LittleMaggie Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Har en fastlege, ut fra personlig livssyn, rett til å nekte å henvise videre når man ønsker å få utført en abort?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Jeg tror reservasjonsretten kun omfatter selve inngrepet. Enkelte leger vil derimot gjerne oppforde pasienten til å gå til en annen lege på samme kontor.
hufsa! Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Har en fastlege, ut fra personlig livssyn, rett til å nekte å henvise videre når man ønsker å få utført en abort? Heia detta er det villeste jeg har høet? Du bestemmer jo selv..legen spurte meg noen ganger om jeg var sikker.Da sa jeg :JA,bes time kommer ikke på tale at jeg vil ha noen unger!og vips så var det ordna.Regner jo med du er sikker i din sak men er det sånn at du har vinglet litt om hva du vil så kan det jo være derfor..
Gjest Emera Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Leger har ingen reservasjonsrett mot henvisning til provosert abort. Men det er en gruppe leger som arbeider med å få en slik rett, basert på samvittighet.
Gjest men Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Har lest en sak på det i et legeblad for mange år siden, da var konklusjonen at det kunne forsvares så lenge legen hjalp kvinnen ved at en annen lege, f.eks på samme kontor, kunne skrive henvisningen i stedet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå