca: Vi har allerede skrevet liste sammen med barnehagen over barnets behov, ulike vaner etc. Men det må nok enda klarere eller repeterende beskjed til. Hvor detaljert skal man være? Noe må jo de som fagpersoner se også?
Gjest Gjest_lykken_* Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Dette syns jeg er helt EKSTREMT! Hvem i all verden er det som jobber på denne avdelingen, er det helt nye vikarer? Jeg hadde blitt så provosert og ville ha tatt dette opp der og da, med øverste ansvarlig. Du skal ikke godta dette! Barnehagen skal innrette seg etter ungene, sover jenta di litt på morgenen så skal hun fortsatt gjøre det. En 10 mnd gammel unge skal ikke innrette sine søvnvaner etter barnehagens rutiner. At hun ikke fikk mat eller drikke på hele dagen kaller jeg rett og slett grov omsorgsvikt av barne hagen. Hvordan er det mulig? Du må ta dette opp med styrer.
Gjest Gjest_lykken_* Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 En ting til. Du skal FORLANGE at de hjelper henne med spisingen, et barn under året klarer ikke alltid å spise selv.
MrsC Skrevet 10. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 10. september 2008 Det faglige opplegget går ut på at hver måned får sin farge med et tema. For eksempel oransje som i høstblader. Samtidig har de også f. eks om grønnsaker som blir moden nå som poteter og lager potettrykk. De har også et eventyr hele måneden. Jeg syntes at det hørtes veldig bra ut. Siden hun er så nysgjerrig av seg trenger hun litt mer stimuli enn jeg klarer å finne på. Så eventyr og andre opplevelser sammen med andre barn hadde jeg håpet at skulle være positivt for henne. Ser at hun har reagert veldig postivt når vi har vært i åpen barnehage, babysang, satsmini etc. Kipa: dette er en nystartet (et år gammel) barnehage med kun småbarnsavdelinger. Det syntes vi var postivt slik at hun slapp store barn ute på lekeplassen. Mange andre foreldre har vært fornøyd så langt kontra andre barnehager her i distriktet. Samtidig er beliggenheten slik at det kun er de bilene som skal til barnehagen som er i nærheten, ellers skog og åker.
MrsC Skrevet 10. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. september 2008 Takk for at det er flere som mener det samme (som jeg har følt) med tanke på soving. Jeg skal ikke gi meg på det punktet. Det blir nok en foreldresamtale ut i uka, selv om jeg skal gi klar beskjed i dag ved henting også. Når hadde dere en evaluering av innkjøringen i barnehagen og hvordan det hadde gått? Var det lenge etterpå, hvis dere hadde det?
Gjest Kontortøs Skrevet 10. september 2008 #14 Skrevet 10. september 2008 Vi skal ha første foreldremøte neste uke, 4 uker etter start. Ellers har vi allerede fått skriv om hvordan innkjøringen har gått.
Tusenfryd Skrevet 10. september 2008 #15 Skrevet 10. september 2008 Jeg får helt vondt når jeg leser dette... dette er akkurat sånn man er redd for som forelder. Helt enig med alle her, det er under envher kritikk at ungen ikke får i seg mat. Og det ER krevende å mate en 10 mndr gammel unge, dvs det krever tett oppfølging. Herregud, mitt barn hadde nesten ikke begynt med fast føde en gang ved 10 mndrs alder. Stakkars lille vennen som ikke blir lagt for å sove en gang. At man har faste sovetider, det har vi også. De minste får en morgendupp (og en evt sliten og lei toogethlavtåring) og så etter formiddagsmat. Men det er da fleksibelt. Man har med barn å gjøre - jenta di er jo ikke året en gang! Faglig opplegg my ass - en så liten ungen skal spise og sove på egne premisser. Hva slags brnehage er dette? Er de sertifisert til å ha slikt sprik på alder fx? Hvis ikke dette endrer seg til det vesentlige bedre, hadde jeg byttet barnehage om det hadde gått. Uff... lille dokka..
thapara Skrevet 10. september 2008 #16 Skrevet 10. september 2008 (endret) . Endret 5. mars 2009 av thapara
Ehlana Skrevet 10. september 2008 #17 Skrevet 10. september 2008 (endret) Jobber på småbarns avdeling i en barnehage, og der er det helt vanlig at barna sover når de trenger det, de minste sover ofte to ganger i løpet av dagen, dessuten er vel tilvenning til barnehage hverdagen viktigst den første tida og ikke store temaprosjekter? Hørtes rimelig spesiell ut den barnehagen må jeg si. Angående mating så har vi to faste måltid hos oss, men om barnet sover over ett måltid så får de jo mat når de våkner. Og man hjelper jo de å spise når de er så små. Vi bruker å lage grøt til de aller minste også, det går ned på høykant:) Og to voksne på 10 småbarn er alt for lite. Vi var tre voksne på 10 idag, og det var hektisk altså. Endret 10. september 2008 av Ehlana
rangi Skrevet 10. september 2008 #18 Skrevet 10. september 2008 Jeg fikk tårer i øynene da jeg leste innlegget ditt, så forferdelig trist at jenta di ikke får nok mat og søvn i bhg! Min gutt startet også i bhg da han var 10,5 mnd, og han trives veldig godt. Det er en liten bhg, bare 10 unger, og det er alltid tre voksne på jobb. Når vi henter han forteller de om hva de har gjort den dagen, hvor mye han har spist og sovet. Er veldig fornøyde med vår bhg! Jeg syns absolutt du skal klage, det er jo helt forferdelig at jenta di ikke får nok søvn eller mat!
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #19 Skrevet 10. september 2008 Hei. Jeg jobber selv på småbarnsavdeling med 9 til 11 barn daglig på avdelingen .Vi er tre voksne. Jeg syns situasjonen i barnehagen deres ikke hørtes bra ut. Vi som jobber i barnehagen skal selvfølgelig følge med hvert enkelt barns behov for alt fra mat, bleie og søvn, til kos og trøst. Er barnet trøtt en tid før måltid og nedlegging tar vi barnet med oss og mater og legger ned tidligere enn planlagt. Det samme om barnet ikke er trøtt så legger vi barnet senere. Nå har vi ikke så unge barn hos oss. Den yngste er 16 mnd, ellers er alle over to år faktisk, så situasjonen er litt annerledes med en så liten krabat som deres er. Men det betyr selvfølgelig enda tettere oppfølging når hun er så lita! Jeg ville nok snakket med dem om dette ja. Hvorfor i alle dager har de ikke fått i henne mat eller ikke skjønt at hun bør sove? Det høres helt rart ut i mine ører altså..... Det kunne ikke skjedd hos oss for å si det slik...
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #20 Skrevet 10. september 2008 Jeg håper virkelig at avdelingen ikke drives med to voksne til vanlig. I såfall hadde jeg ALDRI hatt ungen min der. Ved barn under 3 år skal det være 3 barn pr voksen. Hvis de går konstant underbemannet, så tør jeg ikke tenke på hva som kan skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå