Gå til innhold

Er det mulig å bygge hus..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke så mye erfaring ang. emnet, så om noen kan fortelle meg litt mer hadde jeg blitt kjempeglad! :)

Vi er et samboerpar som har lyst til å selge leiligheten og få noe større, og sitter å diskuterer å kjøpe gammelt og pusse opp vs bygge ferdighus.

Ingen av oss har noe særlig erfaring eller kunnskap ang. det å pusse opp, og jeg ser for meg at det vil gå med en del penger på dette..

Så sitter jeg også her, med drømmetomten til salgs for 290000, som er rimelig billig!!

Og har kikket på divere ferdighus konsepter.

Kom over alvsbyhus som har meget rimelige priser som inkluderer det meste.

Men etter noen søk på nettet er det visst en del dårlige erfaringer med disse..

Vi har fallt fullstendig for tomten, og ser for oss å leve der resten av livet, men lurer på om vi er nødt til å gi opp drømmen om å bygge da vi ikke har råd til hus til flere millioner..

Er det mulig å bygge rimeligere hus, og prøve å klare å holde oss på et budsjett på rundt 1,5 +- ??

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Hvis dere skal ha sjans til å klare det så må dere regne med et budsjett på 1 mill. Det baller fort på seg og blir mye dyrere enn man tror. Hvis dere bygger lite og regner mye egeninnsats (f.eks. er det ganske greit å bygge en grunnmur av leca selv) så burde det gå an. Det går jo an å velge et hus hvor som er egnet til å bygge på senere. Det går også an å bygge hus i 1,5 etg, men ikke innrede loftsetasjen til å begynne med.

Skrevet

Hvis du vil kjøpe tomt til 450 000 litt utenfor Oslo, så si ifra! ;)

Älvsbyhus har det vært mye dårlig erfaring med kundebehandlingen og servicen på. Men ta en titt på ByggeBolig, så finner du kanskje ut litt mer :)

Lykke til! :klem:

Skrevet

Nja...... d spoers....kan hende om du finner en billig tomt. Blåbolig.no har noekkelferdige hus helt ned til 700 000 kr.

Skrevet

Takker for svar! :)

Vi hadde håpet på å kunne holde oss rundt 1.500000 pluss minus noen tusen!

Tomt til 450.000 så langt unna jobb blir nok litt dyrt for oss :P

Men takker for informativ link!

Som jeg skrev har vi sett ut en rimelig stor tomt, nydelig utsikt utover vannet, skog og landlig belliggende, men ikke mer enn 10 min. fra by og jobb!

Denne koster da 290.000, og jeg er totalt forelsket :rødme:

Har tenkt tanken på å bygge et lite hus, 2 muligens 3 soverom, men med sokkelleilighet slik at vi kan leie ut i noen år og etterhvert som familien øker kan vi ta i bruk denne etterhvert!

Da vil vi jo få ekstra inntekt i starten, og å "bygge inn" leiligheten i boligen etterhvert blir vel ikke altfor dyrt?

Hvordan høres denne tankengangen ut?

Trur dere dette er en mulighet innenfor dette budsjettet?

Skrevet (endret)

Finn ett hus du liker paa blaabolig, saa kan jeg se i prislisten jeg har her hva den koster!

Hoertes lurt ut med aa bygge leilighet nede, da er det lettere aa faa laan ogsaa!

Endret av Darkannie
Gjest Gjest_*M*_*
Skrevet

Klart man kan bygge hus til 1,5 mill - det kommer jo bare helt an på hvor stort det skal være ;) Før regnet man gjerne 10 000 kr/m2, men det er en del år siden, bør nok regne minst 15 000 kr/m2 i byggekostnad nå får å få en akseptabel standard.

Skrevet (endret)
Takker for svar! :)

Vi hadde håpet på å kunne holde oss rundt 1.500000 pluss minus noen tusen!

Tomt til 450.000 så langt unna jobb blir nok litt dyrt for oss :P

Men takker for informativ link!

Som jeg skrev har vi sett ut en rimelig stor tomt, nydelig utsikt utover vannet, skog og landlig belliggende, men ikke mer enn 10 min. fra by og jobb!

Denne koster da 290.000, og jeg er totalt forelsket :rødme:

Har tenkt tanken på å bygge et lite hus, 2 muligens 3 soverom, men med sokkelleilighet slik at vi kan leie ut i noen år og etterhvert som familien øker kan vi ta i bruk denne etterhvert!

Da vil vi jo få ekstra inntekt i starten, og å "bygge inn" leiligheten i boligen etterhvert blir vel ikke altfor dyrt?

Hvordan høres denne tankengangen ut?

Trur dere dette er en mulighet innenfor dette budsjettet?

Om dere har 2 millioner å rutte med ville jeg ikke startet å bygge hus. Da har dere ingenting å gå på om noe skjærer seg, slik det ofte gjør når man bygger.

Å kjøpe gammelt å pusse opp er ikke særlig lurt om dere ikke får gjort mesteparten av jobben selv, det er ofte veldig dyrt og huset øker ikke så mye i verdi om det er gammelt under, om du skjønner hva jeg mener. Om alt er gammelt av elektrisk osv så får dere ikke millioner tilbake for den boligen.

Det beste hadde vært å kjøpt noe som ikke var så veldig gammelt og som bare trengte overflatebehandling. Nytt bad og kjøkken MÅ du regne hvertfall 100 000,- pr stk om du skal få noen andre til å gjøre det for deg.

Endret av Lissi33
Skrevet

Takk takk :) Har kikket en del på byggehus.no, og fått litt forskjellige tilbakemeldinger! Har fått inntrykk av at de som bygger der har en god del mer å rutte med enn oss :fnise:

Kjempeflott forum med hjelpsomme mennesker, så øyner et håp for oss!

Det er litt vanskelig å se på hus fra forskjelige husprodusenter, da ingen har ferdige hus slik vi ønsker det!

Ettersom tomtene rundt her ikke er så dyre, og vi ønsker oss et lite hus hvor vi kan innrede hele, eller deler av underetasjen som leilighet håper jeg vi kan klare å få alle de totale kostnade noen hundre tusen under 2000000!

Skrevet
Takk takk :) Har kikket en del på byggehus.no, og fått litt forskjellige tilbakemeldinger! Har fått inntrykk av at de som bygger der har en god del mer å rutte med enn oss :fnise:

Kjempeflott forum med hjelpsomme mennesker, så øyner et håp for oss!

Det er litt vanskelig å se på hus fra forskjelige husprodusenter, da ingen har ferdige hus slik vi ønsker det!

Ettersom tomtene rundt her ikke er så dyre, og vi ønsker oss et lite hus hvor vi kan innrede hele, eller deler av underetasjen som leilighet håper jeg vi kan klare å få alle de totale kostnade noen hundre tusen under 2000000!

Vær også obs på at mange som tilbyr ferdighus selger bare ramma. Alle ekstra finesser kommer i tillegg. De legger opp til vedovn men den og montering følger sjeldent med. De bruker billige lister, og regner med at folk vil oppgradere. Hvitevarer kommer ofte i tillegg på kjøkken. Opplegg til badekar (nesten 10 000,-) i tillegg kommer badekaret. Det blir fort dyrt om man kjøper såkalt ferdighus. Høres så flott og ferdig ut, men jeg selv har kjøpt et "tomt" hus, hvor oppgraderingene ble ganske så dyre.

Skrevet
Om dere har 2 millioner å rutte med ville jeg ikke startet å bygge hus. Da har dere ingenting å gå på om noe skjærer seg, slik det ofte gjør når man bygger.

Å kjøpe gammelt å pusse opp er ikke særlig lurt om dere ikke får gjort mesteparten av jobben selv, det er ofte veldig dyrt og huset øker ikke så mye i verdi om det er gammelt under, om du skjønner hva jeg mener. Om alt er gammelt av elektrisk osv så får dere ikke millioner tilbake for den boligen.

Det beste hadde vært å kjøpt noe som ikke var så veldig gammelt og som bare trengte overflatebehandling. Nytt bad og kjøkken MÅ du regne hvertfall 100 000,- pr stk om du skal få noen andre til å gjøre det for deg.

Ja, du sier mye fornuftig!

Det som vi hadde håpet på var jo som sagt et lite hus med sokkel eller deler av den innredet som egen leilighet, og det er ikke så mye å se av det?

De fleste hus med godkjent bi-leilighet til salgs er store hus til 2-3 mill, og da ligger de somregel på tomter til 5-600 tusen.

Kjøper vi et lite hus som ikke trengs pusses opp for mye, og med kjeller vil det nok koste en del å pusse opp til utleie, godkjenninger m.m.

Derfor lurte vi på kostnader til å bygge et lite hus kan holde seg under 2 mill.

Jeg vet det er fryktelig vanskelig å si noe eksakt om priser og diverse,

men ettersom det er så vanskelig å finne akkurat det vi er ute etter håpet vi at å bygge selv kunne gå an :)

Setter pris på alle innspill, det beste er nok å kontakte noen som kan fortelle oss mer :)

Skrevet

Det som vi hadde håpet på var jo som sagt et lite hus med sokkel eller deler av den innredet som egen leilighet, og det er ikke så mye å se av det?

De fleste hus med godkjent bi-leilighet til salgs er store hus til 2-3 mill, og da ligger de somregel på tomter til 5-600 tusen.

Kjøper vi et lite hus som ikke trengs pusses opp for mye, og med kjeller vil det nok koste en del å pusse opp til utleie, godkjenninger m.m.

Derfor lurte vi på kostnader til å bygge et lite hus kan holde seg under 2 mill.

men ettersom det er så vanskelig å finne akkurat det vi er ute etter håpet vi at å bygge selv kunne gå an :)

Setter pris på alle innspill, det beste er nok å kontakte noen som kan fortelle oss mer :)

en fin link jeg ofte titter innom: husbygger.net :)

Lykke til!

Skrevet

Det er mulig, og om man er villig til å ta litt om gangen etter økonomi og behov så vil dere kunne klare det. Utleie er jo genialt da det dekker mye av deres kostnader. Vi får 10 000,- for vår kjellerleilighet og de pengene er gull verdt.

Google: bygge hus.

Gå inn på forskjellige entreprenører og be dem sende deg en katalog. Da kan du sette deg ned med alle de forskjellige å se på priser.

http://www.hellvikhus.no/newsread/

Se på denne:) Der står send katalog.

Jeg har sett flere hus til under 2 mill, men da kommer ofte grunnmuren utenom osv. Vær obs på alle fallgruver å få hvite svart på hvitt hva som følger med, og hva som må betales utenom. Feks å koble seg til strøm kan fort koste 50 000,-

Be om å få en detaljert oversikt, med sluttsummen på absolutt ALT. Etter det bør dere ha hvertfall 250 000,- til uforusette kostnader.

Sjekk også økonomi og seriøsitet til firmaet dere velger til å bygge.

Skrevet

Leste senest i går om noen som hadde bestilt og fått bygget hus ved hjelp av http://unikehjem.no/

Murhusene er innmari fine. Vet lite om pris.

Går med en drøm om en dag å kunne bygge hus jeg også. Tenkt en del på å spare og kjøpe tomt uten plan om bygging. Hvordan er det egentlig? Å kjøpe tomt med en plan om bygging kanskje så mye som 10 år frem i tid? Kan jo bare selge den igjen om det ikke går etter planen...

Har litt egenkapital, og så deilig å kanskje ha nedbetalt tomta etter en 5-7 år... *sukk*

Skrevet

Har vært inne å kikket på unikehjem sine sider fler ganger :)

En av de vi har likt best hittil!

Ang. det å kjøpe tomt for senere å bygge vet jeg ikke hvordan er, hva med byggeplikt osv? Noen som vet mer om dette?

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Sprakk fint lite på vårt alvsbyhus vi. På en måte hadde jeg villet gått for det, men på en annen måte ikke. Vi har alvsbyhus og er på mange måter fornøyde med det. MEN det er allitds noe som irriterer meg med det. Vi har ikke vindfang, synes det er tragisk, og så er vinduskarmene også tragisk. Men ellers så følger alt med, må betale litt mer for å oppgradere dører, få kryss på vinduene og litt finere inngangsparti, men alt i alt, kom det seg på under 1,5 mill og da hadde vi kostbare arbeider på tomta vår.

Skrevet

Hei!

Nå har jeg aldri vært med på å bygge hus fra tomt, men jeg har vært med pappan min, som har totaltrenovert og nå eier 4 utleiehus, fra jeg var liten.

Det siste av disse husene er på 2 fulle etasjer + kjeller og ca 100 kvadrat. Det var råteskader, vegger måtte fjernes, tak delvis rives, alt av vann og strøm måtte ordnes, nye vegger/tak/gulv i alle rom osv. Alt i alt er det egentlig mer jobb enn å bygge nytt!

Kostnadene der ble på ca 1,15 mill, 550 000 for "huset" og 600 000 for materialer, elektrisitet og vann. Da er ingen egne arbeidstimer medregnet, så rent praktisk beløper det seg på endel/mye mer alt ettersom hva man gjør selv.

Selv blir det kanskje husbygging på meg og etterhvert, da kjæresten og meg har fått tilbud fra pappa på å få en tomt.

Hvis vi gjør dette regner vi med å bruke ta opp lån på 1 mill, kjæresten er tømrer/snekker og jeg er ikke redd for å støpe, snekre, sette opp panel eller male.

Tror dere kan klare det jeg! Det spørs kanskje litt på hvor mye dere vil gjøre selv, og hvor mye dere har tid til å gjøre :) Lykke til!

Skrevet
Finn ett hus du liker paa blaabolig, saa kan jeg se i prislisten jeg har her hva den koster!

Hoertes lurt ut med aa bygge leilighet nede, da er det lettere aa faa laan ogsaa!

Remo, Roma, Sienna og Nova. Kan du sjekke de?

:)

Skrevet (endret)
Remo, Roma, Sienna og Nova. Kan du sjekke de?

:)

Sure thang! :)

Hvert hus har 2 priser, med 15cm yttervegg og med 25cm yttervegg.

Remo:

15cm: Kr 711 499;

25cm: Kr 729 300;

Roma:

15cm: Kr 815 600;

25cm: Kr 835 900;

Sienna:

15cm: Kr 661 700;

25cm: Kr 678 300;

Nova:

15cm: Kr 1 028500

25cm: Kr 1 054200

Ikke saa ille priser det.

Endret av Darkannie
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kan du sjekke prisen på Altea, Sierra, Sintra og Verona også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...