Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Jeg hører en del snakk på internett der folk påstår at vi ikke er skapt for å spise kjøtt. Andre sier i gjen at vi er det. Men hva er sant? Er vi virkelig ikke skapt for å spise kjøtt? Mange mener vi er skapt vegetarianere, men hvordan skal vi få proteiner hvis vi bare skal spise salat, eller hva det er vegetarianere spiser? Skjønner ikke helt dette jeg.
Gjest betha Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Jeg hører en del snakk på internett der folk påstår at vi ikke er skapt for å spise kjøtt. Andre sier i gjen at vi er det. Men hva er sant? Er vi virkelig ikke skapt for å spise kjøtt? Mange mener vi er skapt vegetarianere, men hvordan skal vi få proteiner hvis vi bare skal spise salat, eller hva det er vegetarianere spiser? Skjønner ikke helt dette jeg. Det er så mange uinformerte folk som bare synser ivei. Proteiner finnes i mange vegetariske varer, og hvis man kombinerer disse riktig får man i seg det man trenger. Ikke skjønner jeg hvorfor feilernærte folk som stapper i seg syremat og fett plutselig utnevner seg til kostholdseksperter for vegetarianere.
cilipili Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Om vi er skapt til å være vegetarianere vet jeg ikke. Men å ha et balansert kosthold som vegetarianer er ikke noe problem De proteinene en trenger finner en i belgfrukter (bønner, kikerter, linser), nøtter og sojaprodukter (her finnes både pølser, burgere, farse osv..). Omega3 finnes bl.a. i en olje, Udo's Choice, som fås på helsekostbutikker. Og ellers som alle andre får vi det vi trenger i grønnsaker, korn osv.. Ikke vanskelig å være vegetarianer
Gjest En annen mann Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Jeg hører en del snakk på internett der folk påstår at vi ikke er skapt for å spise kjøtt. Andre sier i gjen at vi er det. Men hva er sant? Er vi virkelig ikke skapt for å spise kjøtt? Mange mener vi er skapt vegetarianere, men hvordan skal vi få proteiner hvis vi bare skal spise salat, eller hva det er vegetarianere spiser? Skjønner ikke helt dette jeg. Mennesket er etter min mening omnivort, dvs. både kjøtt -og planteeter. Du vil nok finne mange meninger både for og imot om du søker litt på dette, og ulike forskere tenderer også til å ha ulike meninger. Vi har et tarmsystem som understøtter både fordøyelse av kjøtt og plantebasert mat, for eksempel. Omnivorism
Gjest Vims Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Jeg tenker at vi må spise kjøtt for at verden skal gå rundt... Vi er en del av naturen vi også..
Gjest Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Vi er vel verken kjøttetere eller vegeterianere, vi er vel altetere..
Gjest Frosk Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Jeg tenker at vi må spise kjøtt for at verden skal gå rundt... Vi er en del av naturen vi også.. Dette er vel sånn omtrent det dummeste argumentet jeg hører - vi mennesker avler opp millioner av kyllinger, sauer, griser og kyr for å spise dem, vi er ikke lenger en del av et naturlig økosystem. Kjøttindustrien er fullstendig unaturlig. Om vi hadde sluttet å fore opp dyr og avle fram kjøtt, så hadde jorden så definitivt fortsatt å "gå rundt" - kjøttindustrien er svært lite miljøvennlig og det hadde selvsagt vært glimrende på alle måter om vi avviklet kjøttproduksjonen.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Jeg tenker at vi må spise kjøtt for at verden skal gå rundt... Vi er en del av naturen vi også.. ??? Slutter jorda å gå rundt om en kylling får leve?
Gjest Elfrida Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Kjøttindustrien er fullstendig unaturlig.Jeg syns det blir feil å snakke om naturlig eller ikke naturlig. Hvis vi skal ta konsekvensen av det og ikke gjøre noe som er unaturlig for å skaffe oss mat må vi tilbake til jeger- og sanker- samfunnet da. Og i prosessen la de fleste mennesker sulte i hjel. Jeg er enig i at vi bør se på kjøttforbruket vårt og om mulig redusere det en del. Men en åker er like 'unaturlig' som en ku på fjøset.
villen Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Jeg hører en del snakk på internett der folk påstår at vi ikke er skapt for å spise kjøtt. Andre sier i gjen at vi er det. Men hva er sant? Er vi virkelig ikke skapt for å spise kjøtt? Mange mener vi er skapt vegetarianere, men hvordan skal vi få proteiner hvis vi bare skal spise salat, eller hva det er vegetarianere spiser? Skjønner ikke helt dette jeg. Det er bare å studere tennene våre. De er laget for begge deler. Vi er med andre ord altetere.
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 I dag er det ikke vanskelig å ha et sunt kosthold som vegeterianer i Norge, men det er vel vanskelig å se for seg at det alltid har vært sånn. I tidligere tider tviler jeg sterkt på at man kunne overleve på en vegetarisk diett i Norge, fordi man ikke kunne kjøpe alle mulige produkter fra resten av verden. Norge har en veldig kort vekstsesong, og egner seg derfor ikke spesielt godt til dyrking av grønnsaker etc. Siden mennesker har bodd i Norge og andre kalde strøk veldig lenge, så er det lite som tyder på at vi ikke er skapt for å spise kjøtt. At vi er omnivore er det vel liten tvil om, siden vi nyttegjør oss av både kjøtt og vegetabilsk føde.
Gjest Frosk Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Jeg syns det blir feil å snakke om naturlig eller ikke naturlig. Hvis vi skal ta konsekvensen av det og ikke gjøre noe som er unaturlig for å skaffe oss mat må vi tilbake til jeger- og sanker- samfunnet da. Og i prosessen la de fleste mennesker sulte i hjel. Jeg er enig i at vi bør se på kjøttforbruket vårt og om mulig redusere det en del. Men en åker er like 'unaturlig' som en ku på fjøset. Her siterte du bare en liten del av innlegget mitt - som var skrevet som en respons på dette: Jeg tenker at vi må spise kjøtt for at verden skal gå rundt... Vi er en del av naturen vi også.. Når man benytter "vi er en del av naturen vi også" som et argument for å spise kjøtt, syns jeg det er på sin plass å informere om at mennesket har fjernet seg fryktelig langt fra naturen, og at vi ikke er en del av noen naturlig næringskjede og heller ikke vil ødelegge balansen i noen økosystemer om vi legger ned kjøttindustrien.
Gjest Vims Skrevet 10. september 2008 #13 Skrevet 10. september 2008 ??? Slutter jorda å gå rundt om en kylling får leve? Det er ikke snakk om EN kylling.. Litt fler enn det. Greit nok at kjøttindustrien vår nå, er unødvendig stor. Men hva hadde skjedd med alle kuene og grisene osv. om vi ikke spiste dem? Jeg mener at vi ikke har fjernet oss fra naturen, men er en del av naturen som de tenkende vesner som vi faktisk er. Måten vi følger naturen på er å utvikle teknologi for å klare oss. Det har nok aldri vært ment at vi skal gå rundt på en eng og spise gress liksom...
Gjest Frosk Skrevet 10. september 2008 #14 Skrevet 10. september 2008 (endret) Det er ikke snakk om EN kylling.. Litt fler enn det. Greit nok at kjøttindustrien vår nå, er unødvendig stor. Men hva hadde skjedd med alle kuene og grisene osv. om vi ikke spiste dem? Jeg mener at vi ikke har fjernet oss fra naturen, men er en del av naturen som de tenkende vesner som vi faktisk er. Måten vi følger naturen på er å utvikle teknologi for å klare oss. Det har nok aldri vært ment at vi skal gå rundt på en eng og spise gress liksom... ...hva som hadde "skjedd med alle kuene og grisene om vi ikke spiste dem"? Kjære vene, vi hadde selvsagt også sluttet å avle fram enorme mengder kuer og griser (og kyllinger og sauer osv!) - problem solved! "Det har nok aldri vært ment at vi skal gå rundt på en eng og spise gress liksom..." - ja, for det er jo det vegetarianere gjør? Endret 10. september 2008 av Frosk
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #15 Skrevet 10. september 2008 Tviler på at vi hadde utviklet oss i den grad vi har uten å spise kjøtt. Den dag i dag har vi selvfølgelig mulighet til å skaffe oss kunnskap om hva vi kan spise av vegetarisk mat for å få i oss de nødvendige næringsstoffene, men vi er de vi er i dag pga forfedrene våres sin utvikling fra "planteetende apekatter i trærne" (en litt tvilsom teori) til homo sapiens sapiens. Vi er ikke skapt for å spise kjøtt, men vi er skapt som en delvis konsekvens av at vi har spist kjøtt. Dette er ikke enbetydende med at vi vil dø ut av å ikke spise kjøtt, - men det er da viktig å få i seg de riktige vegetariske vekstene (som er litt vanskeligere enn å spise animalsk føde). Men hadde våre forfedre spist det kjøttet vi spiser i dag ville de sannsynligvis ikke utviklet seg til homo sapiens sapiens. Til det er vårt "husdyrhold" og "masseproduksjon" av kjøtt for negativt for kjøttkvaliteten.
AnetteR Skrevet 10. september 2008 #16 Skrevet 10. september 2008 Fysisk er vi både plante- og kjøttetere, kroppen kan tilpasse seg begge deler uten problemer. Historisk er menneskene kjøttetere. Det var ikke mulig å få i seg nok næring bare med å spise planter, vi skal ikke lengre enn noen tiår tilbake for at det nærmest var umulig å være vegetarianer med tanke på tilgang til ulik mat. Personlig føler jeg meg avhengig av kjøtt. Jeg er glad i dyr, og stor motstander av kjøttindustrien. Jeg har også mye kunnskap om kosthold. Men forsøker jeg å kutte ut kjøtt føler jeg at overskuddet svikter, og at jeg aldri blir helt mett. Jeg synes begge sider kan bli litt bombastisk innimellom. Slik jeg ser det er ikke problemet hvorvidt vi spiser kjøtt eller ikke, men hvordan kjøtt blir "produsert".
Gjest StockDama Skrevet 10. september 2008 #17 Skrevet 10. september 2008 For de som har lest litt har fått lese at kjøtt har hatt en stor rolle i å gjøre oss om til det vi er idag. Om man velger å fortsette med kjøtt er da opp til hver enkelt. Vi er altetende, så man står fritt til å velge. Og om vi skal snakke om ting som er naturlig og unaturlig, så er det utrulig mye vi må slutte med om vi skal gå tilbake til å være helt "naturlige". Dog naturlig er et definisjons spørsmål.
Gjest Tigress Skrevet 11. september 2008 #18 Skrevet 11. september 2008 Trur nok vi er godt altetande, ja.
mysan Skrevet 11. september 2008 #19 Skrevet 11. september 2008 (endret) ??? Slutter jorda å gå rundt om en kylling får leve? Alternativet for den ene kyllingen hadde nok ikke vært at den fikk leve, men at den aldri hadde sett dagens lys. Vi ville sluttet å produsere kjøtt om vi ikke spiste det. Jeg syns det blir feil å snakke om naturlig eller ikke naturlig. Hvis vi skal ta konsekvensen av det og ikke gjøre noe som er unaturlig for å skaffe oss mat må vi tilbake til jeger- og sanker- samfunnet da. Og i prosessen la de fleste mennesker sulte i hjel. Jeg er enig i at vi bør se på kjøttforbruket vårt og om mulig redusere det en del. Men en åker er like 'unaturlig' som en ku på fjøset. Dette hadde vært såååå mye bedre for Moder Natur og hennes flora og fauna. Vi mennesker er nok som en virus i en celle. Vi tar livet av cellen vi bor i/på. Ellers, det er ikke bare-bare å være vegetarianer, man skal være kostholdsbevisst og lese seg opp på næringsstoffer. En bekjent av meg ble for noen år siden veldig dårlig pga underernæring. Hun var vegetarianer... muligens veganer, det skal jeg ikke si sikkert. Hun trodde at bare hun spiste frukt og grønt og holdt seg unna det animalske så var helsa i boks. Sånn var det ikke. Det er vel også en grunn til at gravide og småbarnsmødre får beskjed om at barna ikke skal fores opp på vegetarkost. Når det kommer til soya, så er ikke dette bra i store mengder, og på en skole i Sverige hvor det ble gjort en undersøkelse ved at ungene fikk velge mellom soyamelk og vanlig melk, og hvor de som gikk over til soyamelk utviklet allergi mot soya, så kommer det vel egentlig ganske godt frem at fanatisme ikke er bra i matveien heller. (Nå husker jeg ikke om disse ungene hadde tilgang på andre soyaprodukter også, i tillegg til melka, de har jo et annet matsystem i skolene der borte enn her). Når det gjelder åkre og dyreliv, så tar bøndene livet av utrolig mange dyr under arbeidet på åkeren til de forskjellige tidene på året. De går i maskinene. Tusenvis, millionvis... man er neppe mer dyrevennlig om man lever vegansk, hvis det er hensikten. Endret 11. september 2008 av mysan
Gjest Frosk Skrevet 11. september 2008 #20 Skrevet 11. september 2008 Alternativet for den ene kyllingen hadde nok ikke vært at den fikk leve, men at den aldri hadde sett dagens lys. Vi ville sluttet å produsere kjøtt om vi ikke spiste det. ..og å aldri bli født må selvsagt være et uendelig mye bedre alternativ enn å leve et så usannsynlig forferdelig liv som det kyllinger og høns gjør i Norge. (Forresten så er det jo litt ironisk at du bruker uttrykket "å aldri se dagens lys", siden kyllinger og høns i Norge faktisk ikke får se dagslys - de holdes i halvmørke siden de da er mer passive) Ellers, det er ikke bare-bare å være vegetarianer, man skal være kostholdsbevisst og lese seg opp på næringsstoffer. En bekjent av meg ble for noen år siden veldig dårlig pga underernæring. Hun var vegetarianer... muligens veganer, det skal jeg ikke si sikkert. Hun trodde at bare hun spiste frukt og grønt og holdt seg unna det animalske så var helsa i boks. Sånn var det ikke. Det er vel også en grunn til at gravide og småbarnsmødre får beskjed om at barna ikke skal fores opp på vegetarkost. Jeg kjenner veldig mange som har fått kostholdsrelaterte sykdommer (kreft, hjerte- og karsykdommer, diabetes, overvekt...), og ingen av dem er vegetarianere... Jeg bruker ikke det at "jeg kjenner én som fikk tarmkreft og han spiste mye pølser og kjøttdeig og veldig lite grønnsaker" som argument for at vegetarisme er det eneste fornuftige kostholdet. (Men statistikken viser at vegetarianere faktisk har lavere risiko enn omnivore for å få en lang rekke sykdommer - dermed skulle man kunne anta at det er gunstig for helsen å være vegetarianer.) Dersom gravide og småbarnsmødre får beskjed om at barna ikke skal fores opp på vegetarkost, så er det en grunn til det, ja: uvitenhet og mangelfulle kunnskaper hos lege / jordmor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå