Gå til innhold

Sliter med stress..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en utrolig stresset person. Eller, det er litt vanskelig å forklare, men samtidig som jeg er rolig og avslappet, så slår hjertet mitt veldig fort, og jeg har hele tiden en veldig rastløs følelse som kjennes ut som stress for noe jeg burde gjøre eller ikke har gjort. Noen som har det på samme måte, eller som har noen tips? Og ikke si "prøv å slapp av og pust rolig" :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes kjent ut.

Og jo, jeg skal si "husk å puste", for det er nok tommelfingerregel nr. 1. Men det er og en øvingssak for å kunne puste på best mulig måte.

Drikker du mye koffeinholdig drikke? Hvis ja; prøv å kutte ned på dette så mye som mulig. Og se om det ikke hjelper litt på hjertebankinga.

Når kroppen min er i stresshjørnet, så pleier jeg å legge meg ned på gulvet på ryggen i en 5 minutters tid og kun puste. Det tok litt tid før jeg klarte å hvile ordentlig de 5 min. Men når jeg først gjorde det, så har det en ordentlig god virkning.

Ellers er trening en god måte. Og spes yoga hjelper godt mot stress.

Og når det gjelder den evvinnelige pustinga, så prøv å trekk pusten ordentlig ned, slik at du kjenner at magen løfter seg litt..

Men å bli en roligere person er ikke gjort over natten, men det er verdt å investere litt tid i å oppnå en større ro! :)

Skrevet

Er det mulig at dette kan være angst? Beksrivelsen høres i all fall ganske slik ut.

Se på apotek 1 etter cder som heter music cure, det er musikk som er laget spesiellt for å få musklene i kroppen til å slappe av. Det har virkelig en effekt. Fungerer godt for lenger avslpappingsøkter eller bare en 5 minnutters pause i hverdagen. Underveis er det viktig å legger merke til tankene dine, det er lett at det kommer tanker som man ikke egentlig er helt klar over i hverdagen når man får en slik pause. Det å bli bevisst på hva disse er samtidig som man lytter til musikken kan hjelpe mye på resten av dagen.

Lykke til

Skrevet

Takk for svar:) Jo, jeg sliter litt med angst, men ikke sånn at det hindrer meg i å gjøre ting. Men blir tusen ganger mer stresset om jeg må gjøre noe spesielt. Bare sånne ting som at jeg vet jeg skal til veterinær med hunden min om en uke, gjør at jeg får vondt i magen :s Litt merkelig. Er jo ingenting å være redd for liksom..

Men takk for cd-tipset, skal prøve! Og jeg får vel prøve den derre pustingen også da;p

Skrevet
Takk for svar:) Jo, jeg sliter litt med angst, men ikke sånn at det hindrer meg i å gjøre ting. Men blir tusen ganger mer stresset om jeg må gjøre noe spesielt. Bare sånne ting som at jeg vet jeg skal til veterinær med hunden min om en uke, gjør at jeg får vondt i magen :s Litt merkelig. Er jo ingenting å være redd for liksom..

Men takk for cd-tipset, skal prøve! Og jeg får vel prøve den derre pustingen også da;p

Jepp, pustingen er kluet for slike ting.

http://www.pust.no/

The breathing book av Donnah Fahri er bra:

http://www.amazon.com/Breathing-Book-Vital...l/dp/0805042970

Du kan hoope over alle de teknsike og filosofiske delene og gå rett på de øvelsene

Det høres nok ut som angst det du har. HVa med å prøve yoga? Det hjelper mot både stress og angst.

Skrevet

Sett deg ned i en behagelig stilling, eller legg deg.

Tell for hver gang du trekker pusten og puster inn.

Pust inn: 1

Pust ut: 2

Pust inn: 3

Pust ut: 4

osv. til du kommer til ti.

Fortsett å puste i samme tempo, men bytt ut tellinga med et ord som ikke gir deg negative tanker. Jeg bruker ordet *fred*.

Pust inn: fred

Pust ut: fred

Pust inn: fred

Pust ut: fred

og fortsett til du føler deg avslappet igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...