Gå til innhold

ECO


FangeLiv

Anbefalte innlegg

På min opel er det en rekke med knapper over radioen. Blant annet setevarmere, sånn resirkulering av luft til å ha inni tunneller, og nødblink.

Så er det en knapp det står ECO på. Noen som vet hva den gjør?

Økonomiserer klimaanlegget eller? Har ikke peiling, har prøvd å trykke på den et par ganger uten at jeg får svar på hva den gjør.

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RuskeSara
På min opel er det en rekke med knapper over radioen. Blant annet setevarmere, sånn resirkulering av luft til å ha inni tunneller, og nødblink.

Så er det en knapp det står ECO på. Noen som vet hva den gjør?

Økonomiserer klimaanlegget eller? Har ikke peiling, har prøvd å trykke på den et par ganger uten at jeg får svar på hva den gjør.

Noen?

I vår Wolksvagen har denne ECO knappen en slags sparefunksjon for aircondition.

Klimaanlegg har vanligvis en egen liten motor, og ved å trykke på denne knappen skrur man av klima funksjonen og setter igang vanlig ventilasjon. Eller noe sånt..

Det var i allefall en slik forklaring jeg fikk da jeg spurte sambo hva knappen var til for noen mnd siden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det sikkert samme på min, særlig siden begge er tyskproduserte.

Skjønte nesten hva du mente :fnise:

Neida, fin forklaring, takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille motoren er kjølekompressoren. Uten kjølekompressor, ingen kjøling. Er det 30º ute og du trives best med 20º er det litt kjedelig. Er det derimot 10º ute og du vil ha 20º går det helt greit å kjøre med kompressoren avslått, for varme hentes fra motorens kjølevann, til varming behøves ikke kompressoren. Jeg regner så mye som 10% reduksjon i drivstofforbruk med Eco.

Ulempen med å slå av kompressoren er at det som måtte befinne seg i den kretsen blir stående i ro og får anledning til å utvikle intelligent liv. Når min har stått på Eco om våren og det endelig blir varmt nok til at kjøling er ønskelig kommer det en virkelig grufull lukt sammen med kaldluften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen og Audi har problemer med vond lukt i aircondition. Har du en slik bil? Det stod tilogmed om det i VG en gang i vår, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en Audi ja. Såvidt jeg husker var artikkelen i VG om folk som hadde mer eller mindre konstant vond lukt, hos meg er det ikke mer enn noen få minutter det står på, så det plager meg ikke. Er det varmt nok til at kald luft er ønskelig er det også varmt nok ute til å kjøre et par minutter med vinduene på gløtt. Plager meg ikke nok til å betale 1000 kr til den lokale Audisvindleren for å få det fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...