Gå til innhold

Barn og facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ditt barn profil på facebook, og hvor gammelt er ditt barn/ var barnet når h*n fikk lov å lage seg profil der?

Mitt barn er 11 1/2 år, å får ikke lov til å ha profil på facebook. Er jeg for streng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv, men jeg synes ikke du er for streng. Jeg hadde aldri latt mitt barn (om jeg hadde et) utlevere seg selv på den måten i så ung alder.

Skrevet (endret)

Absolutt ikke for streng!

her i huset er det ikke engang fritt internett, men jeg legger inn hvilke sider som er lov å være på. Ja, jeg vet at barnet mitt er på f.eks. youtube når det er på besøk hos andre, og like godt kan opprette en profil på FB da, men jeg håper jo på at min oppdragelse og lære om nettvett har gått inn... :unsure:

Endret av CeeCee
Skrevet

Synes ikke det var strengt. En 11 åring har da ikke noe på FB å gjøre. H*n burde samle venner i skolegården, ikke på nett.

Skrevet

Hva mener dere er en ok alder for å få lov å være på facebook?

Skrevet (endret)

Fra ungdomsskolealder, ikke tidligere ihvertfall.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg vil driste meg til å si konfirmasjonsalder jeg...

Skrevet
Jeg vil driste meg til å si konfirmasjonsalder jeg...

Jeg syns det blir litt sent og er tilhenger av å følge litt med på hva resten av "gjengen" får lov til.

Nå har jeg jo en 18-åring, så det er lett for meg å synse, jeg lever jo ikke oppi det lenger. Jeg bare ser på fjesboka som litt mindre sjekke- og knyttenyeforbindelserside, derfor tenker jeg som jeg gjør.

Skrevet

Min niese begynte på ungdomsskolen nå i høst. Og hun fikk lage seg profil i sommer. Men det er ikke mange i venneflokken hennes som har profil enda. Så vennelista hennes på facebook består stort sett av familiemedlemmer. Hun har både tanter, storebror og begge sine foreldre som venner på facebook.

Skrevet
Synes ikke det var strengt. En 11 åring har da ikke noe på FB å gjøre. H*n burde samle venner i skolegården, ikke på nett.

Nå er jo ikke Facebook et sted man skaffer seg nye venner da. Det er et sted der man holder kontakt med venner man allerede har.

For å være ærlig ser jeg ikke noe galt i at et barn har profil der så lenge h*n ikke legger ut privat informasjon og h*n synes det er greit at foreldrene følger med litt.

Å nekte helt til konfirmasjonsalder er uansett helt bak mål og vil bare føre til at barnet blir sett på som "h*n rare som ikke får lov til helt vanlige ting". Stol på meg, det vet jeg av erfaring.

Skrevet

Takk for mange svar :)

Det som er bra med Facebook kontra Nettby, er at man må være venn med vedkommende for å kunne gå inn på profilen.

Ellers synes jeg det er litt i tidligste laget å ha profiler på disse stedene når man bare er 11 år.

Skrevet
Nå er jo ikke Facebook et sted man skaffer seg nye venner da. Det er et sted der man holder kontakt med venner man allerede har.

For å være ærlig ser jeg ikke noe galt i at et barn har profil der så lenge h*n ikke legger ut privat informasjon og h*n synes det er greit at foreldrene følger med litt.

Å nekte helt til konfirmasjonsalder er uansett helt bak mål og vil bare føre til at barnet blir sett på som "h*n rare som ikke får lov til helt vanlige ting". Stol på meg, det vet jeg av erfaring.

Mulig h*n blir sett på som den rare, og det er jo da jeg håper at jeg har gitt barnet såpass med selvfølelse at h*n ikke bryr seg. Håper jo også at barnet har gode venner som ikke dømmer etter hvor mange profiler man har på internett..... Det er flere ganger jeg har spurt barnet om div. ting/ reagert på noe og hva andre synes om det. da får jeg svar tilbake at "Jeg bryr meg ikke om hva andre syns"

Barnet har MSN og kan holde kontakten med både venner og famlie der. Ser ikke vitsen med at det skal være medlem av en internasjonal nettside. Joda, det er sikkert gøy og renne rundt å poke folk og sende gifts, men jeg er redd at det skal bli en konkurranse om hvem som har mest venner på lista, og at de legger til nærmest ukjente mennesker bare for å få flest mulig friends.... Såvidt meg bekjent er visst det ganske vanlig blandt ungdom. Jo flere friends man har, jo mer poppis er man... Mulig jeg er litt streng, men jeg kjenner mitt barn best.

Hva andre vil gjøre, får være opp til dem....

Skrevet
Min niese begynte på ungdomsskolen nå i høst. Og hun fikk lage seg profil i sommer. Men det er ikke mange i venneflokken hennes som har profil enda. Så vennelista hennes på facebook består stort sett av familiemedlemmer. Hun har både tanter, storebror og begge sine foreldre som venner på facebook.

Et tegn på at det jeg trodde var riktig.... Man er ca 13 når man begynner på u.skolen, og 14-15 når man konfirmerer seg.... Tviler på man blir sett på som rar bare fordi man ikke har profil på FB... det er jo ikke akkurat slik at barnet mitt ikke får lov til å ha internet i det hele tatt...

Skrevet

Man kan jo for eksempel forholde seg til Facebooks egne regler:

Denne siden er utelukkende beregnet for brukere som er tretten (13) år eller eldre, og brukere som er under 18, men som går på videregående eller høyskole/universitet. Enhver registrering, bruk eller tilgang til siden av noen som er under 13 eller av noen som er under 18 og går ikke på videregående eller høyskole/universitet er ikke tillatt og er brudd på disse bruksbetingelsene. Ved å bruke denne tjenesten eller siden fremstiller og garanterer du at du er 13 eller eldre og i videregående skole eller høyskole/universitet, eller at du er 18 eller eldre, og samtykker og overholder alle disse betingelse i denne avtalen.

Les mer her

Jeg synes de har formulert seg kronglete. Men man kan jo si at absolutt nedre aldersgrense er 13 år. Men er man mellom 13 og 18 må man gå på videregående eller høyskole/universitet for å få være på Facebook, og det gjelder vel ingen 13-åringer i Norge! :)

Men tar man dette med videregående skole litt uhøytidelig kan man jo si at ungdomsskole også er greit. Det kan jo hende det bare har vært litt kluss i oversettelsen fra engelsk til norsk.

Skrevet (endret)
Hva mener dere er en ok alder for å få lov å være på facebook?

Fra ungdomsskolealder, ikke tidligere ihvertfall.

Det står vel i relgene at man må være minst i vgs-alder. Det vil si 15-16 år. Det står jo 13, hvis man går på vgs, men det er det ingen i Norge som gjør.

Endret av Bellatrix
Skrevet

På FB-vikårene står det 13 år.

Membership in the Service is void where prohibited. This Site is intended solely for users who are thirteen (13) years of age or older, and users of the Site under 18 who are currently in high school or college. Any registration by, use of or access to the Site by anyone under 13, or by anyone who is under 18 and not in high school or college, is unauthorized, unlicensed and in violation of these Terms of Use. By using the Service or the Site, you represent and warrant that you are 13 or older and in high school or college, or else that you are 18 or older, and that you agree to and to abide by all of the terms and conditions of this Agreement.

Skrevet

Ja, men 13 år OG går på high school eller college. Ingen trettenåringer i Norge går på high school/videregående.

Men generelt er vel rundt 15 år ok, synes jeg.

Skrevet

High school er ikke det samme som videregående; det amerikanske systemet er helt forskjellig fra det norske, så oversettelsen blir feil. I USA begynner man på high school når man er rundt 14. Enkelte kan vel også være 13.

Skrevet

De begynner vel på junior high når de er tretten og senior i 15-16 års alderen.

Skrevet

Jeg skrev ikke få seg nye venner, jeg skrev samle venner.

Å holde kontakt med venner bør man gjøre i skolegården når man er 11. Ikke på FB.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...