Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Høsten 2009 blir jeg fulltidsstudent etter mange år i arbeidslivet. Studiet blir noe helt annet enn hva jeg har jobbet med de siste årene, så jeg en smule nervøs, men aller mest spent og forventningsfull. Er utrolig glad for å ha tatt beslutningen!

Så tenker jeg at det kan være lurt å lese litt om faget nå i forkant siden jeg mangler praktisk erfaring. Er det noen andre her inne som har erfaring med det? Bør jeg da kjøpe noen av de bøkene som faktisk brukes på 1. året eller skal jeg velge fritt en bok som omhandler faget, men som ikke nødvendigvis er pensum?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hvorfor ikke!? Lønner seg alltid å være litt i forkant med lesinga vetdu ;)

Jeg hadde nok satset på å forhøre meg litt om hva som er viktigst/mest sentralt på førsteåret, og kjøpt noen av pensumbøkene! Gjorde det samme selv ;)

Skrevet

Jeg ville kjøpt det som er pensum.

I mitt fagområde er det masse ord og terminologi, og det er spesielt "gøyalt" er at hver forfatter velger sin egen terminologi... Så om du kjøper en annen bok enn det som er pensum, så kan du lære helt andre ord og gjøremåter enn det du skal gjøre når du begynner å studere. Og det er forvirrende og plagsomt, tro du meg.

Kjøper du pensumboken så vet du også at boken er tilpasset det nivået du skal lese på når du begynner. Kjøper du en generell bok kan det hende den er for lett/for vanskelig, og at du enten får falske forhåpninger om hvor lett det er, eller at du mister helt motet fordi du tror det kommer til å være like vanskelig når du begynner å studere.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Høres fornuftig ut det dere skriver.

Mon tro om jeg kan være sånn noenlunde sikker på at de samme bøkene blir brukt neste år som i år, jeg får vel ta kontakt med skolen for å få informasjon om dette.

Skrevet

Hva med å låne noen bøker på biblioteket? Da sparer du noen kroner og.

Nå skriver du ikke hva du skal studere, men i mange fag, retninger, finnes det forskjellige innførings-lettleste-generelle fagbøker.

F.eks er det noen bøker som heter: "Hva er filosofi?" "Hva er statsvistenskap?" +++ og disse bøkene finnes i mange ulike felt..

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Smart! Skal sjekke ut biblioteket.

Jeg er ikke helt 100% sikker på hva jeg skal studere, det avhenger av at jeg kommer inn.

Dvs, jeg kommer inn hvis ikke poenggrensen gjør et hopp oppover, noe man ikke forventer siden det kommer endel nye poengregningsregler neste år som medfører at endel ekstrapoeng forsvinner, eks fordypningspoeng.

Men sikker kan man jo ikke være, så jeg prøver å pønske ut en plan B just in case.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...