Gå til innhold

Hvorfor liker ikke arbeidsgivere nerder?:(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er selv veldig itneressert i skolen, og har ikke så mange interesser utenfor skolen. Såvidt jeg har forstått misliker alle arbeidsgivere dette veldig sterkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er selv veldig itneressert i skolen, og har ikke så mange interesser utenfor skolen. Såvidt jeg har forstått misliker alle arbeidsgivere dette veldig sterkt?

Fordi at i en jobbsituasjon er en viktig del av jobben det å agere med andre mennesker. Særlig hvis det er en bedrift som jobber mot klienter/kunder er det særdeles viktig, men også for å skape et bedre arbeidsmiljø der medarbeiderne har en vennskapelig tone seg imellom.

Jeg kommer selv fra en utdannelse der de som hadde toppkarakterer, men aldri hadde vært med i studentforening, drevet med idrett eller jobbet ved siden av studiet, vanskelig fikk jobb. Det handler rett og slett om det å ha flere aspekter i livet sitt. Min første arbeidsgiver ansatte konsekvent mennesker som holdt seg i god form, både fordi de orket mer på jobben, de hadde et liv utenom jobben og det reduserte risikoen for sykemeldinger.

Men selvfølgelig, det er store forskjeller fra utdannelse til utdannelse, og fra jobb til jobb. Men i de fleste jobber er nok det å vise andre interesser og være flink med mennesker særdeles viktig.

Skrevet

helt enig med anetteR! de foretrekker omgjengelige mennesker som fungerer på mange plan. det som ble skrevet her har jeg også inntrykk av fra sjefen.

de så aldripå karakterene mine ved annsettelse, men spurte om mine interesser og hva jeg hadde jobbet med under studiene. og om jeg i tillegg var vant til å jobbe med mennesker. de så at jeg var utadvent og hadde sosiale antenner og vant til å håndtere alle type situasjoner.

sosial kompetanse er utrolig viktig, siden kunnskap og informasjon kan tillæres underveis. mangel på sosial kompetanse kan skape konflikter kontra løse de. (selvom dette selvfølgelig kan tillæres) denne delen er gjerne mer kompleks og ikke en ønsked mangel- siden man ofte skal jobbe i team.

og det er gjerne slike nerder som faller utenfor sammhørigheten. kommunikasjons vansker med de andre, siden ingen felles interesser. jeg husker min sjef spurte meg om jeg var opptatt av å holde meg i form, siden de andre lederene var opptatt av dette. der ser du- hun ønsket en som var en del av felleskapet og sammhørighet, som igjen fører til økt trivsel- både for meg og de andre.

Skrevet

Det er jo da sterkt avhengig av jobben? Ikke alle jobb betyr at man må være bare sosial, det finnes faktisk jobb det faglig kompetanse er viktigst og der man kan veldig gjerne være litt nerdete :)

Skrevet

..og ikke alle som har toppkarakterer er nerdete! Selv har jeg toppkarakterer, men har holdt på med trening, ridning, teater, karate, fotball, dans, venner og kjæreste, og litt (men bare litt) jobbing utenfor skolen. Blir ganske oppgitt hver gang karakterene mine blir brukt mot meg, som om de automatisk betyr at jeg har lav sosial intelligens. Det er like dumt som å automatisk tro at dårlige karakterer = spesielt høy sosial intelligens.

Nå gikk vel tråden på hvorfor arbeidsgiver ikke likte NERDER, så beklager om jeg sporer av tråden litt her, men jeg syns det er viktig å få frem at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom sosial intelligens og karakternivå.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Skulle man velge en ønskeansatt var det vel en som både er relativt nyutdannet, har 10 års erfaring og et sosialt liv utenfor jobben, samt felles interesser med sine kolleger slik at har noe å prate om i kantinen.

Jeg tror ikke at det er negativt å ha gode karakterer, men jeg tror det er svært negativt å være ensporet. Hvis du aldri deltar på noe sosialt med kollegene, sitter stille som en mus i lunsjen og aldri har en mening i et møte så er det tegn på at det mangler sosiale ferdigheter. En slik mangel tror jeg har svært lite med karakterer å gjøre, men jeg tror at dersom man har et aktivt liv utenfor skole og arbeid er det lettere å bli "slipt" til å bli en aktiv og deltagene person også.

Du har også de som er svært kritiske og fulle av meninger og latterliggjør andre rundt seg fordi de aldri har vært vant til å bli motsagt eller argumentere for seg. Verken den stille forsagte eller den svært kverulantiske er ønske personer å jobbe med.

Så når potensiell arbeidsgiver spør om hva man driver på med på fritiden så er det nettopp for å finne ut om man vil passe inn sammen med andre. Jo mer teambasert jobben er jo viktigere er dette.

Skrevet

Hva hvis det er en jobb for de ekstremt intelligente? Da sklir man vel lettere inn i miljøet hvis man er nerd, og dermed ligner på de andre ansatte, enn hvis ikke?

Skrevet

Akkurat som det finnes jobber der sosiale egenskaper trumfer fag, så finnes det jobber der fag trumfer sosiale egenskaper. Så lenge en viss evne til å relatere seg til ansvar og samarbeid er på plass. Enkelte jobber utføres best ved å sette seg ned og jobbe konsentrert og alene basert på et svært høyt kunnskapsnivå, i en grad hvor mer sosiale vesener vil kjede vettet av seg. Det finnes sånne jobber også, de er ikke fullt så synlige.

Ekstrem intelligens er en betegnelse jeg ikke syns er så konstruktiv her. Det har ingenting med nerding å gjøre. Nerder er akkurat like intelligente som alle andre.

Skrevet

Min arbeidsgiver (stort privat selskap) var ikke interessert i mine karakterer, de konstaterte at jeg hadde gjennomført et langt studie og at jeg hadde bestått alt.

Det de var interessert i var min personlighet, hva jeg sa i intervjuet, hvordan jeg tenkte/resonnerte da de lurte på hvorfor jeg hadde tatt de valgene jeg hadde gjort, og vi hadde en samtale sammen i intervjuet. De lurte på hva jeg syntes var gøy.

Internasjonale store selskap ønsker mennesker som holder seg i god form og som er flinke til å forholde seg til andre mennesker.

Skrevet

Min tidligere arbeidsgiver krevde minst B i snitt for å komme inn på førstegangsintervju (fra et studie der du måtte ha bortimot 60 poeng for å komme inn). Men på 2. og 3. gangsintervju var det kun personlighet, evne til caseløsing og presentasjon foran en større forsamling, og utenomfagelige interesser som hadde betydning.

Skrevet

De store internasjonale selskapene jeg har jobbet i har ikke nevnt karakterer, og vitnemål ble heller ikke vist fram i min første jobb før mot slutten av intervjuet. Jeg ble ikke spurt om å løse case, jeg ble kun snakket med som i en samtale. Det var bare hyggelig. Det å løse case i et intervju er patetisk. Jeg liker gamlemåten å gjøre det på: sjefen bestemmer basert på sin magefølelse og teft. Det formelle er jo uansett i orden, så spørsmålet til syvende og sist er hvem sjefen ønsker å ha med seg ombord. Alt annet kan læres.

Senere, etter den første jobben, har ingen av selskapene sett på karakterer, kun på arbeidserfaringen, sin egen teft og smak og referanser.

Skrevet
Senere, etter den første jobben, har ingen av selskapene sett på karakterer, kun på arbeidserfaringen, sin egen teft og smak og referanser.

Denne signerer jeg. Etter førte jobben og en god attest herfra, har ingen sett mer en raskt over karakterene.

Men det at gamlemåten å intervjue på er best, uten case, er jeg ikke helt enig i. Selskapene jeg har jobbet i har meget god erfaring med å teste hvordan medarbeiderne vil håndtere en slik situasjon. Dette fordi man ofte får direkte spørsmål fra kunder, og må holde presentasjoner på kort varsel. De trenger å vite at de ansatte kan tenke raskt og snakke godt for seg.

Skrevet

Heia ja nå har jeg jobba siden jeg var 12 og har aldri været noe skolelys.Er vel vokst opp under den "gamle skolen"når det var viktig å ta i ett tak.Og alle jobbene jeg har hatt er at alt går i hundre hele dagen,ja man står ikke med hendene i lomma og kikker!Der er problemet med nerder!De er superflinke på sitt felt men søker de en "vanlig"jobb og har kun gått skole og aldri har hatt en sommerjobb så står de der...De vet ingenting og kan ingenting av de normale tinga som renhold,kundebehandlig,rydding ja,dere vet hva jeg mener.Dette har jeg opplevd hundre ganger men nå sier jeg ikke "alle"er sånn men faktigst de fleste.Cerfor er det viktig og lære barna fra de er små,det er min mening.

Skrevet
Selskapene jeg har jobbet i har meget god erfaring med å teste hvordan medarbeiderne vil håndtere en slik situasjon. Dette fordi man ofte får direkte spørsmål fra kunder, og må holde presentasjoner på kort varsel. De trenger å vite at de ansatte kan tenke raskt og snakke godt for seg.

De jeg jobber med klarer å se slikt selv når de snakker med noen. Kanskje en del sjefer er så dårlige menneskekjennere at de bare må ha tester?

I de selskapene jeg har vært mener de at tester bare gjør det hele uhyggelig når man møter hverandre første gang. Samtalen skal klare alene å kartlegge hvordan en person er. Men er man dårlig på mennesker er det kanskje lurt å la testene gjøre jobben for seg.

Du skal være ganske utenfor og innadvendt om du ikke klarer å svare på direkte spørsmål fra kunder, når det handler om jobben din. I min jobb lærer man alt underveis uansett. Og gjør du det, samt jobber i team, løser det seg naturlig. Personligheten viser vei.

Skrevet
Heia ja nå har jeg jobba siden jeg var 12 og har aldri været noe skolelys.Er vel vokst opp under den "gamle skolen"når det var viktig å ta i ett tak.Og alle jobbene jeg har hatt er at alt går i hundre hele dagen,ja man står ikke med hendene i lomma og kikker!Der er problemet med nerder!De er superflinke på sitt felt men søker de en "vanlig"jobb og har kun gått skole og aldri har hatt en sommerjobb så står de der...De vet ingenting og kan ingenting av de normale tinga som renhold,kundebehandlig,rydding ja,dere vet hva jeg mener.Dette har jeg opplevd hundre ganger men nå sier jeg ikke "alle"er sånn men faktigst de fleste.Cerfor er det viktig og lære barna fra de er små,det er min mening.

Det er nok ikke så enkelt at det er enten/eller. Jeg er vokst opp under det du kaller den gamle skolen med å ta i et tak, men det har vært helt uaktuellt å komme hjem med dårlige karakterer av den grunn.

Selv om vi fint hadde råd til både vaskehjelp og snekker, var mottoet alltid at slike ting skulle man gjøre selv. I voksen alder har dette ført til at jeg er aktiv innen idrett, har en meget godt betalt jobb, tar videreutdanning, ordner det meste i huset selv og jobber som frivillig.

Veldig mange av mine venner er også slik. Mitt inntrykk er at de som har vilje til å gjøre det bra på skolen, også har vilje på andre områder i livet. Men et mindretall på skolen brukte mye tid på lesesalen, og ingen tid på studentforening trening og jobb ved siden av. Jeg vet disse slet med å få seg jobb.

Skrevet

Og min mening og erfaring er at det du sier her, i de fleste tilfeller er bullshit som folk med dårlige karakterer bruker for å forsvare seg fordi de føler seg underlegne.

Skrevet
Og min mening og erfaring er at det du sier her, i de fleste tilfeller er bullshit som folk med dårlige karakterer bruker for å forsvare seg fordi de føler seg underlegne.

Hæ??E du dum eller?Bare for å si en ting klart:hadde du vært på min alder hadde du vist at det var ingen som viste sine karakterer den gangen!

Skrevet

Det er ikke snakk om karakterene her da...om du leser innleggene til hun som skrev det du siterer, ser du at hun har jobbet siden hun var 12 år og har valgt å ikke ta en formell utdannelse.

Skrevet
Det er ikke snakk om karakterene her da...om du leser innleggene til hun som skrev det du siterer, ser du at hun har jobbet siden hun var 12 år og har valgt å ikke ta en formell utdannelse.

Se det ja, ei som sjønner, sikkert ikke gått skole for er du for dyktig er det vansklig å sjønne innlegget.Takk ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...