Gjest sinna Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 Jeg kjøpte brudekjolen på en nettbutikk, med kontorer i Oslo. (driver å prøver å ordnet opp med dem, holder navnet skjult inntill videre) Nydelig kjole. Giftet oss nylig og leverte kjolen til rens på fredag. Renseriet sier de ikke kan rense kjolen, da det står i kjolen at den IKKE kan renses ei heller vaskes. Eneste man kan er å ta an våt klut og tørke av evt flekker.... Kjolen er jo brukt og skitten under, slik alle kjoler jo blir. Tanken var å selge den igjen da. Jeg trenger den ikke mer... Hva gjør jeg nå? Renseriet har aldri sett lignenede. Jeg sjekket ikke dette da jeg kjøpte den jeg. Butikken sa ingenting om det heller.... Jeg er så forbanna. Ringt fredag og lørdag, lagt igjen beskejd. VET de hadde åpent i går lørdag. Jeg er spent på hva de sier til dette. Hva kan jeg egentlig gjøre? Noen som har opplevd lignende? Dersom butikken ikke hjelper meg med dette, på et eller annet vis, kommer jeg til å g ut med navnet dems. Det har vært endel annet småplukk også hele veien fra kjøp til nå. Men dette tok liksom kaka da...
Gjest Dallandra Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 Hva skal de si til det da? Slik jeg ser det er det du som kjøper som ikke har sjekket dette på forhånd og selv om de i butikken kanskje burde informert om det så kan det jo hende de ikke har tenkt over det heller. Jeg tviler på at det er så mye du kan få gjort, annet enn å være hyggelig når du ringer og spør hvordan kjolen kan rengjøres.
Wildy Skrevet 7. september 2008 #3 Skrevet 7. september 2008 Hva er kjolen laget av da? Jeg har et par selskapskjoler som har vært merket på liknende måte, og renseri har nektet å gjøre noe med de i tilfelle de kan bli ødelagt. Har vasket de forsiktig i naboens badekar ( litt styr, vi var tre stykker for å buksere den ene kjolen ut på verandaen slik at den fikk dryppe av seg der....hehe...), og det har gått helt fint.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 Takk for svar. Det er ikke årleit gjort å selge en brudekjole som ikke skal renses, synes jeg. Kjolen var en prøvemodell og dama i butikken sa at jeg ikke trengte rense den, siden den var blitt prøvd på kun 1-2 ganger før meg... Så den trengte ikke rens... Hun burde da informert meg synes jeg, om at den ikke KAN renses. Jeg vil gjerne ha flere svar også, selv om ingen kanskje er enig med meg i at de burde sagt ifra. (Jeg hadde naturligvis IKKE kjøpt en brudekjole som IKKE kan renses!!)
Gjest Dallandra Skrevet 7. september 2008 #5 Skrevet 7. september 2008 Det kan jo hende at dama i butikken gikk ut fra at den kan renses slik som de aller fleste andre kjoler, og at hun ikke hadde sjekket.
Gjest Rompetroll Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Hei. Jeg skjønner du er fortvilet, ja! Men du... snakk med butikken aller først nå, ikke hiss deg opp på forhånd! Plutselig er de kjempesnille med deg og hjelper deg det de kan. Men pust rolig og prøv å tenk at det ordner seg. Det gjør ofte det, vet du
Gjest Miley Skrevet 7. september 2008 #7 Skrevet 7. september 2008 Du burde ha sjekket dette når du kjøpte kjolen. Man har da et vist ansvar selv når man kjøper varer. Dersom man bare går ut i fra noe, bør man og gå ut i fra at man kan ta feil
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #8 Skrevet 7. september 2008 Du burde ha sjekket dette når du kjøpte kjolen. Man har da et vist ansvar selv når man kjøper varer. Dersom man bare går ut i fra noe, bør man og gå ut i fra at man kan ta feil Jeg er enig. Det er kjipt, men jeg mener det er ditt ansvar å sjekke det om det er viktig for deg.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 Jeg kjøpte brudekjolen på en nettbutikk, med kontorer i Oslo. (driver å prøver å ordnet opp med dem, holder navnet skjult inntill videre) Nydelig kjole. Giftet oss nylig og leverte kjolen til rens på fredag. Renseriet sier de ikke kan rense kjolen, da det står i kjolen at den IKKE kan renses ei heller vaskes. Eneste man kan er å ta an våt klut og tørke av evt flekker.... Kjolen er jo brukt og skitten under, slik alle kjoler jo blir. Tanken var å selge den igjen da. Jeg trenger den ikke mer... Hva gjør jeg nå? Renseriet har aldri sett lignenede. Jeg sjekket ikke dette da jeg kjøpte den jeg. Butikken sa ingenting om det heller.... Jeg er så forbanna. Ringt fredag og lørdag, lagt igjen beskejd. VET de hadde åpent i går lørdag. Jeg er spent på hva de sier til dette. Hva kan jeg egentlig gjøre? Noen som har opplevd lignende? Dersom butikken ikke hjelper meg med dette, på et eller annet vis, kommer jeg til å g ut med navnet dems. Det har vært endel annet småplukk også hele veien fra kjøp til nå. Men dette tok liksom kaka da... Siden det er en brudekjole, så regner jeg med at du har betalt masse penger for den. HADDE DU MULIGHET TIL Å LEIE DEN KJOLEN? Grunnen til at jeg spør om det er om du leide den og hva hadde butikken gjort etterpå da? man går jo ut fra at kjolen er renset til nye bruder leier den. Ta en tlf til andre salonger og hør om de har kjoler som IKKE kan renses. Kontakt butikken skriftlig og ta vare på all korospodanse. Om de ikke er villig til noe, så kontakter du forbrukerkontoret.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 Sa hun i butikken at "den er bare prøvd på 1-2 ganger så den trenger ikke renses"? I såfall ligger det implisitt i den setningen en påstand om at kjolen kan renses. Dermed har de informert deg om noe som etterpå har vist seg å være feil. Får du problemer med dem ang. dette vil jeg anbefale deg å kontakte forbrukerrådet/forbrukertvistutvalget eller hva det nå heter. Har de sagt at kjolen kan renses så skulle du ikke trenger å sjekke det, det blir som å kjøpe en datamaskin og bli fortalt at den har så og så stor minnekapasitet for så etter du har kjøpt den og brukt den finne ut at det de sa til deg var feil.
Jade Skrevet 7. september 2008 #11 Skrevet 7. september 2008 (endret) Du som forbruker har ikke forutsetninger til å vite at der selges kjoler som ikke kan renses. Kjoleselgeren derimot har et ansvar å vite slikt om kjolene de selger. Kanskje selgeren ikke visste det, og solgte deg den i god tro, men det er likevel selgers ansvar (etter min subjektive mening) Klart du kunne spurt om kjolen kunne renses - hvis du hadde visst at det faktisk fantes kjoler som ikke kunne renses. Jeg ante ikke det, og det hadde aldri falt meg inn og spurt. Når i tillegg selgeren sier at den ikke trenger å renses, så tror man jo at den kan renses. For ellers ville hun jo sagt at den ikke kunne renses, men at det likevel ikke var nødvendig pga blablabla... osv. At en kjole ikke kan renses (og dermed ikke selges videre) er en ganske vesentlig opplysning som du burde ha blitt opplyst om, da dette (så vidt jeg vet) er ganske uvanlig. Får håpe butikken er medgjørlige! Endret 7. september 2008 av Jade
Gjest Piper Skrevet 7. september 2008 #12 Skrevet 7. september 2008 Så lenge det står inne i kjolen at den ikke kan renses, har du ikke noe du kan klage på. Dette er da noe du kunne ha sjekket først, og det kan faktisk være at butikken ikke visste det heller. Men uansett så kunne du sjekket det, og da er det du som bærer ansvaret også. Hadde det ikke stått i kjolen, så ville du selvfølgelig hatt en helt annen sak.
Brud84 Skrevet 7. september 2008 #13 Skrevet 7. september 2008 Oii nå kjenner jeg at jeg ble litt nyskerrig på hvilken butikk dette var. For beskrivelsen du ga hørtes ut som den nettbutikken jeg har tenkt å bestille kjolen min fra.... Men uansett en vannskelig situasjon, jeg synes det er merkelig at de i det hele tatt selger kjoler som ikke kan renses... Og når man bestiller fra en nettbutikk har man jo heller ingen mulighet til å skjekke hva som står på merkelappen på kjolen.... Håper du finner en løsning!
AnetteR Skrevet 8. september 2008 #14 Skrevet 8. september 2008 Juridisk har du dessverre ikke så mye å komme med. Det er forbrukerens oppgave å sette seg inn i slikt. Like mye som om jeg klarer å kjøpe en drakt som må renses på renseri og ikke kan puttes i vaskemaskinen, så er det fullt og helt mitt ansvar. Nettopp fordi man ikke får kontrollert varen på den måten når man handler over nett/postordre, er loven utarbeidet slik at du har ubetinget returrett i tre uker i motsetning til varer kjøpt i butikk. Fra et juridisk ståsted har butikken derfor ikke gjort noe galt, og det blir feil av deg å henge dem ut. Imidlertid ville jeg kontaktet butikken og argumentert for at dette ikke var ventet, og i dine øyne en "mangel" (jf forbrukerkjøpsloven) på produktet du ikke hadde forutsetninger for å oppdage tidligere. I de fleste tillfeller er butikker ganske medgjørlige i frykt for et dårlig renome.
LilleEkorn Skrevet 8. september 2008 #16 Skrevet 8. september 2008 Så kjedelig... Men det første jeg ville gjort er å ringe frobrukerrådet, de er svært behjelpelige og kan gi deg klar beskjed om hva du kan/kan ikke kreve. Om kjolen så vet jeg flere som faktisk har vasket den i badekar..men vet ikke om jeg vil anbefale deg dette. Forhør deg iallefall med butikken og forbrukerrådet først. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #17 Skrevet 8. september 2008 (Hva hadde et renseri gjort om vaskelappen i klesplagget man leverer er revet av/ikke-eksisterende?)
Tropehus Skrevet 8. september 2008 #18 Skrevet 8. september 2008 (endret) Jeg har en selskapskjole som det stod at ikke kunne renses - mye på grunn av mye håndsydde perler på veldig tynt stoff. Jeg pratet med renseriet og de sa at de kunne prøve å kaldrense den - fikk intrykket av at det var som å dyppe den i kaldt vann og så bruke veldig milde kjemikalier på flekkene. Dette var på eget ansvar, men kjolen ble helt ren og er like hel og fin - alternativet er jo at du brenner inne med en skitten kjole. Prat med andre renserier, jeg har mitt "faste" der de er flinke og ikke minst ganske rimelige. Det heter "Thomas vask og rens" eller noe i den duren og ligger i Thorvald Meyers gate. At kjolen ikke kunne renses og at selger ikke opplyste om dette, kan vel i beste fall sies å være litt uetisk av selger. Jeg hadde nok ikke reagert så veldig på det. Det er akkurat det samme som om jeg vasker et plagg i maskinen på 60 grader som krymper fordi jeg ikke har lest på lappen. Nytter ikke å gå på selgeren for det. Det er ditt ansvar som kjøper å evt sjekke dette - har du handlet på nett hadde du dessuten 14 dagers angrefrist? At kjolen ikke kan renses er vel heller ikke å definere som en vesentlig mangel - og sånn sett ville det virke urimelig å få kjøpet hevet. Men lykke til, jeg tror nok at du kan finne en løsning. Endret 8. september 2008 av Tropehus
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. september 2008 #19 Skrevet 9. september 2008 Jeg har vært borti dette før. Men det er klart kjolene må rengjøres. Min løsning på det var like nervepirrende første gang som den viste seg å være effektiv: min helt nye vaskemaskin hadde et 15-gradersprogram for finvask (cluet er at trommelen roterer sakte, man bruker bare litt (viktig!!!) milo og vannet er kaldt). På det programmet har jeg kjørt både enkle chiffonkjoler og store satengkjoler med innebygde underskjørt, også kjoler med mange perler og strass. Dårlig nytt for renseriene, men det fungerte helt utmerket ;-) Jeg hadde IKKE gjort det med en gammel maskin og ikke med høyere temperatur. Vær obs på at sateng må behandles veldig forsiktig når den er våt siden den tåler betydelig mindre da enn når den er tørr. Tipset følges på eget ansvar, det jeg kan si er at jeg har rengjort sikkert 50 kjoler på denne måten og ikke hatt problemer overhodet. Noen perler faller av men det gjør de både ved bruk og under vanlig rens- har ikke opplevd at dette har vært et problem.
Gjest ts Skrevet 9. september 2008 #20 Skrevet 9. september 2008 Takker for alle svar. Da jeg prøvde kjolen i prøverommet til nettbutikken i Oslo, snakket vi med selger om at kjolen IKEK trengte renses nå, men heller etterpå bryllupet. Dermed følte jeg jo at jeg hadde det på det rene at faktisk kjolen KUNNE renses etter bruk da. Jeg hadde ingen forutsetninger for å vite at kjoen til mange tusen kroner IKEK kan renses. Som sagt, jeg handlet i god tro. Jeg har snakket med butikken, de skal sende meg en epost om hva jeg kan gjøre. Har ikke hørt noe enda, de skulle sende meg en mail snarest. Jeg vil ha dette skriftlig fra de. Det har vært et par andre issues også etter kjøpet, som jeg skrev i det første innlegget. Det er derfor jeg ikke forventer voldsom behjelpelighet for å si det sånn. Har dog funnet et renseri som sier de kan vaske kjolen. Dermed må jeg jo bare prøve det da. På mitt eget ansvar. Nå venter jeg å hører hva butikken sier alle først. Ganske ergelig sak uansett. Butikken er www.kreativtbryllup.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå