Gå til innhold

Gnager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil få meg en gnager. Og har i det siste sett litt på deguser, men dette er et flokkdyr og man bør da ha to eller flere sammen. Min mor er veldig skeptisk til gnagere (jeg flytter hjem igjen om to uker) og sier at jeg får skaffe meg slike dyr når jeg flytter ut (igjen). Hvem vet når jeg flytter igjen.. Det kan bli uker til, måneder eller ått årstid.

Og jeg har utrolig lyst på en gnager (katten min rømte og etter det har det vært et tomrom i hjertet mitt). Derfor lurer jeg på hvilke gnagere det finnes der ute.. Jeg vil helst ha en gnager som klarer seg alene (med det mener jeg at det går greit med bare et dyr), og en som ikke lukter sterkt. Gnageren skal bo på rommet mitt som jeg deler med min kjære, og derfor ser vi helst etter en gnager som kan tilpasse seg døgnrytmen vår (ikke bråke så fælt om natten).

Hamster og marsvin vil jeg ikke ha. Kanin er uaktuellet, samt rotter og mus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hamster og marsvin vil jeg ikke ha. Kanin er uaktuellet, samt rotter og mus.

Da har du egentlig utelukket de fleste.. Pluss at kanin ikke er gnager.

Eneste gjennstående er da chinchilla og ørkenrotte, men chinchillaer og ørkenrotter er jo flokkdyr så der er de utelukket igjen, og da er det faktisk ingen igjen.

"Problemet" med smådyr er vel at de som oftest er flokkdyr og gjerne skal ha stor plass å bevege seg på.

Skrevet
Da har du egentlig utelukket de fleste.. Pluss at kanin ikke er gnager.

Eneste gjennstående er da chinchilla og ørkenrotte, men chinchillaer og ørkenrotter er jo flokkdyr så der er de utelukket igjen, og da er det faktisk ingen igjen.

"Problemet" med smådyr er vel at de som oftest er flokkdyr og gjerne skal ha stor plass å bevege seg på.

Leste at kanin er gnager fordi de trenger samme type stell og fôr som de andre gnagerne.. Og at de dyrene i gnager katagorien ikke nødvendigvis er GNAGER, men det går på hvilket stell de trenger..

Er det da noen flokkdyr som ikke gjør så mye utav seg? Leste om et par som hadde degus alene, det gikk helt fint. Men det anbefales at de er i flokk ettersom de er flokk dyr og da kommer til å leve lengre og lykkeligere...

Skrevet
Er det da noen flokkdyr som ikke gjør så mye utav seg? Leste om et par som hadde degus alene, det gikk helt fint. Men det anbefales at de er i flokk ettersom de er flokk dyr og da kommer til å leve lengre og lykkeligere...

Jeg anbefaller absolutt ikke å ha de alene. Har opplevd marsvin og chinchilla som har bodd alene og de ga my fortere opp når de ble bittelitt syke.

Ørkenrotter er jo ikke så store og det blir faktisk mindre arbeid med to ettersom de da har selskap i hverandre.

Og kaniner blir dessverre sett på som gnagere på alle måter, men en kaning skal aldri ha f.eks gnagerblanding eller gnagergodt.

Skrevet

Tror ikke jeg ville satset på å ha en degus alene, da de lett kan bli deprimerte og apatiske. Hvorfor vil du bare ha et dyr da?

Eneste gnageren jeg kan komme på som ville trives alene var vel hamsteren..

Skrevet

Enig der. Hamstere er ikke så ille som de blir fremstilt, men de passer bare absolutt ikke til barn.

Skrevet
Tror ikke jeg ville satset på å ha en degus alene, da de lett kan bli deprimerte og apatiske. Hvorfor vil du bare ha et dyr da?

Jeg vil heller ikke at den skal bli depremert, da har den det mye bedre i dyrebutikken..

Jeg vil hovedsaklig bare ha et dyr fordi min mor er skeptisk til hele greia.. Dyret vil bo på rommet sammen med meg og kjæresten min, og det er ikke allverdens med plass med tanke på bur. Skal jeg ha to dyr så blir jo buret noe større.. Kan noen forresten gi meg en anelse på hvor stort bur jeg burde ha om jeg velger å få to deguser?

Skrevet (endret)
Enig der. Hamstere er ikke så ille som de blir fremstilt, men de passer bare absolutt ikke til barn.

Jeg liker ikke hamstre.. Har ikke noen erfaring med de, har ei venninne som er stor fornøyd, men jeg synes de er snodige..

Det er ingen barn i hus..

Endret av Vodkalady
Skrevet
Ørkenrotter er jo ikke så store og det blir faktisk mindre arbeid med to ettersom de da har selskap i hverandre.

Rotte vil min mor ALDRI la meg få^^ Hun synes de er ekkle (sikkert halen det kommer av)

Skrevet
Jeg vil heller ikke at den skal bli depremert, da har den det mye bedre i dyrebutikken..

Jeg vil hovedsaklig bare ha et dyr fordi min mor er skeptisk til hele greia.. Dyret vil bo på rommet sammen med meg og kjæresten min, og det er ikke allverdens med plass med tanke på bur. Skal jeg ha to dyr så blir jo buret noe større.. Kan noen forresten gi meg en anelse på hvor stort bur jeg burde ha om jeg velger å få to deguser?

Jeg ville i alle fall hatt et bur på 60x60x100 cm, med mye klatremuligheter.

De er veldig aktive, og trenger mye aktivisering.

Håper du finner et dyr som passer dere da :)

Lykke til

Skrevet
Rotte vil min mor ALDRI la meg få^^ Hun synes de er ekkle (sikkert halen det kommer av)

Halen til ørkenrotter er da ikke så ekkel? Den minner jo veldig om degusens hale

Skrevet
Halen til ørkenrotter er da ikke så ekkel? Den minner jo veldig om degusens hale

Tenker muligens på hetterotte:/

Uansett er ikke mor så begeistret for rotter

Skrevet (endret)

Ørkenrotter er da ikke rotter av den typen.

http://weblogs.newsday.com/entertainment/tv/blog/gerbil.jpg

Og det her er en degus

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...don_degus_2.jpg

Ikke store forskjellen egentlig.

Jeg ville valgt et litt mindre bredt bur, men mer i høyden. Kanskje 60x60 cm i bunn og en høyde på 80-150 cm, gjerne høyere om du har muligheten, eller bredere.

Noe ala det her

http://www.martinscages.com/images/full/h-600hr.jpg

Endret av Gjest
Skrevet

Er synd med de der halene alså! :fnise:

Da jeg bodde hjemme var min mor også veldig skeptisk på å ha disse "skadedyrene" som kjæledyr, men det tok ikke lange tiden før hun la ut til mine besteforeldre om hvor inteligente og lojale disse dyrene var.

Hvis du først får overtalt henne, vil hun nok bli overasket

Skrevet

Chinchillaene bråker om natten, så da er vel de også utelukket.

Skrevet
Chinchillaene bråker om natten, så da er vel de også utelukket.

Jo, men de ble vel utelukket pga flokkdyr og stort bur også.

Skrevet
Ørkenrotter er da ikke rotter av den typen.

http://weblogs.newsday.com/entertainment/tv/blog/gerbil.jpg

Og det her er en degus

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...don_degus_2.jpg

Ikke store forskjellen egentlig.

Jeg ville valgt et litt mindre bredt bur, men mer i høyden. Kanskje 60x60 cm i bunn og en høyde på 80-150 cm, gjerne høyere om du har muligheten, eller bredere.

Noe ala det her

http://www.martinscages.com/images/full/h-600hr.jpg

Det skal jo inn på et soverom hvor det allerede er en seng, tv, stasjonær og bærbar pc og en kommode.. :/ rommet mitt er vell omtrent 30kvm.. Plass er det nok, men vil ikke det skal bli veldig trangt:s Leste minimum for degus bur var 60x60x100.. Så.. Vet noen hvilken pris disse burene ligger på?

Skrevet
Er synd med de der halene alså! :fnise:

Da jeg bodde hjemme var min mor også veldig skeptisk på å ha disse "skadedyrene" som kjæledyr, men det tok ikke lange tiden før hun la ut til mine besteforeldre om hvor inteligente og lojale disse dyrene var.

Hvis du først får overtalt henne, vil hun nok bli overasket

Har du overtalingstips da?^^ Har prøvd å vise bilder om hvor søte de er.. men hun vil ikke se:S

Skrevet
Jo, men de ble vel utelukket pga flokkdyr og stort bur også.

Chinchilla tar vell større plass og trenger større bur enn deguser? Har hørt litt negativt om Chincilla, når det gjelder hvor tamme de er osv..:/

Skrevet
Det skal jo inn på et soverom hvor det allerede er en seng, tv, stasjonær og bærbar pc og en kommode.. :/ rommet mitt er vell omtrent 30kvm.. Plass er det nok, men vil ikke det skal bli veldig trangt:s Leste minimum for degus bur var 60x60x100.. Så.. Vet noen hvilken pris disse burene ligger på?

Siden du sa de skulle bo på samme bur som deg vil jeg heller anbefalle et bur som gåt i høyden enn lengden. De tar ganske stor plass og du kan jo ikke ha noe oppå buret heller.

Burrene varrierer, men fra 6-700 og oppover tenker jeg meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...