Gå til innhold

lokale forhandlinger, men ikke organisert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det nærmer seg lokale forhandlinger, og jeg er ikke organisert...

Hvordan får jeg frem? Jeg har mange argumenter for at nettopp JEG skal få mer i lønn enn hva tariffen sier..., men hvem skal jeg rette de til??? Hvordan kan jeg sikre meg at jeg blir behandlet likt som andre? Kan jeg kreve å være der "personlig"?

Blir man satt "lenger" tilbake i "køen" dersom man ikke er oranisert, eller er det likt for alle???

Takk for alle kosntruktive svar!:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest organisert
Skrevet

Tingen er den at organisasjonene som regel kjemper for alle i en stillingsgruppe som sykepleier, lærer mm. Når gruppen får tillegg, får alle. Urettferdig for de organiserte, men slik er det likevel. Er du ansatt i en av disse gruppene, tviler jeg på du får noe personlig tillegg. De ønsker å "løfte grupper", ikke enkeltpersoner, men jeg vet jo ikke om du er i ett av de nevnte yrker(eller liknende) Det er derfor vanskelig å komme med noe råd. I mange yrker er det dessuten lite populært å være "gratispasasjer", men det blir jo ditt valg. (Som lærer stod jeg klar med utmeldingen her da streiken ble avsluttet, men gir dem en sjanse til, men det er en helt annen historie.)

Skrevet

Partene i de lokale forhandlingene i kommunen består av kommunens forhandlingsavdeling (ofte er både rådmann og ordfører med her) og fagforeningene. Enkeltpersoner kan ikke møte fram for å forhandle for seg selv, nei.

Men du kan på eget initiativ levere inn dine ønsker om å få et lokalt (tryne)tillegg til din nærmeste arbeidsgiver, så kan det hende at han vil foreslå deg, for forhandlingsavdelingen vil be om råd/forslag hos sine forskjellige ledere rundt om kring i avdelingene/tjenestestedene.

Hvis man blir enige om gruppetillegg, vil alle i den gruppen få, uavhengig om man er organisert eller ikke. Men hvis det er snakk om personlig tillegg (også kalt trynetillegg), er det bare arbeidsgiver som vil ta med de uorganiserte.

Skrevet
Partene i de lokale forhandlingene i kommunen består av kommunens forhandlingsavdeling (ofte er både rådmann og ordfører med her) og fagforeningene. Enkeltpersoner kan ikke møte fram for å forhandle for seg selv, nei.

Jo, jeg forhandlet for meg selv i kommunen. Det er flere rundt i Norges kommuner som forhandler for seg selv med forhandlingsutvalget ledet av rådmannen. Kommunen ønsket ikke at jeg gjorde det og frarådet det, men min fagforening mente jeg burde gjør det. Det står ikke i noe lovverk at man ikke kan forhandle for seg selv.

Skrevet

Nei, men du er organisert. Dettte gjaldt uorganisertes rett til å delta i de lokale forhandlingene som holder på i disse dager. Du må være part i avtalen for å forhandle og det er ikke de uorganiserte.

Noen fagforeninger har også bare et medlem på forhandlingsstedet, og da må selvsagt dette medlemmet forhandle for seg selv, hvis de ikke får noen høyere oppe til å gjøre det for seg. Og jeg vet at det skjer mange steder.

Men igjen, uorganiserte slipper ikke til i disse forhandlingene.

Skrevet

Det betyr at de uorganiserte ikke har rettigheter i offentlig sektor, om de ikke får forhandle for seg selv. Urettferdig, individet blir ignorert.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Litt på siden av overskriften, men....jeg lurer på hvor jeg finner informasjon om dette oppgjøret? Har sett på fagforeningen min sine sider, men finner ikke noe informasjon. Jeg er sosionom, jobber i staten, og er medlem i FO. Er det da slik at FO forhandler frem lønn for alle sosionomer, uavhengig av hvor de jobber? Skjønner meg ikke på dette med lokalt lønnsoppgjør i det hele tatt. Har ikke fått tilsendt noe informasjon fra fagforening heller.

Skrevet

På FOs hjemmesider finner du informasjon under "Tariff" og videre må du trykke på "hovedavtaler og tariffavtaler" og til slutt "statssektoren".

Ellers fikk alle arbeidstakere i staten et lønnstillegg på minst 16 000 kroner. Det var et et sentralt justeringsoppgjør i sommer og lokale forhandlinger kommer nå, der skal utdanningsgruppene prioriteres. Rammen på oppgjøret er 6,1 prosent.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Til siste skribent; Jeg er opplyst på lønnsøkning gjennom lønnsoppgjøret, også gjennom det sentrale justeringsoppgjøret. En annen viktig ting jeg har fått med meg, er endringene i ansiennitetsreglene - noe som slo heldig ut for meg! MEN, jeg forstår ikke dette med lokalt oppgjør. Hvem, hva, hvor? Er dette noe som foregår med kommunen som en ramme eller hva?

Skrevet
På FOs hjemmesider finner du informasjon under "Tariff" og videre må du trykke på "hovedavtaler og tariffavtaler" og til slutt "statssektoren".

Ellers fikk alle arbeidstakere i staten et lønnstillegg på minst 16 000 kroner. Det var et et sentralt justeringsoppgjør i sommer og lokale forhandlinger kommer nå, der skal utdanningsgruppene prioriteres. Rammen på oppgjøret er 6,1 prosent.

denne lønnsforhandlingen, når får man se noe til dette? frist for dette? og er dette også i private sektorer? jeg jobber som førskolelærer i privat barnehage. de følger KS/ KA tariffen (har de sagt)

Skrevet

beklager avsporingen her... bare leste om lønnsoppgjøret innefor kommunen og lurte på om private også var pliktet til å følge dette..

Skrevet

Det kommer an på avtalen i din barnehage. Ingen automatikk at private følger de offentlige, men hvis de sier at de gjør det, så gjør de nok det. Hvis din barenhage er medlem av PBL, så gjør de iallfall det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...