Gå til innhold

cøliaki

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her inne som har cøliaki og kan fortelle meg litt om plagene de hadde før behandling/diagnose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt har cøliaki, og før han begynte på glutenfritt hadde han magesmerter, oppkast flere ganger i uken, diaré og hard mage (ikke samtidig da ;) ), trett/slapp, var undervektig, hadde dårlig matlyst (på grunn av smerter), konsentrasjonsvansker mm. :(

Er helt bra nå da. :)

Skrevet

Hvilke undersøkelser måtte til for å få diagnosen? Holdt det med testene (blodprøvene osv) eller måtte det slange i alle retninger til?

Skrevet

Gastroskopi er nødvendig for å stille diagnosen ja. :(

Blodprøven kan gi en indikasjon, men det er biopsiene som gir diagnosen.

Skrevet
Barnet mitt har cøliaki, og før han begynte på glutenfritt hadde han magesmerter, oppkast flere ganger i uken, diaré og hard mage (ikke samtidig da ;) ), trett/slapp, var undervektig, hadde dårlig matlyst (på grunn av smerter), konsentrasjonsvansker mm. :(

Er helt bra nå da. :)

Dette er som å lese om sønnen min.

I tillegg stagnerte han i utviklingen.

Han reagerte på maten allerede da han som 4 måneders gammel baby skulle få babygrøt... :o(

Men han er også helt frisk nå som han går på glutenfri kost.

Han er 4 år nå. Har fått innvilget grunnstønad i 3 år- fram til i august 2010, og innen da må de ha fått tatt testene. Barnelegen vil vente så lenge som mulig, men jeg har bedt om at det blir gjort før skolestart.

nei..nå surrer jeg meg helt bort her..

Beklager det ;o)

Skrevet

Nei surr i vei.

Om Coliaki-blodprøven ikke gir utslag tar de biopsi av tarmen likevel om man har alle symptomene?

Skrevet

Hvis det er sannsynlig at det er snakk om cøliaki gjør de det selv om blodprøven er negativ ja.

Er det snakk om et barn ser de helst an litt siden barn blir lagt i narkose for å ta gastroskopien.

Det er relativt vanlig å ha alle varianter: positiv blodprøve/negativ biopsi kalles latent cøliaki...

negativ blodprøve/positiv biopsi er cøliaki...

Negativ blodprøve/negativ biopsi/positivt resultat på glutenfri kost kalles glutenintoleranse. (cøliaki uten totteatrofi)

Men det er bare positiv biopsi som gor automatisk rett på grunnstønad.

Og til Smurfa: gutten min sluttet også å vokse og legge på seg, men har nesten tatt igjen det tapte nå. :)

Skrevet

Jeg er voksen ja, så da slipper jeg narkosen, men pokker heller :dåne:

Ok, viste ikke at det var flere typer. Greit å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...