Alive Skrevet 12. september 2008 #21 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg sov utrolig godt i natt Føler meg helt sjef! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rexina Skrevet 15. september 2008 #22 Del Skrevet 15. september 2008 Wow for en bra tråd. Dette skal jeg teste når neste negative filletanke kommer snikende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #23 Del Skrevet 3. januar 2009 Affirmasjoner fungerer veldig bra synes jeg. Jeg har brukt affirmasjoner på sms fra www.skapdinsuksess.no og gjentar bare affirmasjonen hele dagen. Jeg har fått mye bedre selvtillit og det er mye lettere å holde positiviteten oppe. Synes det er genialt å starte dagen med å se på telefonen og så er det en oppløftende affirmasjon der :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kriz Skrevet 3. januar 2009 #24 Del Skrevet 3. januar 2009 Noen som med hell har lykkes med å lære seg å avvise negative tanker? Og hvordan gjorde dere i så fall det? Tror det ville hjulpet mange om noen ville skrevet om sin erfaring med dette her. Håper noen vil. Jeg leser bøker om selvmotivering og bevisst tankegang. Den boken jeg leser på nå er veldig bra. Den forteller at vi kan ikke ha to tanker samtidig. Og ved å tenke på det positive om og om igjen så vil loven om utskifting fungre slikt at de negative tankene dør ut. Det som holder liv i de negative tankene er ved å gi den oppmerksomhet ved å bruke tid på å tenke på de. Mange råd man har fått er at det kan ære godt å få det ut. Men ofte så hjelper ikke det. Og hvis man gjør det ofte så graver man bare opp de negative tankene og. Tenk på noe positivt, noe du ønsker å oppnå. Omgås positive mennesker. Og unngå negativ tenkning og snakking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #25 Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg leser også en slik bok nå. Er det noen der ute som har forandret livet sitt radikalt takket være lesning? Jeg er desperat etter ekstrem forvandling av tankemønster og væremåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #26 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg leser også en slik bok nå. Er det noen der ute som har forandret livet sitt radikalt takket være lesning? Jeg er desperat etter ekstrem forvandling av tankemønster og væremåte. Hva med denne Bach Rescue Remedy spray sammen med SOAL? Det hjelper meg faktisk bare å vite at andre tenker urasjonelt og bruker mye energi på negative tanker. Jeg er ikke alene om det, og føler meg med ett bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingeling22 Skrevet 20. oktober 2009 #27 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hvilke bøker er det dere leser om selvmotivering og bevisst tankegang? Det her er et teit spm, men hva skal man akseptere? Fordi ofte når man tenker negativt så tenker man jo ting som ikke er sant, og da skal man jo ikke akseptere selve tanken som om det var sant? Men skal man akseptere at man tenkte det, også bare la tanken gå? Har noen av dere prøvd acem meditasjon? Jeg har lyst til å lære meg å meditere, men sliter vilt med å følge teknikker osv som står i bøker/på nettet, så føler det er best for meg å starte med å dra på et kurs og måtte øve på teknikken jeg skal lære der først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingeling22 Skrevet 20. oktober 2009 #28 Del Skrevet 20. oktober 2009 Og enda et spm. Jeg har hatt for vane å bruke å diskutere mot negative tanker. Med varierende hell. Dvs. det har vel egentlig aldri funket slik at jeg virkelig har blitt kvitt den negative tanken. Jeg har vel heller fått omtrent like mange negative og positive vinklinger på det jeg tenker på, men er likevel fortsatt urolig. Andre som har hatt samme erfaring? Burde jeg bare gi opp å prøve å diskutere vekk det negative og erstatte det med positive tanker, når det uansett ikke funker som det skal? Det er sikkert et teit spm, det er bare det av en eller annen grunn føles som om det burde være mulig å diskutere vekk det negative. Selv om det ikke egentlig har fungert ennå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #29 Del Skrevet 20. oktober 2009 Og enda et spm. Jeg har hatt for vane å bruke å diskutere mot negative tanker. Med varierende hell. Dvs. det har vel egentlig aldri funket slik at jeg virkelig har blitt kvitt den negative tanken. Jeg har vel heller fått omtrent like mange negative og positive vinklinger på det jeg tenker på, men er likevel fortsatt urolig. Andre som har hatt samme erfaring? Burde jeg bare gi opp å prøve å diskutere vekk det negative og erstatte det med positive tanker, når det uansett ikke funker som det skal? Det er sikkert et teit spm, det er bare det av en eller annen grunn føles som om det burde være mulig å diskutere vekk det negative. Selv om det ikke egentlig har fungert ennå Jeg har hatt litt men begrenset suksess med det i hvrdagen. Det som faktisk har fungert har vært å skrive ned analyser av tankene slik man gjør i kongitiv terapi og så gjøre dette flere ganger i uken. Min erfaring er at det er kontinuiteten som er avgjørende. Jeg gjør dette av og til også men jeg har hatt større suksess ved å la tankene "gli bort" på en soal aktig måte som jeg har lært meg gjennom å meditere. Kurs er nok en god ide, men kurs eller ei så vil mange ha store problemer med å lære seg å meditere i begynnelsen. En stund er det ganske vasnkelig å så blir det etter hvert fryktelig bra. Men, når man holder på over år kommer man altid inn i faser som er ganske vanskelige og man må jobbe mye med meditasjonen for å få ting til å funke, Stort sett er det imidlertid svært lett når man er over et vist nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #30 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg leser også en slik bok nå. Er det noen der ute som har forandret livet sitt radikalt takket være lesning? Jeg er desperat etter ekstrem forvandling av tankemønster og væremåte. Boken tenk deg glad. Noe NLP kanskje. Shinzen youngs break through difficult emotions (cd ikke bok). Jack Kornfield a path with heart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 20. oktober 2009 #31 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det her er et teit spm, men hva skal man akseptere? Fordi ofte når man tenker negativt så tenker man jo ting som ikke er sant, og da skal man jo ikke akseptere selve tanken som om det var sant? Men skal man akseptere at man tenkte det, også bare la tanken gå? Det er absolutt ikke et teit spørsmål Ja, man skal akseptere at man har tanken, og deretter bare la den gå. Prøv ikke å analyser tanken, for tankene har ofte litt negativ makt. S- stopp opp i tanken. O-observer at tanken er der. A-aksepter at tanken er den. L- let go. La tanken forsvinne igjen. Ved å gjøre dette har jeg ikke erfart at tankene bare forsvinner, men det er en metode jeg har hatt og har mye glede av når mekanismen er mer innarbeidet og går litt av seg selv.. Tankene blir liksom ikke så farlige og autoritære etterhvert. For det er jo som du sier; tankene bærer jo ingen sannhet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harke Skrevet 20. oktober 2009 #32 Del Skrevet 20. oktober 2009 for meg "virker ikke" soal eller midfullness når det gjelder akkurat dette. mindfullness har hjulpet kjempemasse ifht mestring av angst, men soal klarer jeg ikke helt å få grepet på. det som derimot har vært veldig nyttig for meg var å lese "the power of now" av eckhardt tolle. var mye lettere for meg å relatere meg til dette, spesielt når han snakker om repetetive tankemønstre og "mental movies" traff min tenkemåte ganske bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #33 Del Skrevet 20. oktober 2009 Noen som med hell har lykkes med å lære seg å avvise negative tanker? Og hvordan gjorde dere i så fall det? Tror det ville hjulpet mange om noen ville skrevet om sin erfaring med dette her. Håper noen vil. Jeg vil anbefale A-B-C-D teknikken. Når du har negative tanker, så sett deg ned og skriv dem ned. I en kolonne skriver du A. A = Hendelse. Der skriver du hva som har skjedd. B = Tanke. Hvilke tanker gjorde du deg om det som skjedde. I kolonne C = Følelse, så skriver du de følelsene du hadde. Så skriver du D = alternativ tanke. Tenk på nytt igjen, kan de tankene du hadde i B, være gale. Kan du tenke alternativt. Hvis du gjør det, så vil følelsene bli anderledes. Det blir på en måte som å ha en rettssak med seg selv, hvor du skal forsvare deg selv. Være god mot deg selv, ikke godta alle de negative tankene, finn andre mulige bevis for at det ikke stemmer. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #34 Del Skrevet 22. oktober 2009 Det er en teknikk som kan hjelpe mot negative tanker som kalles S.O.A.L Det stammer fra en engelsk karkirurg, som er veldig opptatt av å tømme hodet for forstyrrende tanker f.eks før en operasjon. S=stop O=observe A=accept L=let go Dvs. når en forstyrrende tanke kommer: stopp opp ved denne tanken. Observer den. Aksepter den. Og deretter Let go. Dette lærte jeg da jeg gikk på yogakurs. Og når jeg lå om kvelden og det dukket opp tanker som syntes umulige å få bort brukte jeg denne teknikken. Av og til manet jeg fram andre bilder i hodet samtidig, for å ha noe å fylle hodet med istedenfor, f.eks. av grantrær og skog eller sol og strand. Blått hav så langt du ser funket også bra. Når de surrete tankene var jagd bort fikk jeg sove. Yogalæreren min sa: "Bare observer tankene og skyv dem til side." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #35 Del Skrevet 11. november 2009 Spennende tråd. Jeg har i mange år slitt med angst og tvangstanker jeg aldri blir helt kvitt, og kan ikke jobbe lenger pga dette. Det var uhyre ille til å begynne med, men har roet seg såpass at jeg takler dagene sånn nogenlunde. Funker dette SOAL på angst og tvangstanker også? Altså, jeg har to ting for meg som virkelig sitter hardt fast, som er hovedgrunnene til at jeg står fast. Nr 1 er at jeg tenker "hva om jeg svimer av på vei til butikken, på bussen, i butikken,på et utested,store kjøpesentere osv" Nr 2 er "hva om jeg klikker gal og kaster meg over noen og er voldelig mot dem" To totalt urasjonelle tanker, men dem sitter så utrolig hardt fast etter å ha hatt dem i mange år. Jeg er utrolig overfølsom, og kan også derfor reagere med sinne (som stort sett ikke kommer ut lenger), var veldig aggressiv tidligere, men har roet meg betraktelig. Skal være nevnt at jeg har adhd... Kan dette være noe for meg? Har så problemer med å fokusere,alt blir bare kaos når de tankene kommer, og klarer ikke å se eller høre noe av hva som skjer rundt meg. Går stort sett aldri ut av huset uten noen med meg som jeg føler meg trygg på. Helst kjæresten. Dette hemmer meg veldig mht at jeg har et barn jeg gjerne vil gjøre flere ting sammen med... Hjelp? Noen som har erfaring med akkurat dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 11. november 2009 #36 Del Skrevet 11. november 2009 Funker dette SOAL på angst og tvangstanker også? Kan dette være noe for meg? Hei Jeg har ingen erfaring når det gjelder tvangstanker, men litt når det gjelder angst. Med både angst og tvangstanker så er det tilstede tanker som ikke har noen rot i virkeligheten. Og slike tanker kan minskes/bli mindre skumle ved bruk av S.O.A.L. Jeg anbefaler deg virkelig å gi det et forsøk! Men du må huske at det tar tid å innarbeide denne teknikken, så hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å øve på det når det ikke "river" som verst. Øv på tanker som ikke er så skumle. Også må du huske å puste. Det er noe en har tendens til å glemme til tider. Husk å puste slik at du kjenner magen utvider seg. Ordentlige pusteteknikker kan også være til stor hjelp. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest realisten/pessimisten Skrevet 28. november 2009 #37 Del Skrevet 28. november 2009 Takk yoga. Da skal jeg prøve det helt bevisst. Men hva hvis tankene ikke vil forsvinne da? Gjør dem det til slutt likevel? Har også lest at man skal erstatte negative tanker med positive, men det opplever jeg for tiden som litt vanskelig. Ikke fordi jeg ikke klarer å mane frem positive tanker, men jeg får dem på en måte ikke frem - de blir liggende bak de negative som bleke minner. Dette skal jeg jobbe virkelig aktivt i forhold til. Er enig med Humleblomst i at slike teknikker nok kan hjelpe mange. Er nok mange som ikke trenger psykolgohjelp heller, hvis de bare får vite hvordan de skal jobbe med dette. Ønskedrøm: offentlig kontor etter samlebåndprinsippet hvor man kan komme inn og lære teknikk for å få vekk negative tanker. Uuten først å måtte stå månedsvis i kø hos en psykolog, for så å bruke uker og måneder på lange samtaler med en psykolog, før man endelig lærer teknikken. (Jada, vet det er utopi, men mange har faktisk selv ressurser til å hele seg selv, hvis de bare vet hvordan. Jeg er en av dem). Det er litt misforstått at man skal erstatte negative tanker med positive. For all del, hvis man klarer det er det kjempebra! Men det er noe de færreste av oss klarer. Det man i stedet skal gjøre er å erstatte de negative tankene med korrigerte og realistiske tanker. Feks: Negativ tanke: "jeg er kjempedårlig til dette" Positiv tanke: "jeg er flink til dette" Men det er jo langt fra sikkert at du er flink til dette, man kan ikke være verdensmester i alt. Realistisk tanke: "jeg er kanskje ikke kjempeflink til dette, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg er dårlig heller. Jeg er ikke kjempedårlig til dette." eller: "javel, så er jeg ikke særlig flink på dette spesifikke feltet, men jeg er god på mange andre ting, og jeg kan jo lære og bli bedre." Jeg er veldig flink på å tenke negative tanker, men jeg håper etter hvert at jeg bli kjempedårlig til det Lykke til, alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TipsyTopsy Skrevet 28. november 2009 #38 Del Skrevet 28. november 2009 Meditasjon. Ved hjelp av meditasjon er vil man litt etter litt forstå hvilke tanker som er verdt og tenke på, og ikke. Det hjalp og for min del å tenke at jeg bestemmer. Jeg kan fint velge å tenke på hyggelige ting. Hvis en negativ tanke dukket opp, lærte jeg meg å velge vekk tanken, og så plukke opp en positiv en. Ikke alltid like lett, men øvelse gjør mester. Å affirmere hjelper også (dog med å visualisere). En affirmasjon skal alltid være positivt ladet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå