Gå til innhold

Jakten på sovetabletten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd noe som heter zopiklon...de fungerer fint, men jeg får sånn metallsmak i munnen hele dagen etter og også hangover. Så de kan jeg ikke ta. Hjelper ikke å sove om natta når man allikevel skal være gåen om dagen. Har også Atarax (sterke allergitabletter som virker beroligende) men samme der. De har ikke gått ut av kroppen til dagen etter. Kjøpte melatonin i utlandet (helsekost, søvnhormon) men synes ikke de hjelper. Noen som har forslag til hva jeg skal be legen om nå? Han kommer ikke med så gode forslag selv synes jeg. En innsovningstablett som varer litt utpå natten og uten å gi hangover, hadde vært fint. Og helst ikek så vanedannende da jeg kan bruke det endel i perioder (og også gå flere mnd uten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror dette er veldig individuelt.

De fleste (om ikke alle?) reseptbelagte sovemedisiner er vanedannende.

Endret av lillesky
Skrevet

Immovane. Jeg får den fordi jeg har for store smerter til å sove, så det er litt upraktisk at den går ut så fort, til meg går den ut etter ca 4 timer. Men flott for deg om du bare vil ha innsoving da!

Skrevet

Imovane og Zopiclon er synonym preparater. Hangover kommer nok litt an på når om kvelden du tar den. De to tbl skal være synonyme, men noen synes allikevel at det kan være litt forskjell. Bare spør på apoteket om å få den andre selv om du har resept på Zopiclon. Det er bare at Zopiclon er litt billigere.

Skrevet

Har du prøvd Vallergan? Flytende Vallergan gir mindre hangover enn tablettene. Er egentlig allergimedisin og ikke avhengighetsskapende.

Gjest Gjest_Chanell_*
Skrevet

Mannen min bruker Stillnoct i perioder, han er veldig fornøyd. Han merker ingern ingenting dagen etter, den er for innsovning. Lykke til.

Gjest Gjest_siss_*
Skrevet

Imovane er sterkt vanedannende, kjenner folk som t.o.m. drar utenlands for å få tak i lager...

Apodorm gir ikke hangover.

Skrevet

Er du sikker på at du brukte melatoninen rett? Den må brukes over lengre tid for å få virkning og virker ikke fra dag en på samme måte som en sovetablett. De må tas på et spesiellt tidspungt og helst til samme tid hver dag, og krever ellers at man er flink og har god søvnhgiene. Derfor er det best å få disse i norge i samråd med lege som kan sørge for at man bruker disse på den korrekte måten som passer med dine søvnvansker.

Skrevet
Imovane og Zopiclon er synonym preparater. Hangover kommer nok litt an på når om kvelden du tar den. De to tbl skal være synonyme, men noen synes allikevel at det kan være litt forskjell. Bare spør på apoteket om å få den andre selv om du har resept på Zopiclon. Det er bare at Zopiclon er litt billigere.

Åja, hihi, jeg viste ikke det jeg :D. Jeg synes ikke den gir noe hangover, men det er vel som andre sier veldig individuelt ja.

Gjest Gjest_Solstorm_*
Skrevet

Å JEG ER SÅ TRØTT. Mistet alt de siste tre årene pga ekstrem søvnmangel. Har nå funnet ut at adhd og post traumatisk stress syndrom etter flere vonde traumer er årsakene.

Uansett, imovane gir meg hangover. Metallsmak kan man leve med. Men man vil gjerne våkne uthvilt og klar til en ny sprek dag. Noe som er umulig for meg etter å ha tatt en imovane. Blir trøtt og treg altså..

Melatonin og allergitabletter og naturpreperater som valerina.. Ingen får skrudd av hjernen slik at jeg sovner. Jeg blir bare mer trøtt. Og det er ikke trøtt man mangler, det er å slippe kontrollen så søvnen får tak..

Dette er ikke en innlegg med svar til trådstarter da, bare en forlengelse av trådstarters spørsmål.. Kanskje litt egoistisk.

Medisinen som virker vidunderlig bra på meg er Sobril. Selvfølgelig den mest frarådte medisinen på markede. Jeg føler meg klin normal når jeg tar 25mg hver kveld kl 22. Jeg sovner iløpet av en time, har ikke fæle mareritt, våkner god og uthvilt klokken åtte ni..

Men så sier alle leger og sykepleiere nei du må ikke gå på sobril. den er vanedannende. Den ødelegger REMsøvnen.

Men hvorfor tenker jeg. Når jeg har det så vondt uten. Og har mistet alt av jobb studier reiser bursdager, vennskap you name it. Hva er så galt med sobril da.. Har aldri trengt å ta mer av den, aldri tatt den på dagen..

Men kom med flere tanker og tips dere, det er fint å ha et forum hvor man kan snakke sammen om vonde og gode erfaringer.

Klem fra trøtta

Gjest regine ii
Skrevet

Det som har hjulpet meg var soneterapi. Da fikk jeg sove, fordi de spenningene jeg hadde i kroppen løsnet. Hadde slitt med soving over flere år, og var til tider sykemeldt pga mangel på søvn. Men ting løsna når jeg begynte hos soneterapeut. gikk regelmessig ca 6 mnd og nå går jeg innimellom

Selvsagt ikke gitt at dette er noe som funker på dere, men det skader iallfall ikke å prøve! Det er verken vanedannende eller på annen måte farlig.

Skrevet

Hei, trøttinger! :klemmer: Føler med dere. Har selv søvnproblemer. Men jeg lurer på, har dere blitt ordentelig utredet? Hvor bor dere? Kjenner til en dyktig søvnspesialist i Oslo, han heter Per Egil Hesla og jobber på Colosseumklinikken. Dere kan jo prøve der, hvis det ikke er for langt unna? (Få henvisning fra fastlegen.) Det var han som utredet meg, og han hjalp meg til å finne riktig behandling. Også en veldig sympatisk og forståelsesfull fyr, synes jeg.

Ellers kan jeg nevne at akupunktur i mange tilfeller kan hjelpe på søvn. Det kan jo ta noen behandlinger før det hjelper, men det gjør noe med årsakene bak søvnproblemene, i stedet for å bare behandle symptomene. (Pass på å gå til en NAFO-godkjent akupunktør i så fall; hvem som helst kan nemlig kalle seg akupunktør i Norge.)

Det var en her som sa at melatonin ikke virker fra dag én. Mulig det stemmer i en del/noen/mange tilfeller, men for meg virket faktisk melatonin fra dag én. Ble trøtt og avslappet på en helt annen måte enn når jeg var trøtt og "høyt giret" samtidig. Slik at jeg fikk sove. På meg virker melatonin mest når jeg virkelig trenger det, og mindre hvis jeg egentlig ikke har så mye søvnunderskudd. Men det er min erfaring med melatonin da. Veldig synd det ikke fungerer for dere. (Ps - når på kvelden har dere tatt melatonin? Jeg ble rådet til å ta det ca 2-3 timer før ønsket innsovning, så det er tydeligvis det generelle rådet. (Men for meg funket det bedre kanskje 1-1,5 timer før, men man må jo bare finne ut hva som fungerer best for en selv.))

Håper dere finner en løsning på søvnproblemene deres. Man blir så sliten av å sove dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...