Gå til innhold

Hvor mange tilhører arbeiderklassen

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Du har nok ikke helt forstått hva arbeiderklasse er, og det til tross for at du er fra Østfold.

Det er ikke slik at bare man har jobb og inntekt, så er man ikke arbeiderklasse...arbeiderklassen kjennetegnes gjennom sine valg, holdninger, normer, verdier, preferanser, livsstil og tankegang. Østfold-Raymond er arbeidsklasse fordi han ikke har utdanning, han er en sosial taper, han mottar trygder, han snakker industridialekt, om han er så heldig å kjøre bil har han sannsynligvis en gammel Ford eller Mazda, han bor i et fallferdig strøk av byen og han er ikke i stand til å forstå komplekse sammenhenger i samfunnsstrukturene. Han kan ikke prate for seg og han er ikke i stand til å hevde sin rett. Han er sannsnyligvis fornøyd med camping, svensktoppar og han tror mest sannsynlig at "änglarna fanns". Han lever en enkel livsstil i form av at han ikke liker diskusjoner ved middagsbordet (maten er sannsynligvis flesk og lungemos) og han vasker ikke alltid hendene før han spiser eller har vært på toalettet. Han mener at barn skal være lydige framfor selvstendige. At barn sier i mot og stiller spørsmål, se det liker han ikke. Han er ofte usaklig og sier "sånn er det bare".

Dette er utdrag fra typisk arbeiderklasse. Inntekt er bare en liten bit i dette store bildet. Østfold-Raymond ville sannsnynligvis trekke seg unna når folk rundt ham ble "for seriøse". Sånt liker han ikke. Det er fali det.

Til det jeg uthevet: :skratte:

Til ditt syn på en typisk arbeidserklassemann. Tull på deg!

Dette hørs mer ut som en bonde uten sosiale antenner, spør du meg. En fra arbeiderklassen arbeider fordi man liker å bruke seg selv, liker å "se seg selv" vokse.

Det er mange definisjoner på en som er i arbeiderklassen, men hovedtrekket er vel at de fleste står på med det at: "hardt arbeid er det eneste som nytter, og det man kommer langt med her i livet". Mange i arbiderklassen ser ned på akademikere. Akkurat som at de er litt late og naive. :)

Selv kjenner jeg at jeg innimellom kan mene det om enkelte "ikke-arbeidere". Skulle ønske folket lærte seg mer hva hardt arbeid betyr. Hva man virkelig kan få igjen for det.

Og jeg møter advokater, leger, jounalister, kreftsyke og innimellom DØDE personer på jobb, så nej, dæ ær itte fali å bli for særiøs for mej, væ? hehe :)

Jeg har både utdannelse og jobbet i såkalte "akademiske" bedrifter, men trives bedre med å drive noe som er mitt, som jeg kan bygge opp å tilby f.eks kundekretsen min. Din versjon, hørtes jo nesten suicidal ut pga hans livsvalg. :ler:

Endret av BrunetteBarbie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det blir feil å snakke om arbeiderklasse i norge i 2008. Særlig når noen håndverkere tjener mellom 400000-500000 i året mens mens mange kontoryrker ( funksjonær fra gammelt av) som ikke krever høyere udannelse tjener mellom 250000- 350000 årlig. Arbeiderklassen har jo definitivt noe som den sosiale rangstigen i Norge å gjøre. Det blir derfor litt feil å rangere feks en saksbehandler i offentlig sektor som tjener 350000 i året høyere enn en oljedekks-operatør som tjener 800000 i året.

Skrevet
Tror det blir feil å snakke om arbeiderklasse i norge i 2008. Særlig når noen håndverkere tjener mellom 400000-500000 i året mens mens mange kontoryrker ( funksjonær fra gammelt av) som ikke krever høyere udannelse tjener mellom 250000- 350000 årlig. Arbeiderklassen har jo definitivt noe som den sosiale rangstigen i Norge å gjøre. Det blir derfor litt feil å rangere feks en saksbehandler i offentlig sektor som tjener 350000 i året høyere enn en oljedekks-operatør som tjener 800000 i året.

Jamen hvis klasseinndelingen mer går på meninger og interesser som det blir hevdet lenger opp i tråden så er jo ikke lønnstrinnet relevant for klassisfiseringen.

Skrevet
Haha...ja, det gjelder alle oss som er interessert i matpresentasjon, huff, det blir så mange piller å ta for oss alle...jaja, vi skal nok få svelget, det er alltid så hyggelig med intelligente KG'ere! :popcorn::ler::enig:

http://www.amazon.co.uk/Working-Plate-Art-...n/dp/047147939X

http://www.fotosearch.com/gourmet-images/f...ntation/UNE123/

http://www.answers.com/topic/presentation-of-food

http://homecooking.about.com/od/garnishing...resentation.htm

http://www.recipetips.com/kitchen-tips/t-4...resentation.asp

Du behøver ikke rakke ned på intelligensen min, det er ihvertfall ikke jeg som diskuterer matpresentasjon i en tråd som handler om hierarkiske samfunnsstruktur. Etter selv å ha startet to trådet om matpresentasjon.

Skrevet

Du illustrerer nettopp poenget med at arbeidsklassedefinisjonen ikke nødvemndigvis går på inntekt, men på andre variabler.

Skrevet
Du illustrerer nettopp poenget med at arbeidsklassedefinisjonen ikke nødvemndigvis går på inntekt, men på andre variabler.

Nei er ikke det jeg illustrerer. Poenget er at det ikke snakkes om arbeiderklasse, middelklasse o.l. i Norge i dag fordi nordmenn er generellt lite opptatt av det og det vanskelig lar seg inndele nettopp pga det jeg nevnte i mitt innlegg.

Det hjelper lite om man har 6++ års universitetsutdannelse dersom yrket det kvalifiserer til er et yrke med lav lønn.

Felles for yrker med høy status er høyere utdannelse, høy lønn samt at yrket er annerkjent. Feks: Lege, advokat, dommer, siviløkonom, kirurg og sivilingeniører.

Yrker med høyere utdannelse som ikke har høy status: Sosionom, sosiolog, vernepleier, sykepleier og akademikere generellt i offentlig sektor.

Etter mitt syn tilhører IKKE de to overnevnte yrkesgruppene samme klasse for å bruke det uttrykket.

Skrevet
Det hjelper lite om man har 6++ års universitetsutdannelse dersom yrket det kvalifiserer til er et yrke med lav lønn.

Felles for yrker med høy status er høyere utdannelse, høy lønn samt at yrket er annerkjent. Feks: Lege, advokat, dommer, siviløkonom, kirurg og sivilingeniører.

Yrker med høyere utdannelse som ikke har høy status: Sosionom, sosiolog, vernepleier, sykepleier og akademikere generellt i offentlig sektor.

Det har du helt rett i.

Men jeg syne sdu blander kortene her, for temaet er jo arbeidserklasse.

Du snakker om hva som har høyest status. Ja, det å være lege gir høyere status enn en sosionom ansatt i offentlig sektor. Men det betyr ikke at sosionomen er arbeidsklasse.

Er du med?

Vi drøfter hva som er arbeidsklasse.

Da er poenget at inntekten ikke nødvendigvis definerer denne klassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...