Gå til innhold

omregistrering?


Gjest78

Anbefalte innlegg

Kan noen svare meg på om det er mulig at bilen min står registrert på min mor, mens forsikringen står på min mann?

Saken er altså den, jeg har kjøpt bilen til min mor. Den står for øyeblikket registrert på min avdøde morfar. Den har stått registrert på han hele tiden mens min mor hadde den, mens forsikringen sto på henne. Siden han er død kan den selvfølgelig ikke stå på han lenger, og det er gratis å omregistrere den til hans livsarving, altså min mor. Og vi vil selvfølgelig ha forsikringen selv. Men da min mor snakket med de på biltilsynet der hun bor sa de at det ikke gikk an. Og det synes jo jeg er merkelig, forsikringselskapet bryr seg jo tydeligvis katta hvem bilen står på, da min mann kjøpte forsikringen sto jo bilen, som nå, i min avdøde morfars navn, og min mann har ikke en gang førerkort.

Og, i så fall, hvis dette ikke er mulig, må bilen da stå registrert på min mann, og ikke på meg? Det var jo virkelig aldri planen, grunnen til at forsikringen står i hans navn er at de andre forsikringene våre også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt en bil som stod i en annens navn, men forsikringen stod på mitt navn...så det burde jo strengt tatt väre mulig da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en bil som stod i en annens navn, men forsikringen stod på mitt navn...så det burde jo strengt tatt väre mulig da

Ja, det burde jo så absolutt det, det sto jo slik i ti år mens bilen sto i morfars navn og mamma hadde forsikringen også. Så jeg har liksom på følelsen av at de bare sier det fordi de skjønner at vi prøver å snike oss unna omregistreringsavgiften på 4500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prat med biltilsynet, men med forsikringsselskapet.

Biltilsynet klarer som regel å lire av seg altfor mye dritt.

Det er forsikring dere skal ha, ergo fokuser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prat med biltilsynet, men med forsikringsselskapet.

Biltilsynet klarer som regel å lire av seg altfor mye dritt.

Det er forsikring dere skal ha, ergo fokuser på det.

Forsikring har vi jo, så det er ikke problemet. Den står som sagt i min manns navn. Men bilen står nå i min avdøde morfars navn, og det kan den ikke forsette med. Vi har ikke fått oblat ennå, selv om min mor har betalt vegavgiften, og jeg vil anta at det er fordi den står i hans navn. Vi må altså få den over på enten min mor, meg eller min mann så fort som mulig. Og siden det er gratis å få den over på mamma hadde jo det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forsikringsselskapet som finner på noe der, vil jeg tro. Altså en løsning på problemet - så lenge det er riktig navn som blir sendt over til trafikkstasjonen.

Jobbet på trafikkstasjon i fjor og det stemmer at forsikring må stå på den som bilen står registerert på. Systemet vil ikke godkjenne omregistrering om forsikringsselskapet sender over feil navn i dataen. Da stopper det bare opp og det kommer ikke videre uten at forsikringen settes i riktig navn. Det er altså ikke trafikkstasjonen som er vanskelig her, det er systemet som er sånn...

Det kan hende forsikringsselskapet kan hjelpe dere der, de har sikkert vært borti dette før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om mange som har bilen og forsikringen i forskjellig navn, men dette fungerer tydeligvis bare om man skifter forsikring etterpå, dvs det fungerer ikke å omregistrere etter at forsikringen er satt i et annet navn.

Jeg var og snakket med trafikkstasjonen nå, og de sa altså det samme her som de hadde sagt til mamma.

Men grunnen til at vi ikke hadde fått oblat var bare fordi at et purregebyr ikke var betalt. (En annen side av historien som mamma var ganske oppgitt over, for først fikk hun ikke regningen, og dermed måtte hun oppsøke trafikkstasjonen og betale den fordi hun hørte andre hadde fått. Deretter skal de ha et purregebyr hun heller ikke har fått, på regningen hun ikke fikk. Latterlig, men jeg har i hvert fall betalt de 250 kronene nå.)

Så for øyeblikket tror jeg bare vi driter i hele greia, bilen står på min avdøde morfar og forsikringen på min mann. Så lenge forsikringsselskapet sier det er greit kan jeg ikke skjønne at det er et problem. Deretter kan vi omregistrere den til min mann etter nyttår, da det bare koster 1000-1500 kr eller noe, fordi bilen har blitt såpass gammel.

Endret av Lady Lovelace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner vel at en person som er død, ikke kan stå som eier av en bil??? Og regning på årsavgift vil jo sendes ut til en død person, og hvis Tollvesenet har fått beskjed om at eier er død så sendes ikke regning ut heller...

Saken om forsikring må du ta med forsikringsselskapet. De må sende inn en erklæring med samme fødselsnummer som på eier av bilen. Så få moren din registrert som eier og få din manns forsikringsselskap til å melde inn en forsikring i hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillrund: Jeg forstår hva du mener, og jeg tenkte jo det samme jeg også. Men trafikkstasjonen gidder jo ikke å tro på at han er død en gang, uten at vi har med skifterettserklæring. Og han har jo allerede vært død i et helt år. Grunnen til at de ikke hadde sendt ut regning var at det hadde vært mye rot med sånt denne gangen, regningene har uansett vært sendt til min mor i alle år. Så jeg tror faktisk at det går helt fint at bilen står i hans navn til etter nyttår. Jeg har i hvertfall betalt regningen, om vi så da får tilsendt oblatet, så er vi fornøyd, forsikringsselskapet er fornøyd, og trafikkstasjonen vet ikke annet enn at de er fornøyde de også. Så da ser jeg egentlig ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er registerert på en død person og det ikke står en aktiv forsikring på bilen kan det bli et problem om det skulle skje noe i trafikken....

Og det er vel ikke akkurat at trafikkstasjonen ikke "gidder å tro på" at han er død. Det har noe med dokumentasjon å gjøre. De som sitter som kundebehandlere der kan ikke sette opp noen som ny eier uten at det er dokumentert med stempel og underskrift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er registerert på en død person og det ikke står en aktiv forsikring på bilen kan det bli et problem om det skulle skje noe i trafikken....

Og det er vel ikke akkurat at trafikkstasjonen ikke "gidder å tro på" at han er død. Det har noe med dokumentasjon å gjøre. De som sitter som kundebehandlere der kan ikke sette opp noen som ny eier uten at det er dokumentert med stempel og underskrift...

Nei, nei, selvfølgelig, flåsete sagt. Men som sagt står det da så absolutt en aktiv forsikring på bilen. Den står på min mann. Forsikringsselskapet bryr seg ikke om hvem er registrert som eier. Helt fakta! De eneste som bryr seg om at forsikring og bilen er på samme person er trafikkstasjonen, fordi de vil ha penger for omregistrering. Dvs. de sier at de bryr seg om det, men vanligvis gjør de ingenting for håndheve det, som sagt har denne bilen stått på morfar i 10 år mens forsikringen har vært på mamma, og jeg vet om flere som har gjort det på samme måten (se tidligere i tråden).

Så altså er forsikringen i orden, oblatene er i orden straks, slik at vi ikke kan få bot for det. Hva er da problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke registrere bilen med din mor som eier og din mann som deleier?

Hvis dere får registrert den gratis på din mor uansett skal ikke det koste noe mer.

Vi måtte det for at forsikringsselskapet og biltilsynet skulle være fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest bileier

Tja, som bileier med et turbulent samboerforhold bak meg, må jeg si at jeg er GLAD for at Trafikkstasjonene krever kopi av skifteattest før de godtar at noen er døde. Ellers hadde min ekssamboer nå vært registrert som eier av min bil...

Siden noen folk er frekkere enn flatlusa og tilsynelatende ikke har noen hemninger, så er det greit at noen institusjoner her i landet krever dokumentasjon før de foretar endringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i lovverket som forteller at bileier må være identisk med forsikringstaker. Det er noe Statens Vegvesen har kokt i hop på egenhånd. I denne tolkingsuttalelsen skriver Justisdepartementet:

Etter Lovavdelingens syn må bilansvarslova § 15 første punktum forstås slik at også andre enn eieren av kjøretøyet kan tegne og opprettholde den lovpliktige forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...