Gjest Skrevet 7. september 2008 #21 Skrevet 7. september 2008 Chinchilla tar vell større plass og trenger større bur enn deguser? Har hørt litt negativt om Chincilla, når det gjelder hvor tamme de er osv..:/ Mhm, men om du ikke har så stor plass anbefaller jeg ørkenrotter. De er som en mindre litt tynnere versjon av degusene. De er dessuten mer eller mindre luktfrie og venlige etter hva jeg har opplevd.
la Flaca Skrevet 7. september 2008 #22 Skrevet 7. september 2008 Ville klart ha valgt rotter. De kan trenes til å bare gjøre fra seg i buret når de er løs, og de blir veldig tamme. Kjælne er de også. Rotter er herlige dyr de. Har hatt degus og de er noe helt annet. Sjarmerende, men kjappe og småstressa hele tiden.
Bomullstrusa Skrevet 7. september 2008 #23 Skrevet 7. september 2008 Chinchilla tar vell større plass og trenger større bur enn deguser? Har hørt litt negativt om Chincilla, når det gjelder hvor tamme de er osv..:/ Min Chinchillas bur var egentlig et fuglebur. Husker ikke målene, men det var stort ja, og høyt, med masse klatre- og hoppemuligheter. I dyrebutikken anbefalte de å ta et større bur enn de som var ment for dem. Hva flokkdyr angår så vet jeg ikke av noen som har hatt mer enn én. Kan skrive under på at det ikke var særlig lett å få den tam! De er etter min mening virkelig ikke ment for å sitte i bur. Da jeg etterhvert solgte min, havnet den i "Paradis". Den fikk nesten et helt rom for seg selv, med alskens lekemuligheter, og også en stor innhegning utendørs hvor den oppholdt seg i sommerhalvåret. Aldri sett så mye livsglede hos en gnager før
Bomullstrusa Skrevet 7. september 2008 #24 Skrevet 7. september 2008 Btw, jeg vil også anbefale ørkenrotter. Hatt det også. Koselige de Du får bare tvinge mora de til å se bilder av dem, og heller kalle de....ørkenDYR da, hvis det er navnet "rotte" hun ikke takler. Synes det er litt teit... De er jo ikke som kloakkrottene som terroriserer byen
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #25 Skrevet 7. september 2008 Har du overtalingstips da?^^ Har prøvd å vise bilder om hvor søte de er.. men hun vil ikke se:S Ja, det var det da I stedet for å overbevise henne om hvor søte og snille de er med det første, blir vel det letteste og love dyrt og hellig at hun skal slippe å se dem, slippe å holde dem, å slippe å høre dem
Vodkalady Skrevet 7. september 2008 Forfatter #26 Skrevet 7. september 2008 Siden du sa de skulle bo på samme bur som deg vil jeg heller anbefalle et bur som gåt i høyden enn lengden. De tar ganske stor plass og du kan jo ikke ha noe oppå buret heller. Burrene varrierer, men fra 6-700 og oppover tenker jeg meg. nå leste jeg noe på en degus gruppe på nettby, for de som vet hva det er... Noen degus eiere som skrev at de er fæle til å gnage seg igjennom burene sine :/ Jeg har ikke råd til å invistere i et nytt bur hver måned. Noen foreslo netting i bunnen, men stakkars bena til degusene. Andre foreslo metall plate i bunnen... De fleste bur har jo hardplast i bunnen og deretter gitter lignende fra hardplasten og til topps. Noen erfaringer med degus bur? Evt bur sorter som finnes... Leste også en plass at det er vanskelig å få tak i deguser i norge (har nesten bestemt meg for degus jeg nå (to stykker om mor tillater det) dersom dyrebutikken her har det) fordi de ble godkjent som kjæledyr med et uhell (hvordan det gikk til aner jeg ikke) og at de er mest "populær" i sverige...
Vodkalady Skrevet 7. september 2008 Forfatter #27 Skrevet 7. september 2008 Mhm, men om du ikke har så stor plass anbefaller jeg ørkenrotter. De er som en mindre litt tynnere versjon av degusene. De er dessuten mer eller mindre luktfrie og venlige etter hva jeg har opplevd. Det var det jeg skulle kommentere, etter å ha sett bilde av både degus og ørken rotte.. Jeg synes ørkenrotta var litt for spinkel.. syns den var litt ekkelt spinkel:/ Kjæresten min er også med på å bestemme hvilket dyr det blir (om mor tillater) og han var ikke helt for ørkenrotta...
Vodkalady Skrevet 7. september 2008 Forfatter #28 Skrevet 7. september 2008 Btw, jeg vil også anbefale ørkenrotter. Hatt det også. Koselige de Du får bare tvinge mora de til å se bilder av dem, og heller kalle de....ørkenDYR da, hvis det er navnet "rotte" hun ikke takler. Synes det er litt teit... De er jo ikke som kloakkrottene som terroriserer byen hehe, det er nok de type rotter hun tenker på da.. Det samme med mus.. da tenker hun skade dyr og ufyselige vesen med en gang
Vodkalady Skrevet 7. september 2008 Forfatter #29 Skrevet 7. september 2008 Ja, det var det da I stedet for å overbevise henne om hvor søte og snille de er med det første, blir vel det letteste og love dyrt og hellig at hun skal slippe å se dem, slippe å holde dem, å slippe å høre dem det er jo nettopp det. De skal jo være på rommet mitt, og hun har jo ikke akkurat noen adgang derXD Så helt egentlig ser jeg ikke problemet.. Hun fikk seg nylig en undulat, denne bråker riktig nok ikke grunnet mangel på kjærlighet i tidligere hjem, men når hun får et dyr ser jeg ikke problemet med at jeg skal få meg et.. Som hun vell å merke ikke kommer til å legge merke til ettersom hun ikke kommer til å se dyret med mindre hun vil..
Gjest Skrevet 7. september 2008 #30 Skrevet 7. september 2008 Man får jo chinhilla/degus bur som er høye og har forsterket bunn, enten med metalbunn eller veldig hardplast.
Vodkalady Skrevet 7. september 2008 Forfatter #31 Skrevet 7. september 2008 Man får jo chinhilla/degus bur som er høye og har forsterket bunn, enten med metalbunn eller veldig hardplast. I vanlige dyrebutikker eller ved spesial bestilling? Skal innom dyrebutikken etter jobb i morgen om de har åpent.. Skal kikke litt på de forskjellige gnagerne og forhøre meg litt der, har ikke råd før i oktober uansett, men mindre kjæresten spleiser...
Gjest Skrevet 7. september 2008 #32 Skrevet 7. september 2008 I vanlige dyrebutikker ja, men er ikke alle som har de inne om det er liten plass der, men de fleste har. Hvis ikke så kan de som oftest bestille til butikken også.
Vodkalady Skrevet 14. september 2008 Forfatter #33 Skrevet 14. september 2008 I vanlige dyrebutikker ja, men er ikke alle som har de inne om det er liten plass der, men de fleste har. Hvis ikke så kan de som oftest bestille til butikken også. nå har jeg vært innom to dyrebutikker, ingen hadde degus og fikk heller ikke inn. Så også etter bur, men de hadde bare lave brede bur. Snakket med ei på internett, hun måtte bestille sine deguser fra sverige + hun måtte finne en dyrebutikk som tok de inn..
Gjest Skrevet 15. september 2008 #34 Skrevet 15. september 2008 Det kommer ann på hvor du bor. Jeg vet om en dyrebutikk som selger det, og det er vel 6 dyrebutikker i området, så er nå ikke alltid like lett å få tak. Men tre av de dyrebutikkene selger høye bur. De fleste dyrbutikker virker som om de får dyr fra kjøkkenoppdrett.
Vodkalady Skrevet 15. september 2008 Forfatter #35 Skrevet 15. september 2008 Det kommer ann på hvor du bor. Jeg vet om en dyrebutikk som selger det, og det er vel 6 dyrebutikker i området, så er nå ikke alltid like lett å få tak. Men tre av de dyrebutikkene selger høye bur. De fleste dyrbutikker virker som om de får dyr fra kjøkkenoppdrett. Hm.. nå bor jeg i rogaland da.. Vet at de har i bodø.. Men jeg ska jo få dyrene med meg hjem igjen også... kjøkkenoppdrett?
Gjest Skrevet 15. september 2008 #36 Skrevet 15. september 2008 kjøkkenoppdrett? Bare et vanlig kallenavn på de som avler uten stamtavle, oversikt over hvem som er hva o.s.v.
Chianty Skrevet 16. september 2008 #37 Skrevet 16. september 2008 Leste at kanin er gnager fordi de trenger samme type stell og fôr som de andre gnagerne.. Og at de dyrene i gnager katagorien ikke nødvendigvis er GNAGER, men det går på hvilket stell de trenger.. Kaniner er ikke gnagere Kaninens fordøyelsessystem minner mer om hest og drøvtyggere, og en kan si at kaninen er en "falsk drøvtygger". Enig der. Hamstere er ikke så ille som de blir fremstilt, men de passer bare absolutt ikke til barn. Hamstrer passer svært bra til barn. Vi har to gullhamstere og dem to er barnas. Det går veldig greit. vil anbefale en gullhamster, mye kos i en slik en Dette er noen gnagere: Marsvin = Blant de små dyr som egner seg fortreffelig som kjæledyr for barn, regnes marsvinet ikke uten grunn som et av de mest velegnede. For det første er marsvinet et pent dyr med et vennlig vesen og artige manerer. chinchilla = Det er ingenting for små barn som kan være litt hardhente mot dyret. Man bør også tenke seg nøye om hvis man er mye ute og reiser, og sjelden er hjemme på kveldene. En Chinchilla vil ha rutiner og den vil komme ut av buret sitt hver dag. Man skal også tenke på at et riktig stelt dyr, med de beste anleggene, kan bli 15 - 20 år. Hamster = Alle sanser er ganske godt utviklet hos hamsterne, unntatt synet. Hamstere er nattdyr, derfor sover den mesteparten av dagen. Men utpå kvelden våkner den gjerne til, og starter med å vaske seg. Man bør la de være i fred når de sover, selv om barna selvfølgelig vil kjæle med dem på dagtid. Det finnes flere slag. rotte = En rotte er et svært intelligent dyr, det er ikke uten grunn at disse blir brukt mye i forskning på atferdspsykologi. De lærer fort å kjenne deg igjen, og vil komme løpende til sprinklene i buret for å bli tatt ut. De er nysgjerrige, og vil utforske alt. Mus = rolig liten sak som ikke gjør av seg så mye Degus = Disse relativt små og ekstremt sjarmerende skapningene inntar stadig flere av landets dyrebutikker, men den totale mangelen på kunnskap om dem har så langt hindret dem i å havne i så veldig mange av de tusen hjem.
Gjest Caya Skrevet 17. september 2008 #38 Skrevet 17. september 2008 Ts, ikke skaff deg degus. De er kjempemasse jobb og krever masse utetid fra buret hver eneste dag. Og i hvert fall ikke skaff deg bare en! Da gjør du jobben din mye vanskeligere. En degus uten selskap er en frustrert degus, og en frustrert degus er en bråkete og destruktiv degus. Jeg har selv hatt en degus for dyrebeskyttelsen siden april og jeg er så lei at jeg kan ikke få sagt det nok. Han er søt snill, og morsom, det er ikke det. Men han biter også konstant på sprinklene (bråker veldig! hele tiden!) og har bitt seg ut av burbunnen ved to anledninger. Når han går fritt kommer han seg inn absolutt alle steder han ikke skal og krever konstant overvåking. Deguser kan leve til å bli ca. 10 år så da har du det gående lenge. På meg høres det ut som du burde vente til du bor for deg selv. Om ikke alle i husstanden er med på å skaffe dyret så burde man la være egentlig. Og du stiller så mange krav at du egentlig utelukker alle smådyr. Men det som slår meg som mest passende er et par marsvin eller et par rotter.
Gjest Gjest_Sølvi_* Skrevet 9. oktober 2009 #39 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har også hørt betegnelsen ørken-ekorn på gerbil/ørkenrotte. Jeg bruker utrykket ørken-ekorn for de som er litt engstelige for rotter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå