Gå til innhold

Regler for bruk av `og ´


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når du binder sammen ord eller setninger.

Egentlig lettere å si når du skal bruke "å". Brukes bare foran verb i infinitiv (å spise, å glemme, å danse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du binder sammen ord eller setninger.

Egentlig lettere å si når du skal bruke "å". Brukes bare foran verb i infinitiv (å spise, å glemme, å danse).

:fnise:

Takk for svar Mim men jeg formulerte kanskje spørsmålet mitt litt dårlig.

Det jeg mente var

- når bruker man tegnet `

- når bruker man tegnet ´

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Hva er rett: Petter Dass`gate eller Petter Dass´gate?

Ingen av delene. Man bruker apostrof ('), altså Peter Dass' gate.

Er ikke helt stødig her, men ´ over siste bokstav i et ord når tonefallet går opp på slutten av ordet. Eks.: kafé. Motsatt benyttes ` over bokstaven når tonefallet går ned.

Sikkert andre her som har stålpeiling på dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hentet fra korrekturavdeling.no:

Unntak der apostrof kan brukes

Apostrof brukes ved genitiv i ord som ender på s, z og x (uttalen har ikke noe å si)

Anders’ leilighet

Iain Pears’ romaner

Grete Waitz’ treningsprogram

Johannes’ åpenbaring

Alex’ dialekt

Tom Hanks’ filmer (ikke Hanks sine filmer (=garpegenitiv))

Men: Bushs, Bachs, dusjs, Kampuschs

Merk at Aftenposten bruker apostrof når ordet ender med en uttalt vislelyd (Bush’). Dette er ikke i tråd med Språkrådets anbefalinger.

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Leste litt og forstod det slik at man skulle skrive feks Anders´ leilighet. Blir det ikke da også Petter Dass´ gate?

Nei, apostrof- og og aksenttegn er ikke det samme. Men ser at jeg brukte feil lenger opp - jeg brukte fottegnet og ikke apostroftegnet.

Fra korrekturavdelingen.no

De to aksentene på tasten mellom pluss og slettetasten skal ikke brukes som apostrof.

I enkelte tekstbehandlingsprogrammer, som for eksempel Word, blir tegnet for fot (som du finner på tasten med stjerne på, til høyre for æ) automatisk endret til riktig apostrof (0146). Tegnet for fot (') bør bare brukes som erstatning for apostrof i uformelle sammenhenger, i e-poster etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, apostrof- og og aksenttegn er ikke det samme. Men ser at jeg brukte feil lenger opp - jeg brukte fottegnet og ikke apostroftegnet.

Fra korrekturavdelingen.no

De to aksentene på tasten mellom pluss og slettetasten skal ikke brukes som apostrof.

I enkelte tekstbehandlingsprogrammer, som for eksempel Word, blir tegnet for fot (som du finner på tasten med stjerne på, til høyre for æ) automatisk endret til riktig apostrof (0146). Tegnet for fot (') bør bare brukes som erstatning for apostrof i uformelle sammenhenger, i e-poster etc.

Forstår ikke hva de mener med dette. Jeg bruker Word. Bør jeg da ikke bruke noe tegn i det hele tatt når jeg skriver gatenavnet? Eller skal jeg bruke tegnet ' som står nedenfor *?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Man bruker jo ikke apostrof i genitiv i norsk, eller?

Lises hus. Tones butikk. Petter Dass gate. osv

Jo, det brukes unntaksvis, det kan du lese om her.

Oppsummert:

- Apostrof brukes ved genitiv i ord som ender på s, z og x (uttalen har ikke noe å si)

- Apostrof brukes i forbokstavord som ender på liten bokstav og blir skrevet uten punktum

- Apostrof brukes etter enkeltbokstaver

- Apostrof brukes ved visse forkortelser og ord som er brukt mer tilfeldig som substantiv

Endret av Magica de Spell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Magica, nå har jeg fått det til. Gikk et lys opp for meg. Det hjalp å få forklart at det skulle se ut som et komma som var løftet opp. Trykket Alt + 0146 + mellomrom, så fikk jeg det rette tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...