Gå til innhold

Hjelp! Huseier og rørlegger!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Hei!

Jeg flyttet inn i en leilighet for en ca 2 mnd siden. På den tiden så funket vasken på badet og kjøkkenet fint, men litt tregt. Da tenkte jeg at det var sikkert fordi dette ikke var verdens nyeste rørsystem innstallert i leiligheten, men for en mnd siden så måtte jeg kontakte huseier fordi det ble bare værre. Jeg prøvde avløpsåpner to ganger og med sugekopp, uten resultat. Nå er det blitt så ille at vannet fra kjøkkenet kommer opp i vasken på badet og alt er tett.

Jeg ringte til huseier idag og fortalte at avløpsåpner funker ikke og ingen andre har noen gode råd. Da jeg spurte om rørlegger sa hun at det var mitt ansvar, ikke hennes, selv om det har vært tregt siden begynnelsen.

Hvem sitt ansvar er det? Huseier eller jeg som leietaker?

Eller har noen gode råd eller mulig forklaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine leiger ut et hus, og hver gang avløpene har vært tett har de måttet trø til og fikse, selv om det var leigeboerne sin feil at rørene ble tett (de kastet bind, tamponger, våtserviett o.l. i toalettet, spylte alle matrester i vasken etc....). Men kan dessverre ikke si om dette er fordi de er pliktig til det.

Vil tro at det er huseigers ansvar dersom en rørlegger må tilkalles, og at hun evt heller vil gi regningen til deg dersom hun kan bevise at det er din "feil" at rørene er tett. (Du har vel ikke brukt Plumbo, forresten?)

Håper noen andre kan gi deg et klart svar :)

Skrevet

Jeg vil si at leietaker er ansvarlig for enkle oppgaver som å bruke plumbo/sugekopp på tette sluk. Men om det trengs rørlegger er det klart utleiers kostnad. Særlig når det skjer så tett etter innflytting er det noe huseier bør ta tak i.

Men personlig, da jeg var ung og bodde alene, tilkalte jeg huseier litt for ofte. Jeg kunne ingenting, og pappaen min var på andre siden av landet. Og de stilte alltid opp - i frykt for hva jeg kunne få til om jeg prøvde selv :fnise:

Skrevet

I dette tilfellet er det huseiers ansvar, fordi det er tydelig at det var et problem med rørene allerede da du overtok leiligheten. Noen huseiere driter i vedlikehold og får leietakerne til å betale regninga... Men det skal du IKKE!

Skrevet

Om det ikke står noe annet pressisert i kontrakten din, gjelder husleieloven. I § 5-3 står det om hva du plikter å vedlikeholde, og hva huseier plikter å vedlikeholde. Slik jeg forstår det er det huseier sitt ansvar å reparere rørene.

Ta også en titt på § 2-2, der står det at husrommet skal være "i vanlig god stand" ved overlevering, noe som betyr at huseier skulle ha ordnet med rørene før overlevering. Henvis til husleieloven, og ta kontakt med en advokat om huseieren slår seg vrang.

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Jeg har lest husleieavtalen igjen og da står det "Leieren skal forsvarlig vedlikeholde boligen og alle innretninger som hører til boligen, så fremt dette ikke påligger leiren jfr. nedenfor." og "Leieren skal på egen bekostning innenfor boligen vedlikeholde låser [...], samt foreta oppstaking av avløpsrør til egen vannlås."

Hva vil oppstaking si? Og hva betyr dette rent praktisk? Om jeg bestiller rørlegger og han sier at det er noe feil med rørene og ikke min feil, så skal hun betale?

Skrevet

Oppstaking vil jeg tro betyr å sörge for at det ikke tetter seg, og om det er tett, sörge for å få lösnet det

Skrevet
Jeg har lest husleieavtalen igjen og da står det "Leieren skal forsvarlig vedlikeholde boligen og alle innretninger som hører til boligen, så fremt dette ikke påligger leiren jfr. nedenfor." og "Leieren skal på egen bekostning innenfor boligen vedlikeholde låser [...], samt foreta oppstaking av avløpsrør til egen vannlås."

Hva vil oppstaking si? Og hva betyr dette rent praktisk? Om jeg bestiller rørlegger og han sier at det er noe feil med rørene og ikke min feil, så skal hun betale?

Ville nok ikke bestillt rørlegger selv, var jeg deg. Dette er utleiers ansvar, så lenge du har bestillt er du ansvarlig for å betale regningen. Og det er ikke alltid så lett å få penger igjen i ettertid.

Jeg ville referert til loven, samt at dette var et problem allerede da du flyttet til og vise til at det er hennes ansvar og kostnad. Og videre si at det er uaktuelt å leie av en huseier som ikke forholder seg til gjeldende lovverk, og at du vil revurdere leiekontrakten om ikke noe blir gjort snarest.

Skrevet
I dette tilfellet er det huseiers ansvar, fordi det er tydelig at det var et problem med rørene allerede da du overtok leiligheten. Noen huseiere driter i vedlikehold og får leietakerne til å betale regninga... Men det skal du IKKE!

Nå kan jeg ikke nok om dette til å skulle kunne si hvem som har det endelige ansvaret, men om det er slik at leietaker er ansvarlig og han/hun ville sluppet om det kunne bevises at det var problemer allerede fra begynnelsen så kommer man tilbake til det å skulle kunne bevise dette.

Nettopp pga slike saker som dette og en del annet så er jeg sjeleglad for at jeg bor innenfor mine egne (bankens) vegger!

Skrevet

Jeg er redd du har et problem... Når det står i husleieavtalen at det er ditt ansvar, så har du skrevet under på at det er ditt ansvar. I husleieloven § 5-3 er det formulert "Er ikke annet avtalt...", og her er annet avtalt. Hadde du gitt beskjed om at vannet gikk tregt allerede fra begynnelsen av, hadde det vært reklamasjon og dermed utleiers ansvar. Men når du ikke gav beskjed når du merket det, tapte du retten til å gjøre mangelen gjeldende (§ 2-8).

Så det vil si at de som har bodd der før har tettet igjen rørene, og du må nå ta konsekvensene fordi du lot det gå seg til. Dessverre. Jeg er redd du må ta utgiftene selv, huseier har vært lur og slipper gjennom lovverket... :troest:

Gjest Gjest_hmmm_*
Skrevet
Jeg er redd du har et problem... Når det står i husleieavtalen at det er ditt ansvar, så har du skrevet under på at det er ditt ansvar. I husleieloven § 5-3 er det formulert "Er ikke annet avtalt...", og her er annet avtalt. Hadde du gitt beskjed om at vannet gikk tregt allerede fra begynnelsen av, hadde det vært reklamasjon og dermed utleiers ansvar. Men når du ikke gav beskjed når du merket det, tapte du retten til å gjøre mangelen gjeldende (§ 2-8).

Så det vil si at de som har bodd der før har tettet igjen rørene, og du må nå ta konsekvensene fordi du lot det gå seg til. Dessverre. Jeg er redd du må ta utgiftene selv, huseier har vært lur og slipper gjennom lovverket... :troest:

Som forbruker har du reklamasjonstid på minimum 2 mnd, så dersom du bare har bodd der under to mnd kan du fremdeles reklamere. Dette er helt klart huseiers ansvar.

Skrevet
Jeg vil si at leietaker er ansvarlig for enkle oppgaver som å bruke plumbo/sugekopp på tette sluk. Men om det trengs rørlegger er det klart utleiers kostnad.

Korrekt. Løses det ikke ved plumbo og sugekopp, så er det utleier som skal dekke rørlegger.

Når vannet kommer opp på den måten høres det ut som det er et problem som har bygd seg opp over tid. Er det gamle rør?

Skrevet

Vi har en utleie leilighet og vedlikehold som dette, når det trengs hjelp utenfra, er helt klart utleiers ansvar. Jeg slenger meg på den konkusjonen :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...