Gå til innhold

Hvor mange tilhører arbeiderklassen

Fremhevede innlegg

Gjest Akademiker
Skrevet
Det holder ikke at man arbeider innen industrien hvis man skal tilhøre arbeiderklassen, man må også arbeide i produksjonen. De som arbeider på kontor- og administrasjonssiden er funksjonærer, og tidligere hadde disse flere gode enn arbeiderne. Jeg kjenner mange arbeidere, men jeg kjenner ingen som tilhører arbeiderklassen.

Jeg syns forøvrig ikke man kan si at det er noen arbeiderklasse som sådan i Norge lenger, de fleste innen industrien tjener like godt, om ikke bedre, enn mennesker med høyskole og universitet. Tradisjonelt var arbeiderklassen en egen sosial klasse, kjennetegnet ved lav inntekt og lavere levestandard enn middel- og overklassen.

Ser poenget ditt men er ikke enig i at vi ikke kan snakke om arbeiderklasse lenger. Vi må bare redefinere litt. At en industriarbeider eller en ekektriker tjener mye mer enn en akademiker gir ikke hele bildet. Det er noe som heter sosiokulturell kapital også. Klasseforskjellene i dagens norge handler ofte mer om kulturelle forskjeller enn om forskjeller i kroner og øre.

De feteste kåkene her jeg bor har, bebos nesten uten unntak, av håntverkere med tre års skolegang etter grunnskolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, arbeidarklasse og arbeidarklasse. Sjølv er eg akademikar og kan ikkje seiast å vere arbeidarklasse. Eg kjenner ikkje så mange som er det heller, men mest dei fleste kjem frå familiar som er eller har vore arbeidarklasse få slektsledd bakover. Klasseomgrepet er ikkje så slåande i Noreg, eg har budd i England, og der var det mykje tydelegare, blant anna på språket.

Skrevet
Ellers er jeg uenig i at det fortsatt eksisterer en arbeidsklasse i Norge. De fleste tjener relativt jevnt. Det har og er fortsatt stor etterspørsel etter arbeidskraft, og de fleste som vil ut i jobb er det.

Du har nok ikke helt forstått hva arbeiderklasse er, og det til tross for at du er fra Østfold.

Det er ikke slik at bare man har jobb og inntekt, så er man ikke arbeiderklasse...arbeiderklassen kjennetegnes gjennom sine valg, holdninger, normer, verdier, preferanser, livsstil og tankegang. Østfold-Raymond er arbeidsklasse fordi han ikke har utdanning, han er en sosial taper, han mottar trygder, han snakker industridialekt, om han er så heldig å kjøre bil har han sannsynligvis en gammel Ford eller Mazda, han bor i et fallferdig strøk av byen og han er ikke i stand til å forstå komplekse sammenhenger i samfunnsstrukturene. Han kan ikke prate for seg og han er ikke i stand til å hevde sin rett. Han er sannsnyligvis fornøyd med camping, svensktoppar og han tror mest sannsynlig at "änglarna fanns". Han lever en enkel livsstil i form av at han ikke liker diskusjoner ved middagsbordet (maten er sannsynligvis flesk og lungemos) og han vasker ikke alltid hendene før han spiser eller har vært på toalettet. Han mener at barn skal være lydige framfor selvstendige. At barn sier i mot og stiller spørsmål, se det liker han ikke. Han er ofte usaklig og sier "sånn er det bare".

Dette er utdrag fra typisk arbeiderklasse. Inntekt er bare en liten bit i dette store bildet. Østfold-Raymond ville sannsnynligvis trekke seg unna når folk rundt ham ble "for seriøse". Sånt liker han ikke. Det er fali det.

Skrevet
".., de fleste innen industrien tjener like godt, om ikke bedre, enn mennesker med høyskole og universitet."

????

Skrevet
Jeg har hele livet fått beskjed om etter videregående skulle jeg ta utdannelse og det var noe jeg trodde alle gjorde. Men det må jo være en del som er arbeidere og?

Jeg vet jo at det eksisterer industri rundt omkring i norge hvor folk jobber på fabrikk ,men jeg kjenner ingen.

Jeg vet jo at i det moderne samfunnet er servicebransjen stor men en jobb i seervicebransjen kan jo være så mangt.

Jeg ser jo at en del jobber med vei og t bane og sånne jobber.

Men jeg kjenner ingen. hvor mange % av befolkningen er de?

det er jo ikke bare polakker og generelt innvandrere som gjør disse jobbene?!

Er oppgangstidene grunnen til mine erfaringer?

Tilslutt vil jeg si at jeg på ingen måte ser ned på folk som jobber på fabrikk eller henter søppel osv..

Folk kan gjerne være do tømmere for min del.

Er det fabrikkarbeidere, søppelkjørere og de i serviceyrket du betrakter som arbeiderklassen?

les leksa de.

Skrevet
Er det fabrikkarbeidere, søppelkjørere og de i serviceyrket du betrakter som arbeiderklassen?

Ja, blant annet disse gruppene er tradisjonell arbeiderklasse.

Skrevet
Da hadde det jo vært kjekt om du fortalte litt om det/beskriver hva du ser. På hvilken måte ser du det, og er det inntekten som bestemmer alt i England?

Nei, jeg tror ikke det bare er inntekt som bestemmer her heller. Det har nok blitt mye mer flytende grenser mellom klassene her også, og flere ulike sosiale grupper. Og det har definitivt blitt mer valgfritt, og langt enklere å bevege seg "mellom" ulike klasser og grupper.

Når jeg sier at det er tydeligere skille mellom klassene her, baserer jeg det på at det er mange innen samme type arbeid og intektsstørrelse som føler fellesskap og tilknytning til sin egen klasse. Det eksisterer i langt større grad enn i Norge en felles stil, ideologi og kultur. Ganske interessant, egentlig - nå er det mange som kan finne på å stolt proklamere at de tilhører arbeiderklassen. Og fint er vel de, selv om jeg mistenker at det er for å markere avstand til de som tjener mer penger og liksom er "finere".

Skrevet (endret)

????

????

:klø:

Endret av Brunhilde
Skrevet
Nei, jeg tror ikke det bare er inntekt som bestemmer her heller. Det har nok blitt mye mer flytende grenser mellom klassene her også, og flere ulike sosiale grupper. Og det har definitivt blitt mer valgfritt, og langt enklere å bevege seg "mellom" ulike klasser og grupper.

Når jeg sier at det er tydeligere skille mellom klassene her, baserer jeg det på at det er mange innen samme type arbeid og intektsstørrelse som føler fellesskap og tilknytning til sin egen klasse. Det eksisterer i langt større grad enn i Norge en felles stil, ideologi og kultur. Ganske interessant, egentlig - nå er det mange som kan finne på å stolt proklamere at de tilhører arbeiderklassen. Og fint er vel de, selv om jeg mistenker at det er for å markere avstand til de som tjener mer penger og liksom er "finere".

Tjka, mye spekulasjoner her, men fint å høre din oppfatning av hvordan det er. I England har man pubkultur og mange dresskledde businessfolk går på spesielle puber mens arbeidserklassen oppsøker de bruneste av de brune (Eastenders).

Men slik er det jo overalt - at gruppene har egne preferanser som kjennetegner den enkelte. Det er faktisk likt for England og Norge.

Skrevet
I våre dager, kanskje. Tradisjonelt var arbeiderklassen den lavest lønte, og slik var det, enten du vil eller ikke. ;)

?????????

Skrevet
Var er noe annet enn er. Nå er vi i 2008 og en kunstner som tjener lite kan være upper class om han har en fin bakgrunn (les: høyskole og universitetsutdanning og rike foreldre) men at han tjener lite. Denne mannen vil definitivt ikke være arbeiderklasse. Det samme med en jurist jeg kjenner som jobber frivillig for en organisasjon, han tjener nesten ingenting...men bare fordi lønnen hans er lav er han jo ikke arbeiderklasse.

Derimot kan en typisk arbeiderklassebakgrunn være butikkjobber, IT-jobber, servicenæringen, industri. og fabrikksektoren (ved maskinene uten utdanning), grøftegravere, veiarbeidere (som er uten utdanning), assistenter i skolen uten utdanning, sekretærer uten utdanning, transport- og varehandel, osv. I tillegg til hvor man jobber, sektoren og utdanningsveien, bestemmes klassetilhørighet også av smak, verdier og holdninger, som igjen gjenspeiler seg i språk, vaner, utseende på tingene/stilen man har, bilmerke, osv. Det er typisk en fra arbeidsklasse å håne og snakke nedsettende om opera, og hylle fotball. Det er også typisk arbeidsklasse å elske øl og ikke kjenne så godt til vin. Feriemål: arbeidsklasse elsker syden og Danmark.

I så fall er jeg arbeiderklasse, selv om jeg ikke jobber i den kategorien. Begge mine foreldre var industriarbeidere (og det av den lavtlønte typen), mens jeg selv har akademisk utdannelse på rimelig høyt nivå. Det du sier er jo at det er forfedrenes yrke som avgjør.

På den annen side så skjærer du alle over en kam. Jeg er heller ikke begeistret for opera så der stemmer jeg med klassetilhørigheten, men jeg liker klassisk ballett og mye av den klassiske musikken (er det riktig for arbeiderklassen?) Jeg er ikke veldig glad i vin og kan null og niks om det - på lik linje med øl. Derimot har jeg litt peiling på forskjellige kaffesorter ;) . Fotball er OK når RBK spiller, men jeg sitter ikke på tribunen og jeg slår ikke på TV hver gang det sendes fotball.

"Syden" har jeg vært i 2 ganger (hvis vi regner pakketur til middelhavsområdet som sydentur) , Danmark 2 (hvis vi ikke regner mellomlandinger på kastrup med da). Men "gjelds" egentlig København som Danmark? Kan ikke den like gjerne gå i kategorien storbyferie :klø: .

Skrevet
I så fall er jeg arbeiderklasse, selv om jeg ikke jobber i den kategorien. Begge mine foreldre var industriarbeidere (og det av den lavtlønte typen), mens jeg selv har akademisk utdannelse på rimelig høyt nivå. Det du sier er jo at det er forfedrenes yrke som avgjør.

På den annen side så skjærer du alle over en kam. Jeg er heller ikke begeistret for opera så der stemmer jeg med klassetilhørigheten, men jeg liker klassisk ballett og mye av den klassiske musikken (er det riktig for arbeiderklassen?) Jeg er ikke veldig glad i vin og kan null og niks om det - på lik linje med øl. Derimot har jeg litt peiling på forskjellige kaffesorter ;) . Fotball er OK når RBK spiller, men jeg sitter ikke på tribunen og jeg slår ikke på TV hver gang det sendes fotball.

"Syden" har jeg vært i 2 ganger (hvis vi regner pakketur til middelhavsområdet som sydentur) , Danmark 2 (hvis vi ikke regner mellomlandinger på kastrup med da). Men "gjelds" egentlig København som Danmark? Kan ikke den like gjerne gå i kategorien storbyferie :klø: .

Uten å dømme høres det ut som om enkelttrekk her er typisk arbeidsklasse. Selv om du er akademiker viser du akkurat her ikke til typisk akademiker-interesser, bortsett fra den klassiske musikken.

Skrevet
?????????

Ta deg en tur til syden eller Danmark, du, det er nok der du hører hjemme.

Skrevet
Uten å dømme høres det ut som om enkelttrekk her er typisk arbeidsklasse. Selv om du er akademiker viser du akkurat her ikke til typisk akademiker-interesser, bortsett fra den klassiske musikken.

Javisst er jeg arbeiderklasse, det er jo det jeg sier. Men jeg sa vel i grunnen ingenting om hva jeg liker, så opplys meg - hva er det jeg i min klasse ikke bør like?

Min generelle liker-liste:

• data og elektronikk
  • bøker (thrillere, krim, en del kioskromaner, biografier, reiseskildringer og historie)
  • reiser - så fremt vi snakker om storbyferie eller spa. Har nettopp prøvd såkalt "aktivitetsferie" og det gav også mersmak
  • sjøliv
  • jobben min
  • whisky (men bare en en sjelden gang)
  • Burger King :skratte:
  • Kaffe
  • Skyting (på blink)
  • Kampsport som judo og karate

På den annen side liker jeg ikke:

• fyll og spetakkel
  • TV (joda jeg har en, men det er ikke mye slitasje på den)
  • ligge på stranda (hvilket ekskluderer mye av sydenturklisjeen)
  • sport på generell basis, - og spesielt på TV
  • danskebåten
  • Mac Donalds
  • Turer i skogen

Skrevet
Tjka, mye spekulasjoner her, men fint å høre din oppfatning av hvordan det er. I England har man pubkultur og mange dresskledde businessfolk går på spesielle puber mens arbeidserklassen oppsøker de bruneste av de brune (Eastenders).

Men slik er det jo overalt - at gruppene har egne preferanser som kjennetegner den enkelte. Det er faktisk likt for England og Norge.

Noe er egne oppfatninger ja, blant annet gjennom min egen eks-svigerfamilie som er Engelsk. Jeg har også bodd ulike steder i Storbrittania i et par år :)

Poenget mitt var at jeg tror dette fenomenet er langt mer vidtfavnende her. Spør du en normann om han tilhører arbeider- eller middelklassen (eller om han tilhører lavere eller øvre middelklasse for den sakens skyld), vil vel de fleste bli ganske overrasket. Her er det ikke noe problem, de fleste vet automatisk hva de ulike begrepene innebærer. Så her er det nok mer at man identifiserer seg selv med noe som heter "klasse", og derfor blir overliggende for flere sosiale grupper. Interessant.

Men det er faktisk gjort forskning og, som viser at engelske mennesker fortsatt føler ganske sterk klassetilhørighet i forhold til mange andre Vesteuropeiske land.

Skrevet

Tja, de som ikke forstår at mat bør presenteres på en fin og delikat måte har kanskje vokst opp med tradisjonell arbeiderklassemat hjemmefra der poteter og kjøttkaker var det beste man kunne få? (jrf tråden om presentasjon av mat på KG).

Skrevet
Tja, de som ikke forstår at mat bør presenteres på en fin og delikat måte har kanskje vokst opp med tradisjonell arbeiderklassemat hjemmefra der poteter og kjøttkaker var det beste man kunne få? (jrf tråden om presentasjon av mat på KG).

Nei, nå må du gå å ta pilla di.

Skrevet

:ler:

Skrevet

Haha...ja, det gjelder alle oss som er interessert i matpresentasjon, huff, det blir så mange piller å ta for oss alle...jaja, vi skal nok få svelget, det er alltid så hyggelig med intelligente KG'ere! :popcorn::ler::enig:

http://www.amazon.co.uk/Working-Plate-Art-...n/dp/047147939X

http://www.fotosearch.com/gourmet-images/f...ntation/UNE123/

http://www.answers.com/topic/presentation-of-food

http://homecooking.about.com/od/garnishing...resentation.htm

http://www.recipetips.com/kitchen-tips/t-4...resentation.asp

Skrevet (endret)

Jeg tilhører vel arbeiderklassen?

En i familien min har i mange år drevet et murerfirma (gikk konkurs for mange år siden), min avdøde onkel og igjenlevende tante har en sementfabrikk, som selger til store deler av verden og norge. De har holdt på i alle år, og lever godt på det.

Storebror driver sin egen restaurant. Han har hatt sitt eget foretak i mange år. Han er flink! *stolt*

selv driver jeg, min mor og min samboer et renholdsbyrå. Kombinert med noen budtjenester. :)

kan ikke få sagt dette nok, men jeg ELSKER å være en arbeider og er stolte av oss alle sammen!

Dette skjemmes jeg aldri over, og møter nesten alltid beundring og stolthet av andre når de vet hva jeg, og mine to medarbeidere (eh, familiemedlemmer) driver med.

Forøvrig gikk jeg ut med mange 6'ere fra vgs, og er utdannet innen IT, men elsker å være min sjef, drive med MITT, å ha full kontroll.

Endret av BrunetteBarbie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...