CeeCee Skrevet 7. september 2008 #21 Skrevet 7. september 2008 (endret) High school er vel ungdoms og vgs.skole? Junior high er u.skole og senior high er vgs? Høgskole er vel college? Endret 7. september 2008 av CeeCee
Bellatrix Skrevet 7. september 2008 #22 Skrevet 7. september 2008 Jeg har fb innstilt på norsl språk og dette er i hvert fall det som står: Denne siden er utelukkende beregnet for brukere som er tretten (13) år eller eldre, og brukere som er under 18, men som går på videregående eller høyskole/universitet
Gjest Nope Skrevet 8. september 2008 #24 Skrevet 8. september 2008 synes det er verre at de er på nettby o.l for der er det lettere å for eldre mennesker å komme i kontakt med mindreårige. På fb,så kan en skjule det en vil i profilen.Ja en har nick på nettby,men er jo lett å finne ut hvem de er ved å sjekke venners profil... Mine barn er på nettby og fb,og de er over 13 år.Liker ikke at de er på nettby,er for mange rare folk der..
Bellatrix Skrevet 8. september 2008 #25 Skrevet 8. september 2008 synes det er verre at de er på nettby o.l for der er det lettere å for eldre mennesker å komme i kontakt med mindreårige. På fb,så kan en skjule det en vil i profilen.Ja en har nick på nettby,men er jo lett å finne ut hvem de er ved å sjekke venners profil... Mine barn er på nettby og fb,og de er over 13 år.Liker ikke at de er på nettby,er for mange rare folk der.. Jeg liker heller ikke at barn/ungdom er på Nettby.
CeeCee Skrevet 8. september 2008 #26 Skrevet 8. september 2008 synes det er verre at de er på nettby o.l for der er det lettere å for eldre mennesker å komme i kontakt med mindreårige. På fb,så kan en skjule det en vil i profilen.Ja en har nick på nettby,men er jo lett å finne ut hvem de er ved å sjekke venners profil... Mine barn er på nettby og fb,og de er over 13 år.Liker ikke at de er på nettby,er for mange rare folk der.. Helt enig! Det burde vært aldersgrense på NB, likesom på FB.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 8. september 2008 #27 Skrevet 8. september 2008 Hva er det som gjør at dere er skeptiske til facebook, egentlig? Jeg vet ikke hvor mye dere vet om facebook, eller om dere har det selv engang, men det er faktisk en selv som bestemmer hvor mye og hva slags informasjon som skal være tilgjengelig, og for hvem. Jeg kan slette all info om meg selv slik at det eneste som vises er navnet mitt. Jeg kan lukke profilen slik at kun de jeg har godtatt som venn kan se den. Akkurat hva er det som er så "skummelt" med facebook?
CeeCee Skrevet 8. september 2008 #28 Skrevet 8. september 2008 (endret) Hva er det som gjør at dere er skeptiske til facebook, egentlig? Jeg vet ikke hvor mye dere vet om facebook, eller om dere har det selv engang, men det er faktisk en selv som bestemmer hvor mye og hva slags informasjon som skal være tilgjengelig, og for hvem. Jeg kan slette all info om meg selv slik at det eneste som vises er navnet mitt. Jeg kan lukke profilen slik at kun de jeg har godtatt som venn kan se den. Akkurat hva er det som er så "skummelt" med facebook? For min del er det mest skesis til alle disse "kule" applikasjonene man kan ha på siden sin. Som oftest er det slik at vil man ha disse på siden sin, så må man godta at de som har laget applikasjonen får tilgang til all personlig informasjon. Hvis man ikke godtar dette kan man ikke legge de til. De som lager applikasjonene er uavhengige. Dvs. det kan være hvem som helst, hvor som helst i verden. Denne informasjonen ka bli misbrukt. Det er vanskelig for barn å forstå hva de egentlig sier ja til. Oppretter man profil på FB godtar man samtidig at bildene man laster opp på siden kan bli brukt av FB til reklameformål, illustrasjoner og diverse. Endret 8. september 2008 av CeeCee
Gjest Gl@mB@be Skrevet 8. september 2008 #29 Skrevet 8. september 2008 For min del er det mest skesis til alle disse "kule" applikasjonene man kan ha på siden sin. Som oftest er det slik at vil man ha disse på siden sin, så må man godta at de som har laget applikasjonen får tilgang til all personlig informasjon. Hvis man ikke godtar dette kan man ikke legge de til. De som lager applikasjonene er uavhengige. Dvs. det kan være hvem som helst, hvor som helst i verden. Denne informasjonen ka bli misbrukt. Det er vanskelig for barn å forstå hva de egentlig sier ja til. Oppretter man profil på FB godtar man samtidig at bildene man laster opp på siden kan bli brukt av FB til reklameformål, illustrasjoner og diverse. Kan man ikke bare bli enig med barnet om ikke å legge til disse? Være på facebook sammen? Foreldrene kan lage et passord bare de vet om, så barnet ikke får tilgang alene. Så kan man bli enig om en alder hvor barnet kan få bruke FB alene. Eller noe. Trenger ikke være enten eller, vet dere..
CeeCee Skrevet 8. september 2008 #30 Skrevet 8. september 2008 Kan man ikke bare bli enig med barnet om ikke å legge til disse? Være på facebook sammen? Foreldrene kan lage et passord bare de vet om, så barnet ikke får tilgang alene. Så kan man bli enig om en alder hvor barnet kan få bruke FB alene. Eller noe. Trenger ikke være enten eller, vet dere.. Ville du satt sjokoladepuddingen på bordet under middage og gått? Tror du barnethadde klart å la være å smake på den? Ok, kanksje ikke en fair sammenligning, men jeg tenker noe sånt. Peer pressure, fristelser osv. Dessuten er det faktisk aldersgrense på FB. Aldersgrenser er der for en grunn. Vil ikke lære barnet mitt å drite i aldersgrenser, lover og regler. Det får det finne ut av selv.... Hehe!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #31 Skrevet 8. september 2008 Vet ikke helt hva som er passende alder til å opprette profil på Facebook jeg. Men 13 høres fornuftig ut egentlig, kommer jo litt an på barnet og. Skepsisen er vel det at Facebook "eier" bilder og opplysninger du legger ut? Og det er jo litt ymse hvor mye barn gjør som foreldre ønsker om de sier de ikke skal legge ut bilder og info? Men det jeg syns er fælt er nybakte foreldre som lager profiler til sine nyfødte, hva er vitsen med det? Hvorfor kan det ikke vente til barnet blir større og kan velge selv om det vil ha profil på nettet eller ikke?
CeeCee Skrevet 8. september 2008 #32 Skrevet 8. september 2008 Vet ikke helt hva som er passende alder til å opprette profil på Facebook jeg. Men 13 høres fornuftig ut egentlig, kommer jo litt an på barnet og. Skepsisen er vel det at Facebook "eier" bilder og opplysninger du legger ut? Og det er jo litt ymse hvor mye barn gjør som foreldre ønsker om de sier de ikke skal legge ut bilder og info? Men det jeg syns er fælt er nybakte foreldre som lager profiler til sine nyfødte, hva er vitsen med det? Hvorfor kan det ikke vente til barnet blir større og kan velge selv om det vil ha profil på nettet eller ikke?
Gjest Gl@mB@be Skrevet 8. september 2008 #33 Skrevet 8. september 2008 Ville du satt sjokoladepuddingen på bordet under middage og gått? Tror du barnethadde klart å la være å smake på den? Ok, kanksje ikke en fair sammenligning, men jeg tenker noe sånt. Peer pressure, fristelser osv. Dessuten er det faktisk aldersgrense på FB. Aldersgrenser er der for en grunn. Vil ikke lære barnet mitt å drite i aldersgrenser, lover og regler. Det får det finne ut av selv.... Hehe! Fikk du ikke med deg det jeg skrev om hemmeligholdelse av passordet til barnet kommer i en alder hvor det er ok alene?
CeeCee Skrevet 8. september 2008 #34 Skrevet 8. september 2008 Ja, fikk det med meg, men det er ikke et alternativ her i gården. Andre må selvsagt gjøre det de mener er best.
Gjest septica Skrevet 10. september 2008 #35 Skrevet 10. september 2008 Stedattera mi på 13 år har fb profil...Så og si alle vennene hennes har det,så det er de + familie som ligger i vennelista hennes.Vi har fått koden av henne dersom vi vil sjekke henne,men det har vi ikke og kommer ikke til å gjøre så lenge familien ser mestedelen av det hun driver med men skulle personlig ønske at hun ventet litt med det for det er mye rart ute og lusker på nettet.....
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #36 Skrevet 10. september 2008 High school er fra 9th grade til og med 12th grade (og tilsvarer altså fra 9. klasse til 2. på videregående i Norge. Om jeg ikke husker feil bruker de skoleåret til å beregne når man begynner, i motsetning til kalenderåret som vi bruker i Norge. Dvs alle som er 14 da skolen begynner (og fyller 15 i løpet av året eller neste halvår) vil begynne på High School. I Norge synes jeg det blir sammenlignbart med konfirmasjonsalder, da man gjerne er 14 eller 15.
sola Skrevet 10. september 2008 #37 Skrevet 10. september 2008 Jeg synes det er helt uproblematisk at en 13 åring er på facebook, og det er det reglene sier også. Man kan selv følge med på hva barna gjør der og det er ikke mye fare de kan utrette der likevel, man legger jo kun til de man kjenner. Å nekte barn slike ting synes jeg bare er misbruk av autoritet, ærlig talt, det finnes tretten åringer som gjør gud vet hva, så facebook er da helt harmløst.
Gjest Fru Mæla Skrevet 11. september 2008 #38 Skrevet 11. september 2008 Jeg har profil på facebook og mener facebook ikke er "farlig". Man velger selv hvem man ønsker å være venner med og hvem som skal ha tilgang til profilen osv. Forslag: Sett deg ned med barnet og hjelp henne/han, på den måten vet han/henne at han kan spørre om det er noe, og samtidig får du er bra erfaring av det. MEN når det er sagt syns jeg 11 år er ungt, og ville ikke latt mine barn hatt facebook profil så tidlig. Jeg tenker ungdomsskole alder er bedre da Har ditt barn profil på facebook, og hvor gammelt er ditt barn/ var barnet når h*n fikk lov å lage seg profil der? Mitt barn er 11 1/2 år, å får ikke lov til å ha profil på facebook. Er jeg for streng?
Gjest Fru Mæla Skrevet 11. september 2008 #39 Skrevet 11. september 2008 Ungdomsskole alder Hva mener dere er en ok alder for å få lov å være på facebook?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå