Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #1 Skrevet 5. september 2008 Jeg bruker microgynon - og sist jeg skulle ha mensen hoppet jeg over den og begynte på nytt brett. Jeg har igjen 4 piller på brett nr to nå da, og for et par dager siden glemte jeg pillen en kveld. Samme kvelden hadde jeg sex... Det jeg lurer på er hvor i syklusen jeg egentlig er... for sjangsen for å bli gravid er jo liten, men om jeg er midt i syklusen? Det aner jeg jo ikke siden jeg hoppet over sist? Noen som vet hvordan det blir med syklusen da?
Saeria Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Microgynon fungerer ved at den hemmer eggløsning og slimet som skilles ut fra livmorhalsen er for tykt for sædcellene. Så sannsynligvis har du ikke hatt eggløsning i det hele tatt, og dermed en monofasisk syklus. Sakset fra felleskatalogens pasientsider: "Dersom du har glemt å ta Microgynon: Dersom det er mindre enn 12 timer siden du skulle ha tatt tabletten, er ikke beskyttelsen mot graviditet redusert. Ta tabletten så snart du husker det, og ta neste tablett til vanlig tid. Dersom det er mer enn 12 timer siden du skulle ha tatt tabletten, kan beskyttelsen mot graviditet være redusert. Jo flere glemte tabletter på rad, jo større er risikoen for at prevensjonseffekten er redusert. Det er spesielt stor fare for å bli gravid dersom du glemmer å ta tablettene på starten eller på slutten av brettet. Du bør derfor følge retningslinjene nedenfor (se også diagrammet nedenfor). Dersom du har glemt én tablett i uke 3. Ett av følgende to alternativer kan følges uten at du trenger å benytte ekstra prevensjon i tillegg: 1. Ta siste glemte tablett så snart du husker det (selv om det innebærer at du tar to tabletter samtidig), og ta neste tablett til vanlig tid. Start på neste brett med en gang det påbegynte brettet er oppbrukt. Det skal med andre ord ikke gjøres noe opphold mellom brettene. Du vil sannsyligvis ikke få noen bortfallsblødning før du er ferdig med det andre brettet, men du kan oppleve småblødninger og gjennombruddsblødninger på dager du tar tabletter. eller: 2. Du kan også slutte å ta tabletter fra brettet og begynne på neste brett etter en tablettfri periode på opptil 7 dager (inklusiv den dagen du glemte tabletten). Dersom du ikke tok tabletter og deretter ikke hadde den forventede bortfallsblødningen i det første tablettfrie intervallet, kan du være gravid. Rådfør deg med legen din før du begynner på neste brett.
AnetteR Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 2. Du kan også slutte å ta tabletter fra brettet og begynne på neste brett etter en tablettfri periode på opptil 7 dager (inklusiv den dagen du glemte tabletten). Jeg tar tre brett sammenhengende (monofasiske piller), og bruker denne strategien om jeg glemmer en pille i mer enn 24 timer på brett to eller tre. Altså, tar heller ikke neste pille, og har da totalt 7 dagers pause før jeg begynner på nytt brett. Har funket i 5 år nå uten graviditet=) Ikke det at det skjer ofte...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå