Gå til innhold

Abort og fastlegens standpunkt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en fastlege, ut fra personlig livssyn, rett til å nekte å henvise videre når man ønsker å få utført en abort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror reservasjonsretten kun omfatter selve inngrepet. Enkelte leger vil derimot gjerne oppforde pasienten til å gå til en annen lege på samme kontor.

Skrevet
Har en fastlege, ut fra personlig livssyn, rett til å nekte å henvise videre når man ønsker å få utført en abort?

Heia detta er det villeste jeg har høet? Du bestemmer jo selv..legen spurte meg noen ganger om jeg var sikker.Da sa jeg :JA,bes time kommer ikke på tale at jeg vil ha noen unger!og vips så var det ordna.Regner jo med du er sikker i din sak men er det sånn at du har vinglet litt om hva du vil så kan det jo være derfor..

Skrevet

Leger har ingen reservasjonsrett mot henvisning til provosert abort. Men det er en gruppe leger som arbeider med å få en slik rett, basert på samvittighet.

Skrevet

Har lest en sak på det i et legeblad for mange år siden, da var konklusjonen at det kunne forsvares så lenge legen hjalp kvinnen ved at en annen lege, f.eks på samme kontor, kunne skrive henvisningen i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...