Gå til innhold

Alt om drektige marsvin

Gjest .......

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest WildRider

Marsvin har VELDIG ømfintelig mage og fordøyelse. Når de først blir syke, kan de bli så syke at regelrett dør. Ofte fordi det har skjedd noe med magen og regionen der. IKKE gi marsvinet ditt noe som helst uten at det har blitt anbefalt av fagfolk, og ikke test noe du lurer på. Anbefaler deg foresten å aldri mer sette unger på marsvinet ditt, ikke før du har mer erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det høres litt dumt ut men kan marsvin drikke melk? :huh:

:forvirra:

Nei.. Som nevnt før.. Kjøpt de bøkene jeg har anbefalt, evt les på disse sidene:

http://www.guinealynx.info/

Her er et engelsk forum:

http://www.guineapigcages.com/forum/index.php

Jeg vil anbefalle deg å lese mye nå, om ungene kommer og moren dør så er det et stort ansvar å måtte mate opp ungene og passe på de.

Jeg ville også passet på å ha tlf nr til nærmeste smådyr vetrinær i tilfelle noe skjer, gjerne en som kan komme hjem til deg om han må.

Les i det minste denne, den er på norsk.. http://www.guinealynx.info/Marsvinet_ditt.pdf

Oversikt over frukt de kan få:

http://www.guinealynx.info/fruit_chart.html

Oversikt over grønnsaker de kan få:

http://www.guinealynx.info/vegetable_chart.html

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du skjønte det utifra resten av innlegget, jeg sa meg enig med gjesten med den lange innlegget med tanke på på kunnskap. Som sagt, marsvin er forferdelige skjøre dyr og de tåler lite, og når det gjelder oppdrett er det jo så mye mer enn å bare få de til å parre seg og så få unger. Hunnen kan ha for trang hofte, hun kan få deformerte barn pga for ung alder o.s.v.

Og jeg vil fortsatt anbefalle å kjøpe de bøkene jeg linket til, de gir så mye mer kunnskap enn de norske. De norske har f.eks en vane for å nevne at kaniner og marsvin går sammen, det gjør de ikke.

Men godt mulig både jeg og den andre gjesten misforsto, men er hannen og hunnen søsken?

Til nå har jeg synes at mye av det du har sagt har vært meget fornuftig, men du må nok tenke om igjen når du sier at kaniner og marsvin ikke går sammen. Jeg var meget skeptisk til å sette mitt marsvin sammen med en kanin, men gjorde det likevel. Han ble kjempelykkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal se hva jeg får til, men når jeg tok et teppe over bordet klikka hun helt. hun hyla og bet, det virket som om hun ble redd eller noe sånt...!

er dette normalt?

Lagde det mye lyd da du gjorde det? Jeg har ofte det rundt mine marsvin. Det går helt fint. De liker veldig godt å få litt fred med teppe rundt seg så hvis jeg har besøk så kommer teppet :) De står også litt opp fra gulvet på noen kasser, pga. trekk og vibrasjoner. Det beskytter jo også teppet mot, så har teppet på om natten dersom vi skrur ned varmen i leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bare være borte i 1-2 dager da...!!

Var det noen hjemme og passet på dem? Etter å ha lest alle disse sidene er jeg litt skeptisk til alle spørsmålene dine. Det er selvsagt fint at du stiller dem, men har du etter at du kom inn på forumet kjøpt noen bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg synes at mye av det du har sagt har vært meget fornuftig, men du må nok tenke om igjen når du sier at kaniner og marsvin ikke går sammen. Jeg var meget skeptisk til å sette mitt marsvin sammen med en kanin, men gjorde det likevel. Han ble kjempelykkelig!!

Jo da, de kan gå sammen, men det er ikke anbefalt. En god del kaniner bærer på en bakterie som heter bordetella, denne bakterien fører til f.eks lungebetenelse hos marsvin. Såklart, ikke alle kaniner er bærere, men en god del av de er det. Og jeg for min del vil heller være på den sikre siden. Å behandle et sykt marsvin er ikke lett, kunnskapen i norge er dårlig og marsvin viser gjerne ikke at de er syke før de omtrent er døde.

Komunikasjon er også noe som kan gjøre skade. Kaniner komuniserer mest med ørene, mens marsvin går gjennom lyd. Mange kaniner blir irriterte pga lyden marsvinene lager, og kaniner er dessverre kjent for å være "mobbere".

Kaninger er også kolonidyr. De bor sammen i store hauger, men de har sine egne rom. Marsvin kan gjerne være 50 om gangen og de ligger så godt som oppå hverandre.

Kaniner får også dissre små krumspringene sine i perioder, de sparker ganske hardt og et spark fra en kanin er nok til å knekke ribben/skade et marsvin. Å holde en sprelsk kanin er ikke lett, de sparker fælt og jeg har ikke telling på hvor mange kloremerker/blåmerker jeg har fått av kaniner som sparker. Om dette blir gjort mot et marsvin, som ikke engang kan gå i løpehjul fordi ryggen dens ikke tåler det, så sier det seg selv at alvorlige skader kan skje.

For ikke å glemme at de skal ha forskjellig for. Marsvin skal ha store mengder grønnsaker og frukt, gir du en kanine samme mengden som marsvin skal ha er du nesten garantert å ende opp med en kanin med dårlig mage. Evt kan man ta ut kaninen mens marsvinet får salat o.l. Kaniner kan også være overbeskyttende for maten sin, og marsvin kan bli dyttet/jagd bort om den prøver å spise maten til kaninen. Det er også deler av frukt/grønnsaker som kaniner skal ha, men som er giftige for marsvin. Ettersom mange bare kaster ting inn i buret er det ikke alltid lett å skille.

Og jo da, ser man bort fra alt dette så går de strålende sammen, men jeg ville nok heller anbefalt to bur og leketid ute sammen.

Endret av Gjest
Skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Ja jeg har marsvin, jeg har også en kanin. Skal fortelle deg min historie om det.

For 3 år siden hadde venninnen min 2 kaniner som fikk ett kull med unger, de stod ute i bur siden det var sommer, en kveld kom en rev seg inn i buret og drepte hann kaninen mens hun kaninen ble så skadd at dyrlegen valgte å avlive henne. Han ville også avlive ungene som da bare var en uke gamle og fortsatt avhengige av morsmelken sin, så de ikke skulle lide sultedøden. Jeg tok meg av de 5 ungene fordi jeg var sikker på at jeg skulle klare å få liv i dem, tro det eller ei. De første 3 ukene jeg hadde dem var kritiske, og dag og natt gikk med på å passe på at de fikk melken de trengte. Jeg ga dem hestemelk fra hoppa mi som nettopp hadde fått føll. Hvert 1,5 time fikk hver kanin unge 15 dråper melk, jeg dyppa fingeren min i melken og la en og en dråpe på munnen til kaninen som lå på rygg i handa mi. Og sann gikk det hele tiden, noen ganger fikk jeg moren min til å gjøre det slik at jeg fikk sovet mer enn 1 time i gangen. Etter 5 uker var kaninungene blitt store og sunne, og helt tamme. Jeg solgte 4 av dem til svært nøye utvalgte mennesker som var interessert i å ha en kanin som gikk løs hjemme, hadde nemlig også vendt dem til kattekasse så de var renslige husdyr. Den ene beholdt jeg selv, og henne har jeg til dags dato og hun har ikke vært i bur annet enn når jeg skal reise bort noen dager på ferie eller noe. Ellers går hun pent hjemme.

For 2 år siden overtok jeg ett marsvin fra ei venninne som plutselig utviklet allergi. Jeg har aldri latt marsvinet og kaninen gå sammen, det tør jeg bare ikke. Kaninfrøkna mi er kanskje så tam at hun kommer når jeg roper og ligger i sofaen med meg, men hun har fortsatt beholdt sine instinkter som fører til nettopp det Aniria snakker om, hun sparker og slår og får sine innfall. Hun har sjelden gått løs på meg eller noen andre, men jeg vil nødig se henne angripe marsvinet i lek eller hva jeg skal si. De får forskjellig mat og de tåler ikke hverandres kost. Marsvinet er utrolig skjørt, igjen har Aniria rett i det hun sier. De tåler ikke mye, og er ikke noe kosedyr.

Jeg har latt kaninen og marsvinet gå løs sammen på gulvet, og jeg ser måten de ser på hverandre på. Marsvinet så glad ut, men det var ikke glede han utlyste, han var redd og stresset. Han ville bort til kaninen for å se hva det var, ikke fordi han var glad. Kaninen svarte med å strekke seg mot ham med ørene frem for å snuse litt, mens marsvinet begynte å lage høye lyder. Kaninen ble skikkelig sur og skulle ta marsvinet for dette, men jeg holdt henne igjen da. Etter det har de fått strekke på seg på hvert sitt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært individuelt fra kanin til kanin da. Jeg har hatt kaniner med slike utbrudd, men jeg har også hatt mange som ikke har hatt det. De har gått fint sammen med marsvinene og de har ikke utviklet lungebetennelse av den grunn.

Når jeg tenker over det har jeg aldri hatt marsvin med lungebetennelse :danse:

Endret av Dåsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

oki, de skal få være i fred til i morgen så skal jeg se på dem..

kanskje jeg finner ut om de er jente eller gutter eller litt begge deler :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Tror du skal la være å se på dem, la være å ta på dem, og bare la dem være mest mulig alene..! Paprika til nyfødde marsvinunger? Nå har ikke jeg hatt marsvinunger, men noe sier meg at det ikke er en god ide. De får vel morsmelk så bare la dem være i fred med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...