Gå til innhold

trenger litt hjelp til formulering av en setning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har låst meg totalt fast, og kanskje noen kan hjelpe ??

Jeg skal presentere et emne og synes det høre litt dumt og stokkete ut. og trenger kanskje et mellom ord?

" dette leder oss over til en metode som på bakgrunn av utviklingen har blitt benyttet av politiet i økende grad, romavlytting. "

synes den romavlyttingen kommer så brått på...

Hva med:

Wdette leder oss over til en metode som på bakgrunn av utiklingen har blitt beyttet av politiet i økende grad, nemlig romavlytting".

Eller er det en annen god måte å si det på? Jeg sitter heeeelt fast:( Dessuten, nå når jeg skriver det begynner jeg å lure på ordstillungen " har blitt benyttet av politiet økende grad" eller " har blitt benyttet i økende grad av politiet".

Ja detta går så det suser..... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har låst meg totalt fast, og kanskje noen kan hjelpe ??

Jeg skal presentere et emne og synes det høre litt dumt og stokkete ut. og trenger kanskje et mellom ord?

" dette leder oss over til en metode som på bakgrunn av utviklingen har blitt benyttet av politiet i økende grad, romavlytting. "

synes den romavlyttingen kommer så brått på...

Hva med:

Wdette leder oss over til en metode som på bakgrunn av utiklingen har blitt beyttet av politiet i økende grad, nemlig romavlytting".

Eller er det en annen god måte å si det på? Jeg sitter heeeelt fast:( Dessuten, nå når jeg skriver det begynner jeg å lure på ordstillungen " har blitt benyttet av politiet økende grad" eller " har blitt benyttet i økende grad av politiet".

Ja detta går så det suser..... :(

Hva med å droppe det om å lede over til, og heller skrive:

-På bagrunn av (denne) utviklingen blir romavlytting i økende grad benyttet av politiet...

Eller:

-Romavlytting er en metode som i stadig større grad blir benyttet av politiet...

Gjest Skap-pedagog
Skrevet

Å gjøre setningen om fra passiv til aktiv, slik Pøbelsara har gjort her, gjør den alltid lettere å forstå.

Altså, bytte ut "har blitt/blir" med å ta det siste substantivet i(den passive) setningen, sette det først og legge til "blir".

Skrevet

Hva skulle jeg ha gjort uten KG??? Tusen takk :O)

Jeg satt virkelig heeelt låst, men det er jo fort gjort når man leser korektur på sitt eget verk. mye lettere å lese på andres. Det ble en mye bedre formulering nå ja og mye enklere sagt. tuuusen takk igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...