Gå til innhold

Pålegg...


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hva spiser dere på brødskiven som er sunt? Det jeg bruker som pålegg er: ost, lettsyltetøy, leverpostei, servelat, kaviar, brunost, smørbare oster. Vet dere hva som er det sunneste av dette? Og hvilken leverpostei er den sunneste? Jeg er veldig glad i brødmat, så jeg må prøve å bruke det som er sunt på toppen... Er ikke så glad i tomat og agurk på brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er gjerne mengden pålegg, ikke pålegget. Er du overvektig eller vil gå ned i vekt, bør du bruke mye mer pålegg (helst droppe brødspising helt). Magert kjøttpålegg i store mengder vil i så fall være best, gjerne med litt mager ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva som er sunnest, men jeg vil tro at smørost og servelat ikke er spesielt sunt. Kjøttpålegg av rent kjøtt (kokt skinke, hamburgerrygg, div. kylling-/kalkunpålegg) vil jeg tro er sunt, i alle fall ganske magert, men det står ikke på listen din, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener med sunt pålegg. Om du er ute etter å gå ned i vekt, men samtidig spiser mye brødmat så er anbefalingen å spise pålegg med lite fett og kalorier. Som kyllingskinke, ost med lite fett (Vitaosten er faktisk veldig god!), bruke grønnsaker som tomat og agurk på skiva, cottage cheese med krydder og urter på. Mageroster (tubeost som magerost med skinke/reker).

Ellers... sunt, men kanskje ikke magert i den forstand: makrell i tomat, hummus (kikertpure med tahini), tunfisk, middagsrester (jepp, kjøttdeig funker om det er rester, eller fiskekaker/fiskepinner/seibiff/fiskepudding/reker), leverpostei - kyllingposteien fra vita er innmari god med sylteagurk på. ;)

Det som er trikset er å fylle på brødskiva med masse grønt, salat og tomat, paprika, agurk under, og deretter litt av det du liker best.

Nugatti/peanøttsmør/prim/brunost etc. er jo ikke videre sunt, men en brødskive med det skader ikke i det lange løp.

Og du sier du liker syltetøy. Det finnes mange ulike på markedet nå. Flere har lavt kaloriinnhold, men inneholder til gjengjeld kunstige søtstoffer.

Om pålegget skal være kalorifattig er en ting. Om det skal være fettfattig noe annet. Sunt er relativt da makrell i tomat ikke er det med minst kalorier eller fett, men inneholder mye nyttige næringsstoffer.

Å kutte ut brød trengs vel ikke? Bare man velger brød som metter, og ikke loff f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte ut brød trengs vel ikke? Bare man velger brød som metter, og ikke loff f.eks.

Det spørs - for mange overvektige er det beste å kutte brød tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Det spørs - for mange overvektige er det beste å kutte brød tvert.

Fordi..?

Blir helt spør av dette karbo er fy-fy styret! Det er det totalt inntaket som avgjør, ikke om man har spist noen brødskiver i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaloririkt pålegg:

- italiensk salat

- brunost

- nugatti

- honning

- salami og andre pølser

- oster

- majones

- leverpostei(?)

Kalorifattig pålegg:

- skinkepålegg

- lettost(men fortsatt litt mye?

- kokt egg, spesielt eggehvite

- magre smøreoster og leverposteier

- cottage cheese

- salat, paprika, agurk, tomat

- fiskepudding i skiver

Bar noen lister som jeg har laget helt på skjønn. Hva som er sunt og ikke kommer likevel ikke bare an på kaloriinnholdet. Skinkepålegg er sundt og magert, men oljene i den italienske salaten er heller ikke noe galt med. man må bare tenke litt. Om man vil ned i vekt kan man ikke spise nugatti hver dag, men kanskje heller bytte til noe annet. jeg har selv fått dilla på fiskepudding i skiver med rødbeter på, nam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler på sunt pålegg:

Kokt egg

Makrell i tomat

Skinke

Sardiner

Ost (dvs ordentlig ost som Jarlsberg, brie, roquefort o.l.)

Røkelaks

Økologisk peanøttsmør

Dessuten frukt og grønnsaker i alle varianter, og da gjerne i kombinasjon med annet sunt pålegg.

Eksempler på usunt pålegg:

Butikkjøpte påleggssalater (rekesalat, italiensk salat, osv)

Smøreost

Taffelost

Lettost

Sjokoladepålegg

Lettservelat

Lettsalami

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er liksom lettsalami, lettost osv usundt? Den eneste forskjellen på disse varene og de orginale er jo at de har fjærnet mer av det usunne fettet? Noen lettprodukter har imidlertid en større andel karbohydrater/sukker enn de vanlige men det må man bare sjekke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fjerner noe, tilsetter man gjerne noe annet i stedet. Og dette "annet" er ikke nødvendigvis sunnere enn fettet det skal erstatte.

Fett er ikke usunt. Det er til og med slik at kroppen trenger en del av det, det gjelder også mettet fett. Problemet i Norge i de siste årene er at man har hatt en ubalanse i forholdet mellom mettede og en- og flerumettede fettsyrer. Det man bør gjøre for å bøte på det, er å spise mindre av kilder til mettet fett, og mer av det som gir en- og flerumettede fettsyrer. Hvis man velger lettprodukter i dette øyemed, vil det føre til at man får i seg helt andre uønskede stoffer, og det er man jo ikke tjent med. Det er derfor mye bedre å spise litt mindre ordentlig ost enn å spise mer lettost og andre mer eller mindre kunstige produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er lenge etter, men likvel interessant.

Et triks er å spise mindre måltider oftere. Spis 6 hovedmåltid om dagen. Det er også bevist at dette hjelper, du tenker sikkert null problem. Men tenk over hvor mange ganger du faktisk gjør det?

Spis frokost, sjekk tiden, og spis hver 2.5 time, 1-2 brødskiver (vet ikke hvor mye dere spiser daglig. Jeg er en mann og trener en del, men det er vel ikke mye?) Kanskje med et glass ekstra lett, eller vann. Bare ikke spis 4 brødskiver hvert måltid. Ta gjerne frukt eller grønsaker i mellom om du merker du vil ha noe.

Når jeg skal ungå å spise usunt, spør jeg meg selv om vaskebrett mage(6-pack) eller sjokoladen (det usunne) smaker best. Jeg synes vaskebrett smaker best i lengden :P funker for meg ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager salami

Mager servelat

Lett/mager ost

Mager/lett leverpostei

Og alle kokt skinke og slike greier...

Kommer egentlig an på hva du legger i sunt. Mager salami feks veier ingenting per salamiskive, så det er fint å bruke hvis du skal ha kcalunderskudd. Det er også mye proteiner i mager salami og diverse skinkepålegg.

Ost er også veldig bra med tanke på næringsinnholdet.

Pålegg er ikke så ille egentlig hvis man modererer seg og spiser riktig type. Det vil si ikke sjokoladepålegg, syltetøy, majones og lignende, men også det kan man spise hvis man ikke overdriver.

Som sagt så kommer alt an på hva du legger i sunt og hva du vil oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*
Fordi..?

Blir helt spør av dette karbo er fy-fy styret! Det er det totalt inntaket som avgjør, ikke om man har spist noen brødskiver i løpet av dagen.

Ja det er det totale inntaket som teller. Men for min del, hvis jeg spiser brød så øker apetitten min voldsomt, og det metter ikke på samme måte som annen type mat gjør. Det gjør igjen at jeg spiser mer og dermed øker kaloriinntaket og vips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...