Gå til innhold

Student


lulle

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon med et vennepar i går. De mente at studenter har så god råd. At det var "ingen som hadde så god råd som dem". Jeg er student selv, men alene med barn og hus osv... så det stemmer ikke for meg ihvertfall:-) . men dermed vet jeg jo hva man får i studielån og stipend.

Tror nok de tenkte på unge studenter uten forpliktelser.

Til dere som har studert uten "familie forpliktelser", stemmer det at der har/hadde veldig god økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studenter som bor hjemme eller gratis har jo god ökonomi.

Jeg bodde hos ei venninne av pappa når jeg gikk 2. året på videregående, og hadde da borteboerstipend.

Betalte ingenting i husleie eller mat, og hadde 3-4 tusenlapper pr mnd å kose meg med. Aldri hatt så god råd för jeg hehe :)

Men jeg hadde jo venner som leide som sleit VELDIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en diskusjon med et vennepar i går. De mente at studenter har så god råd. At det var "ingen som hadde så god råd som dem". Jeg er student selv, men alene med barn og hus osv... så det stemmer ikke for meg ihvertfall:-) . men dermed vet jeg jo hva man får i studielån og stipend.

Tror nok de tenkte på unge studenter uten forpliktelser.

Til dere som har studert uten "familie forpliktelser", stemmer det at der har/hadde veldig god økonomi?

vettu hva, det har jeg hørt flere som har trodd.. husker engang at det sto i avsia om at studenter levde så godt.. husker jeg ble heeeeelt sjokka av det!! for det sto så mye sprøyt som " mange har en "rik" onkel som de ofte får penger av.. mange får mye penger tildelt av fammilie og de har så mye penger at de drikker hver helg, gjerne fler dager i uken.." er vel media som har overbevist endel uvitende mennesker om dette. har akkuratt vært student selv, og vet at dette stemmer OVERHODET IKKE!!

jeg leide i en rimelig billig leilighet, jeg var heldig i forhold til mange hybler de i klassen min hadde og måtte bo i. de hadde ikke råd til å pendle daglig, så bodde i knøtt små bøttekott..

men hva eide jeg, i en alder av 25 år... jo en liten og gammel bil.. og det skal sies at jeg jobba vedsiden av studiene, men studiene krever 100% forpliktelse og deltagelse så det er begrenset hva man kan jobbe ved siden av. og det er jo en grunn for at de fleste studenter jobber vedsiden av. jeg var avhengig av dette for i det hele tatt å kunne leve.

og jeg har vært ganske beskjeden med sløseforbruket. drakk kanskje en sjelden gang, kjøpte sjeldent klær, kjøpte billig mat og ønsket ofte å bare kunne kjøpe råvare av grønnsaker og frukt... men gikk kunn på hemretikk her.. måtte selge bilen jeg ikke hadde råd til å ha og fikk aldri spart ei eneste krone. for det koster jo mye å leve i utgangspunktet!

hvis man begynner å se hvilke omstendigheter studenter bor i under er det vel bevis i seg selv at studenter har dårlig råd! om så man bor hjemme, hos venner/fammilie medlemmer, hybler, leier leiligheter osv.

ingen kan komme å si at et studielån på 80.000 kr året gir noe som helst god økonomi uannsett om man bor hjemme eller ei.. når man kan sammenligne med hva man ville tjent på en fulltids jobb på feks bare en bensinstasjon, til og med da ville ingen ha hatt god økonomi.

og dette er jo lånte penger, og hvis de fleste hadde hatt god råd ville vel mange spart endel av disse pengene. men dette er jo i de færreste tilfeller..

de fleste som bor i leiligheter støer seg godt på samboer somkanskje har en fulltids jobb.

at enkelte kan mene at studenter har god råd, er helt høl i huet. disse argumentene om hvorfor, skulle jeg likt veldig godt å høre..

det er nååå som jeg er ferdig utdannet som jeg annser meg selv til å ha god råd. men det kan hende fordi jeg ennå ikke har gjelda meg langt opp etter øra ENNDA ;) lmen jeg vill alltid ha bedre økonimi senere i livet enn når jeg var student.. uff.. savner ikke de søvnløse nettene med bekymringer, og snu hver krone og låne her og der hver bidige måned for å kunne klare å få endene til å møtes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på master, tar det på fulltid, noe som vil si at jeg sitter på skolen 4 dager i uken fra 9 om morgenen til vertfall 19 om kvelden, men ofte lenger. I tillegg til dette har jeg en ekstrajobb, jobber som oftest 20 t i uken eller mer. Deler 30m2 med samboeren min (betaler 6400 i mnd for denne + strøm). har ikke typisk studentkosthold (firstprice pasta med ketchup o.l), men lager mye bønnetuing o.l fra bunn av, åsså spanderer vi på oss rent kjøtt ca 1 gang i uken. drikker ca 1 kveld i mnd, da drar jeg på vors og går ut på typiske studentplasser.

Jeg kan ikke si at jeg er fattig, for hvis jeg sammenligner situasjonen min med folk i andre land har jeg det veldig godt. Kan reise på 1 utenlandstur i året (europa) og med litt planlegging og prioritering har jeg råd til å kjøpe meg litt dyre ting (f.eks kjøpte meg et nytt par med briller for første gang på 8.år) et par ganger i året. Får hjelp av foreldrene mine hvis det er krise, men dette vil jeg jo selvsagt unngå så godt det er mulig. Som sagt er jeg ikke fattig, men penger er en utfordring. Man går som oftest rundt og er stressa for penger, og en uforusett regning ødelegger som oftest budsjettet. Norge er nemlig et dyrt land, og vi studenter blir en av de gruppene som merker dette best, vi ligger på mange måter utenfor økonomien.

Min erfaring er at folk som sier at studenter har det så godt som oftest er mennesker med lav eller ingen utdanning, og at de egentlig ikke har tenkt seg helt om før de uttaler seg. Jeg ville vel ikke sittet med 60t uker hvis jeg ikke absolutt måtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg hadde i hvertfall god råd som student. Fikk litt hjelp av mamma og pappa, også jobbet jeg en del ved siden av. Hadde nok like god råd når jeg var student som jeg har i dag, men til gjengjeld så har jeg jo økt mine faste utgifter med 8000 kr nå, så jeg har jo mer penger i dag, selv om jeg sitter igjen med like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i hvertfall god råd som student. Fikk litt hjelp av mamma og pappa, også jobbet jeg en del ved siden av. Hadde nok like god råd når jeg var student som jeg har i dag, men til gjengjeld så har jeg jo økt mine faste utgifter med 8000 kr nå, så jeg har jo mer penger i dag, selv om jeg sitter igjen med like mye.

Hva går de faste utgiftene ut på siden du sitter igjen med like mye? Får du ingenting igjen for dem? Det er jo en sum de fleste studenter ikke har råd til å legge ut hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns selv jeg har veldig god økonomi som student. Bor i en forholdsvis dyr leilighet, spiser det jeg har lyst på og sparer tusen kroner i måneden på BSU. Blir som regel også innkjøpt et og annet klesplagg hver uke.

Nå skal det nevnes at jeg jobber noe ved siden av, ca. 20 timer i uka.

Drikker nesten aldri, så sparer vel litt penger på det.

Endret av Snorkefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært fulltidsstudent (altså ikke jobbet ved siden av) så hadde jeg hatt utrolig dårlig råd da jeg studerte. Siden jeg jobbet en del ved siden av, så hadde jeg det imidlertid helt greit, selv om dette innimellom har gått litt utover studiene.

Merker nå når jeg har startet å jobbe at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med alle pengene mine, fordi jeg er så vandt til å ikke ha penger å bruke på noe ekstra/spare. Så nå kjøper jeg noe ekstra å sparer i tillegg, en helt utrolig følelse når man er vandt til å måtte snu på hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde helt OK mens jeg studerte. Hadde ca 8000-10.000kr i mnd å leve av (ikke jobb ved siden av, men jobbet 2 mnd hver sommer). Av disse gikk 3500 til husleie, 2000 til mat og ca 500 til fritid/fest. De siste pengene sparte jeg sånn at jeg kunne kjøpe meg f.eks klær eller større ting jeg sparte til. Skolebøker var også et dragsug som tok mange tusenlapper. Helt OK levestandard, men ikke no luksus. Jeg fikk ingen penger av familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde helt greit når jeg studerte, hadde 6000 pr mnd i studielån og jobbet ca 15 timer pr uke i en godt betalt deltidsjobb.

Hadde 8000 i mnd i boutgifter (eide leilighet selv) og da kom bil, bensin, telefon, strøm, internett, forsikringer, mat og div. i tillegg. Allikevel klarte jeg meg ganske greit helt alene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Jeg syntes selv at jeg hadde god råd som student. I første perioden bodde jeg hjemme og studerte i en "billig by", i andre perioden var jeg samboer og leide en billig leilighet i en annen "billig by", i tredje perioden var jeg alenemor og fikk så mye stønader at jeg trodde jeg svømte i penger, studerte i Oslo, men valgte å bo billigere utenfor byen. Jobbet alltid ved siden av, men ikke noe sånn overdrevent mye.

Nå som jeg jobber fulltid, skjønner jeg jo at jeg egentlig hadde dårlig råd som student, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke akkurat si at jeg hadde god råd som student. Nå skal det sies at jeg var en seriøs student som brukte mye tid på studier, og derfor kun enkelte semestre hadde deltidsjobb ved siden av. Jobbet imidlertid 2 måneder full tid hver sommer.

Dette er ca 5 år siden, og jeg budsjetterte med 500 kr pr uke til alt av forbruk (mat, kosmetikk/husholdning, evt underholdning (kino, konsert, øl)). Da hadde jeg husleiepenger, regningspenger og en liten buffer til uforutsette ting og enkelte kleskjøp i tillegg. Reiste meget sjelden på ferie (mindre enn 1 gang per år, og da kun bare langhelger).

Følte ikke da at jeg hadde dårlig råd, men jeg hadde ikke akkurat penger til de store sprellene. Har definitivt mye, mye bedre råd etter at jeg avsluttet studiene og begynte å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trollmor_*

Som student hadde jeg god råd, jobbet annenhver helg. Spiste ok mat, var ute en til to ganger i mnd, reiste på ferier/helgeturer 3-4 ganger i året.

Vae økonomisk med tanke på mat, en kjøttdeig ble delt i tre, middag ble laget i store kvanta og fryst ned etc

Hadde jeg blitt student i dag hadde jeg nok selv synes at jeg hadde hatt dårlig råd. Nå kjøper jeg dyrere mat, klær, kosmetikk, kjører bil, stort hus etc.

Det kommer vel an på hvor en setter standarden, men den gang synes jeg at jeg hadde mer enn nok penger.

På gymnaset derimot, da jeg flyttet sammen med mannen min hadde vi ikke særlig god råd, så jeg synes jeg gikk over til et nytt liv da jeg begynte å studere og fikk mer lån/stipend!

Tror hva en legger i god råd er hva en er vant til der en kommer fra, har du bodd hjemme, spist god mat, dekket klær og andre ting fra foreldre vil det nok oppleves som et nivå ned når en blir student!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke akkurat si at jeg hadde god råd som student. Nå skal det sies at jeg var en seriøs student som brukte mye tid på studier, og derfor kun enkelte semestre hadde deltidsjobb ved siden av. Jobbet imidlertid 2 måneder full tid hver sommer.

Håper ikke du da mener at vi som jobber ved siden av ikke tar studiene seriøst... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du da mener at vi som jobber ved siden av ikke tar studiene seriøst... :roll:

Bruken av ordet jeg tyder på at det ikke er tilfellet. Det er forskjellig hva studier krever, og jeg kan på ingen måte se at Antagonist generaliserer, men derimot skriver om sin egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Kan ikke akkurat si at jeg hadde god råd som student. Nå skal det sies at jeg var en seriøs student som brukte mye tid på studier, og derfor kun enkelte semestre hadde deltidsjobb ved siden av. Jobbet imidlertid 2 måneder full tid hver sommer.

Dette er ca 5 år siden, og jeg budsjetterte med 500 kr pr uke til alt av forbruk (mat, kosmetikk/husholdning, evt underholdning (kino, konsert, øl)). Da hadde jeg husleiepenger, regningspenger og en liten buffer til uforutsette ting og enkelte kleskjøp i tillegg. Reiste meget sjelden på ferie (mindre enn 1 gang per år, og da kun bare langhelger).

Følte ikke da at jeg hadde dårlig råd, men jeg hadde ikke akkurat penger til de store sprellene. Har definitivt mye, mye bedre råd etter at jeg avsluttet studiene og begynte å jobbe.

Enig i denne. Hadde omtrent samme opplegget selv de fleste årene jeg studerte. Jobbet deltid de to siste årene, men det begrenset seg stort sett til ca 8 timer i uken. I tillegg jobbet jeg jul og påske og nesten hele sommeren. Klarte meg med andre ord helt fint økonomisk de siste to årene, men skal innrømme at det tok på å ha et ganske heftig studium med lange dager, deltidsjobbing og lite ferie. De semesterene jeg ikke jobbet var preget av dårligere råd, og jeg måtte låne penger av foreldre på slutten (det var i de tider da man fikk utbelat hele stipend- og lånesummen på 30000 i et jafs i starten av semesteret). Spesielt de lange vårsemestrene var trange økonomisk sett.

Da jeg begynte å jobbe hadde jeg ikke så mye bedre råd etter at faste utgifter var betalt enn de siste årene jeg var student. Det kom seg imidlertid ganske kjapt, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har veldig mye bedre råd nå enn da jeg var student, til tross for at de faste utgiftene er veldig mye høyere nå. Hvorfor de er høyere? Tja, man kjøper istedenfor å leie og betaler ned på lån. I tillegg til at man generelt har litt høyere krav til levestandard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var ikke akkurat et angrep på Antagonist fra min side heller.. Når det er sagt kjenner jeg flere som faktisk mener at de som tar seg tid til å jobbe ved siden av faktisk tar studiene mindre seriøst.

Samme det, skal ikke avspore tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter har ikke god råd. Det er gitt at man må jobbe 2-3 måneder i sommerhalvåret og/ eller ha deltidsjobb 5-10 dager i måneden, alt etter varig av arbeidet og lønn osv.

Studenter har altså egentlig ikke ferie, annet enn jul, påske og eventuelle langhelger man selv tar seg. (Dette synes jeg er viktig å trekke fram...) Man skal jobbe ganske hardt hele sommeren for å ha nok til å supplere med resten av året. Studenter får jo som regel bare ufaglærte yrker.

Det er UMULIG å overleve bare på studielån... selv klarte jeg meg fordi jeg jobbet om sommerene og noen ganger også i helgene. FRIHETEN er større, det er jeg enig i... men hva angår å ha god råd, så nei, det er absolutt ikke romslig å være student...

Det er jo også en av gulrøttene med å begynne å jobbe - mer PENGER!

(Hilsen hun som får første ordentlige lønn om 5 dager... herregud jeg er rik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Hva går de faste utgiftene ut på siden du sitter igjen med like mye? Får du ingenting igjen for dem? Det er jo en sum de fleste studenter ikke har råd til å legge ut hver måned.

Hei! Klart de fleste studenter ikke har råd til å legge ut den summen pr måned, det er jo nettopp derfor jeg ventet til jeg var ferdig som student med å øke de faste utgiftene mine :)

Faste utgifter består i å betale renter og avdrag på leilighet, parkeringsplass, og betale tilbake studielån. Jeg klager ikke nå, og jeg sier ikke at jeg ikke får noe igjen for pengene, jeg bare sier at jeg hadde det bra som student sånn økonomisk sett, og det har jeg fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som jobber forholdsvis mye i løpet av studieåret. ( noen her sier 20t/uke) Gjør ikke dette at stipendet blir redusert ,eller faller bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...