Gjest Gjest_Helena_* Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Hei, Trenger virkelig hjelp.. Jeg er en jente på 20 år som hele livet har vært veldig aktiv og engasjert. Alltid vært målbevisst når det gjelder studier og jobb. Jeg har vært syk de siste 2 årene, sterke muskelsmerter ir ygg og skuldre. Dette har bidratt til at jeg har vært sykemeldt fra jobb og studier i lengre/korte perioder. Har virkelig ikke lyst til å slutte på jobben helt(dette er en klesbutikkjobb) samtidig så studerer jeg medisin. Legen min mener nå at det hadde vært det beste for meg, men hun forstår ikke de økonomiske konsekvensene..hun mener at jeg ikke kan gå sykemeldt i lengre perioder..men det vil jo ikke jeg heller, vil bare bli frisk. Hun mener nå at vi skal ta en samtale med trygdekontoret for å finne en løsning. Jeg vil bare høre om noen har liknende erfaringer, har jeg noen rettigheter??
Gjest Nishiki Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Hvilken type behandling har du prøvd? Jeg ville prøvd litt mer en de typene leger pleier å anbefale for å prøve å sikre at jeg kunne beholde jobben og inntekten.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Hei, Trenger virkelig hjelp.. Jeg er en jente på 20 år som hele livet har vært veldig aktiv og engasjert. Alltid vært målbevisst når det gjelder studier og jobb. Jeg har vært syk de siste 2 årene, sterke muskelsmerter ir ygg og skuldre. Dette har bidratt til at jeg har vært sykemeldt fra jobb og studier i lengre/korte perioder. Har virkelig ikke lyst til å slutte på jobben helt(dette er en klesbutikkjobb) samtidig så studerer jeg medisin. Legen min mener nå at det hadde vært det beste for meg, men hun forstår ikke de økonomiske konsekvensene..hun mener at jeg ikke kan gå sykemeldt i lengre perioder..men det vil jo ikke jeg heller, vil bare bli frisk. Hun mener nå at vi skal ta en samtale med trygdekontoret for å finne en løsning. Jeg vil bare høre om noen har liknende erfaringer, har jeg noen rettigheter?? ta deg en tur til kiropraktor. jeg har hatt det slik også. Låsning i bekkenet er et av mine problem, og vanlig blant kvinner. jeg er aktiv også. Muskelsmerter skriver seg fra det og stress. jobber feil osv. Nå går jeg stadig til fysioterapi og innimellom tar kiropraktor en sjekk. Låser seg en del hos meg. bank i bordet, har ikke vert sukemeldt på to år.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Er nok litt mer alvorlig..hehe har prøvd ALT legen har anbefalt...kiropraktor..fysio...behandlingshjem, sykehusene...de sier at det er noe som kan ligne fibromyalgi bare enda verre...har 26 vonde punkter på hele kroppen. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, livet mitt har blitt helt forandret de siste 2 årene og jeg har ikke energi til å gå opp en trapp engang...:( Jeg har dødelig vondt, men har så lyst til å prøve å ta en utdanning, så jeg går på forelesningene nå selvom jeg holder på å dø. Er 2 timer av gangen på skolen for å "klare " det..så slukner jeg helt.
Gjest TS Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 ta deg en tur til kiropraktor. jeg har hatt det slik også. Låsning i bekkenet er et av mine problem, og vanlig blant kvinner. jeg er aktiv også. Muskelsmerter skriver seg fra det og stress. jobber feil osv. Nå går jeg stadig til fysioterapi og innimellom tar kiropraktor en sjekk. Låser seg en del hos meg. bank i bordet, har ikke vert sukemeldt på to år. Er desverre ikke det, brukte masse penger hos en kiropraktor det første halvåret...legen mente at kiropraktoren ikke kunne hjelp emeg..men jeg prøvde 3 forskjellige likevel og b rukte en del penger på det. Hjalp ikke...ble bare dårligere og dårligere. Før så var det sånn at jeg kunne gjøre ting til tross for smertene, pusjet meg selv til åg å på jobb (nesten hundreprosent) ved siden av skolen, nå orker jeg såvidt å gå ned trappene og hente posten før, har sterke smerter konstant. Har bare lyst til å fullføre studiene, men da klarer jeg ikke å jobbe ved siden av, har flyttet hjem til mamma og pappa, men er helt klart avhengig av litt penger ved siden av for det..
Gjest TS Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Har hatt studielån i 4 semestre nå som jeg har greid meg på til nå, men videre mener jeg det blir dumt å bruke studielånet for å overleve når jeg er syk og ikke klarer å gå på skolen eller jobbe.. har jo jobbet i så mange år..burde jo ha krav på noen form for sykepenger...
Gjest ts Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 står at jeg er 20, jeg er 24..for å ikke rettet det opp.
Gjest Grafica Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 Har du sjekket at du ikke har krav på sykepenger eller rehabiliteringspenger? Har du vært i kontakt med NAV? Å fortsette å presse kroppen og psyken din slik du gjør nå, kommer det ikke noe godt utav. Du kommer garantert til å ende opp med å møte veggen, og det hardt.
Gjest TS Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 Har du sjekket at du ikke har krav på sykepenger eller rehabiliteringspenger? Har du vært i kontakt med NAV? Å fortsette å presse kroppen og psyken din slik du gjør nå, kommer det ikke noe godt utav. Du kommer garantert til å ende opp med å møte veggen, og det hardt. du har rett..men jeg får dårlig samvittighet med en gang jeg skal fortelle arbeidsgiver som ikke forstår sykdommen min om at jeg blir borte litt lenger.jeg har vært innom NAV, da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på noe siden jeg ikke har vært sykemeldt i 1 år SAMMENHENGENDE...nå skal jo legen snakke med dem igjen, og han mener at jeg da kannske kan få noe støtte fra NAV så jeg kan slutte i jobben. Jeg har jo egentlig ikke lyst til å slutte, har lyst til å bli frisk og starte igjen...uff..er helt forvirret og føler meg helt alene om det..er så vanskelig å fortelle folk hvor sterke smerter jeg faktisk har:(
SnuppiLuppi Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Hei, Trenger virkelig hjelp.. Jeg er en jente på 20 år som hele livet har vært veldig aktiv og engasjert. Alltid vært målbevisst når det gjelder studier og jobb. Jeg har vært syk de siste 2 årene, sterke muskelsmerter ir ygg og skuldre. Dette har bidratt til at jeg har vært sykemeldt fra jobb og studier i lengre/korte perioder. Har virkelig ikke lyst til å slutte på jobben helt(dette er en klesbutikkjobb) samtidig så studerer jeg medisin. Legen min mener nå at det hadde vært det beste for meg, men hun forstår ikke de økonomiske konsekvensene..hun mener at jeg ikke kan gå sykemeldt i lengre perioder..men det vil jo ikke jeg heller, vil bare bli frisk. Hun mener nå at vi skal ta en samtale med trygdekontoret for å finne en løsning. Jeg vil bare høre om noen har liknende erfaringer, har jeg noen rettigheter?? Kjære deg, jeg kjenner meg så sinnsykt igjen i din situasjon. Dette kommer til å bli langt kjenner jeg. Jeg har hatt revmatisk øyebetennelse siden jeg var seks år, uten store problemer annet enn ubehag nå og da. Da jeg begynte å studere ble jeg imidlertid mye sykere. Jeg startet med steroider, cellegifter, jeg måtte operere og jeg brukte mye tid på sykehuset. Jeg pinte meg avgårde på forelesninger, gikk hjem og sov av utmattelse, leste om kvelden når jeg klarte å komme meg opp igjen og styra noe voldsomt. Jeg nekta å gi opp studiene! Etter mitt første studieår, måtte legene gi tapt og jeg mista synet på det ene øyet og sluttet med all behandling. Jeg gikk til tilretteleggelsestjenesten gjennom studentsamskipnaden og fikk ordnet slik at jeg kunne ta de eksamenene jeg hadde gått slipp av etter sommerferien, slik at jeg kunne forsette med resten av klassen i 2. Jeg søkte til lånekassen om å få omgjort alt lånet jeg hadde for vårsemesteret til stipend (så det burde du gjøre om har gått glipp av noen eksamener, ett bra tilbud for syke!). Med friskt mot startet jeg i 2. klasse. Dessverre for meg hadde min autoimmune sykdom slått seg vrang for godt. Jeg fikk betennelse på det andre øyet, i tarmen (chrons) og i ledd og sener, og det viste seg at jeg hadde lupus. Etter det har det vært et jævla (unnskyld uttrykket) styr. Jeg var ambisiøs, aktiv og sosial i utgangspunktet. Ambisjonen om en forskerstilling gjorde at jeg fikk en fandenivolsk innstilling, og skulle jammen ikke la denne sykdommen ødelegge slik at jeg ikke fikk oppfylt drømmen min. Intensiv behandling ble iverksatt for å redde synet på det andre øyet, jeg presset meg avgårde på forelesninger med smertestillende innabords,eller satt hjemme med spybøtta og leste det de gikk gjennom på forelesning. På slutten av studiene knakk jeg helt sammen og jeg er fremdeles helt utslått (det er 3 mnd siden jeg ble ferdig). Grunnen til at jeg forteller deg dette er at jeg angrer meg så inderlig på de valgene jeg gjorde. Jeg brukte den bittelille energien jeg hadde til å klare studiene. Jeg hadde ikke energi igjen til venner og familie, og jeg slet meg rett og slett helt ut. Sykdommer blir jo ikke akkurat bedre av så mye press heller. Mitt råd til deg er altså: Gå til noen du kan snakke med på fakultetet eller andre på skolen, fortell om situasjonen din og få et tilrettelagt opplegg. Kanskje det hadde vært best med en pause først nå, så kunne du muligens ha kommet tilbake som deltidsstudent for en periode om du blir litt bedre av pausen? kanskje du klarer 50 % etter at du har fått hvilt deg litt? Angående penger, så løser NAV det. Du får sykepenger for deltidsjobben din i ett år, kanskje du kan klare deg på det mens du har pause, ellers har du også rett på rehabiliteringspenger. Om du bestemmer deg for å studere deltid, kan du få attføringspenger fra NAV som støtter deg det det du mister fra lånekassen ved å ikke være fulltidsstudent ( jeg fikk dette det siste halvåret mitt). Når man er kronisk syk og har smerter er det viktig med litt hygge i hverdagen oppi alt det vonde. Ikke slit deg helt ut med å kun klare å gjennomføre studiene, bruk heller litt lenger tid på dem og bruk litt av den energien du da har til overs til å få besøk av venninnene dine, gå en tur eller slapp av. *FølerMedDeg*
Gjest en annen i lignende situasjon Skrevet 5. september 2008 #12 Skrevet 5. september 2008 Har man rett til å søke om å få omgjort lån til stripend hvis man har fått sykepenger ved siden av? Jeg er litt i samme sitausjon som TS, har hatt en deltidsjobb, men måtte sykemelde meg pga sykdom. Var borte i ett år og gikk derfor glipp av to eksamener. Fikk jo sykepenger fra jobben, men har jeg da rett til å søke om å få omgjort lån til stipend? Det er vanlig å ha en deltidsjobb feks.?
AnetteR Skrevet 5. september 2008 #13 Skrevet 5. september 2008 Å være lege er et tøft yrke med tanke på arbeidsbelastning og arbeidstider. I tillegg kommer det at det ikke er bare bare å ringe seg inn syk en dag, det går utover så mange mennesker, både kollegaer og pasienter. Om dette ganske sikkert er noe du vil slite med resten av livet, ville jeg virkelig vurdert en annen utdannelse. Det er store forskjeller fra jobb til jobb hvor mye det har å si at du er borte i perioder. I tillegg finnes det studier som ikke har så store krav til oppmøte, som kanskje kan være lettere for deg å gjennomføre. Kan ikke si jeg har noen veldig gode ideer for øyeblikket, men er jo kanskje noe å tenke over?
SnuppiLuppi Skrevet 5. september 2008 #14 Skrevet 5. september 2008 Har man rett til å søke om å få omgjort lån til stripend hvis man har fått sykepenger ved siden av? Jeg er litt i samme sitausjon som TS, har hatt en deltidsjobb, men måtte sykemelde meg pga sykdom. Var borte i ett år og gikk derfor glipp av to eksamener. Fikk jo sykepenger fra jobben, men har jeg da rett til å søke om å få omgjort lån til stipend? Det er vanlig å ha en deltidsjobb feks.? Ja, det kan du! jeg var i samme situasjon og det gikk gjennom til meg!
SnuppiLuppi Skrevet 5. september 2008 #15 Skrevet 5. september 2008 Å være lege er et tøft yrke med tanke på arbeidsbelastning og arbeidstider. I tillegg kommer det at det ikke er bare bare å ringe seg inn syk en dag, det går utover så mange mennesker, både kollegaer og pasienter. Om dette ganske sikkert er noe du vil slite med resten av livet, ville jeg virkelig vurdert en annen utdannelse. Det er store forskjeller fra jobb til jobb hvor mye det har å si at du er borte i perioder. I tillegg finnes det studier som ikke har så store krav til oppmøte, som kanskje kan være lettere for deg å gjennomføre. Kan ikke si jeg har noen veldig gode ideer for øyeblikket, men er jo kanskje noe å tenke over? hmm, jeg er litt i mot å si opp sine drømmer selv om man er syk. Man skal jo prøve å ha et så godt liv som mulig til tross for sykdommen, og har man gitt opp sine drømmer er det ikke sikkert man får det så godt med seg selv... Jeg ville heller gått for tilrettelegging. Studiene kan taes som deltidsstudent, og å være lege trenger ikke bare å bety å jobbe i klinikken. Man kan for eksempel forske, eller man kan jobbe deltid der også. Men hva man ønsker og gjøre er jo selvfølgelig helt individuelt, og det viktigste blir å gjøre et valg man føler som riktig for seg selv.
Gjest second opinion? Skrevet 5. september 2008 #16 Skrevet 5. september 2008 Hei, Trenger virkelig hjelp.. Jeg er en jente på 20 år som hele livet har vært veldig aktiv og engasjert. Alltid vært målbevisst når det gjelder studier og jobb. Jeg har vært syk de siste 2 årene, sterke muskelsmerter ir ygg og skuldre. Dette har bidratt til at jeg har vært sykemeldt fra jobb og studier i lengre/korte perioder. Har virkelig ikke lyst til å slutte på jobben helt(dette er en klesbutikkjobb) samtidig så studerer jeg medisin. Legen min mener nå at det hadde vært det beste for meg, men hun forstår ikke de økonomiske konsekvensene..hun mener at jeg ikke kan gå sykemeldt i lengre perioder..men det vil jo ikke jeg heller, vil bare bli frisk. Hun mener nå at vi skal ta en samtale med trygdekontoret for å finne en løsning. Jeg vil bare høre om noen har liknende erfaringer, har jeg noen rettigheter?? Det kan hende du burde prøve en second opinion, altså en annen lege. Det bør jo være mulig å få stilt en diagnose. Uansett så burde du kanskje ha vært til utredning hos en spesialist, ikke bare fastlege? Lykke til! =)
Gjest ts Skrevet 8. september 2008 #17 Skrevet 8. september 2008 har vært hos flere leger samt spesialister...ofte legene sier imot hverandre også når det gjelder medikamenter..så er splittet:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå