Gå til innhold

Spørreundersøkelse


L@dy

Anbefalte innlegg

Ja, nå trenger jeg virkelig hjelp her! :kaffekopp:

På jobben skal vi blandt de ansatte ha et par enkle spørreundersøkelser og dette har jeg fått i oppgave å bearbeide. Dette blir helt enkelt, og svarene er ment som veiledende, det trenger derfor ikke å være helt korrekt. Men svarene må jo alikevel bearbeides, og da må jeg jo plotte dette inn i et excel skjema for å få dette til på et vis.

For mange år siden når jeg var student på BI, så holdt vi jo på å bearbeide svaralternativer, men dette er jaggu lenge siden og det har gått i glemmeboken... noen som har ei kjapp liten oppskrift? :skravle:

Altså, jeg må vel gi hvert svaralternativ hver sitt nummer, for å kunne få tall av det.

Men svaralternativer på spørsmål 2 da, skal det også være A, 1, B, 2 ( eller 0) og C, 3 ? eller skal jeg der fortsette med 4, 6 og 6... ?

1. Hvor fornøyd er du med kurset?

Og så må vel svaralternativene bli nummerert på et vis?

A, Svært godt - 1

B; Vet ikke - 2 ( eller kanskej det skal stå 0 der ?)

C, Svært dårlig - 3

( må legge til at dette er bare fiktive spørsmål og svar altså)

Kanskje noen har tips om ei enkel og rimelig bok om dette?

Jada, jeg vet jeg er på gyngende grunn her, men jeg kan få dette til, ja, må bare kunne det litt bedre... :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar forebehold i og med at jeg aldri har vært borti noen form for spørreundersøkelsesopplæring satt i system, men jeg tenkte:

Du kan be svarerne skrive inn et tall selv, så

Svar med tall fra 1 (misfornøyd) - 6 (godt fornøyd)

Spørsmål 2. Hvor fornøyd er du med kurset [boks til tall]

Skal du lage en statistikk er det bare å telle opp antall forekomster av 1-6 fra hvert spørsmål og koble det til definisjonen gitt for 1-6.

Endret av Kick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et eget fag, så spørreundersøkelser skal helst utføres av folk som er utdannet til det. Les gjerne Ottar Helleviks bok "metode og statistikk" eller en annen bok som heter "Som man spør får man svar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et eget fag, så spørreundersøkelser skal helst utføres av folk som er utdannet til det. Les gjerne Ottar Helleviks bok "metode og statistikk" eller en annen bok som heter "Som man spør får man svar".
Ok, jeg skal ta en titt på de. Ellers er jeg generelt enig at det bør være folk som har den rette kunnskapen om det, men det tviler jeg på at firmaet vil brukt penger på det, da er det bedre at jeg finner ut av det, og at svarene er sånn "noenlunde" riktig. ;-)

Takker for svaret fra begge to. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ønsker å gjøre er vel å telle opp hvor mange som har svart det forskjellige og deretter kunne presentere det som pene grafer? Sånn helt lettvindt er det kanskje greit å lage enkel kolonner for hvert svaralternativ og krysse ut der det er svart (en linje per skjema), da er det enkelt å summere. (Man kan selvsagt også skrive inn hvilket alternativ som er svart, men da blir det en litt mer komplisert formell for å trekke ut resultatet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...