Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det mulig? Jeg har en 50% fast stilling og har jobbet en del ekstra ved siden av. Nå har jeg hanglet fysisk de siste 3 årene. Jeg har studert, flyttet flere ganger, hatt 3 forskjellige jobber og vist lite hensyn til kroppen, og er nå fullstendig tappet for energi. Jeg sliter med leddene og ryggen og er under utredning for reumatisme. Jeg klarer ikke å ta på meg mer enn de 50% jeg har nå. Jeg sliter mer enn nok med å klare på de også. Jeg har ikke krav på noen sykepenger, men kan man bli midlertidig uføretrygdet? En kollega anbefalte meg å snakke med fastlegen min om uføretrygd de resterende 50%, men er det ikke slik at om man blir uføretrygdet så kan man ikke gå tilbake på det? Hva om jeg bare trenger tid til å lære meg å leve med reumatismen og få kroppen til å fungere igjen? Er det noen her som har reumatisme og som lever fint med det? Hva slags jobb har du og i hvor stor stilling?

Endret av Woopsie Daisy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli uföretrygdet 50% om du vil jobbe 50%. Det er dette som er mitt mål.

Du kan også få midlertidig uföretrygd.

Skrevet

Tusen takk for raskt svar Portis :) Vet du hva kriteriene for midlertidig uføretrygd er? Jeg har vært innom sidene til NAV, men jeg finner ikke frem i noe der.

Skrevet

Vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Men man må iallefall söke om det.

Eneste jeg kan er min egen historie.

Går på yrkesrettet attföring, skal begynne på noe som heter helsematch/Fönix om ca 3 uker, der skal de måle hvor arbeidsför jeg er og da kan jeg söke om uföretrygd - og forhåpentligvis så klarer jeg å jobbe 50 % og väre uför 50%

Skrevet

Ok, takk for fint svar :) Jeg vil fortsette å jobbe i den 50% stillingen jeg har nå. Jeg trives så godt i jobben og kan ikke tenke meg et bedre sted å jobbe. Dessuten tror jeg det er viktig å ha noe å gjøre også. Blir jeg gående hjemme dag og ut og dag inn kommer jeg til å bli tullete. Målet mitt vil jo bli å kunne jobbe mer enn de 50% jeg er i stand til nå. Jeg har så mange planer for fremtiden min karrieremessig, at en varig 50% uføretrygd vil skrinlegge alle drømmene jeg har på den fronten.

Har du reumatisme?

Skrevet

Jeg har ikke reumatisme - tror jeg :)

Er under en hel masse utredning, da jeg har mye smerter i kroppen.

Först og fremst så tror de at det er firbromyalgi, men jeg personlig utelukker ikke reumatisme.

Selvom du får varig 50% uföretrygd, så er ingenting kuttet ut i stein, så ingenting må väre slik for evig.

Men uansett så tror jeg at lege, trygdekontoret og NAV er mer innstillt på å gi folk midlertidig uföre i förste omgang ... gjerne opp til 3 år av gangen.

• 1 måned senere...
Skrevet
Jeg har ikke reumatisme - tror jeg :)

Er under en hel masse utredning, da jeg har mye smerter i kroppen.

Först og fremst så tror de at det er firbromyalgi, men jeg personlig utelukker ikke reumatisme.

Selvom du får varig 50% uföretrygd, så er ingenting kuttet ut i stein, så ingenting må väre slik for evig.

Men uansett så tror jeg at lege, trygdekontoret og NAV er mer innstillt på å gi folk midlertidig uföre i förste omgang ... gjerne opp til 3 år av gangen.

Jeg har fibromyalgi og litt reumatisme. Var sykemeld i ett år og var på omskolering i 4 år. Fikk dekt de første 3 årene med skole. Nå letter jeg etter jobb,men det er veldig vanskelig å finne. Har lært meg å leve med sykdomen og tar ikke lenger medisiner. For meg er det viktig med aktivitet, å trene litt. Hvis ikke får jeg vondt i hele kroppen. Vet ikke hvordan det blir når jeg skal i jobb 100%, men jeg er villig til å prøve.Lyke til videre!

Skrevet

Hei!

Du kan søke om noe som heter tidsbegrenset uførestønad. Står litt om det her: http://www.nav.no/page?id=1073743841

Jeg er revmatiker og jobber 50 % og har 50 % tidsbegrenset uførestønad. Jeg fikk innvilget for 3 år. Ønsket selv kortere tid, men Nav mente at jeg burde bruke lengre tid for å prøve å komme tilbake igjen. Du kan søke på opptil 4 år av gangen. Når de innvilgede årene er gått, kan en søke på nytt dersom det er behov for det, eller søke på "vanlig" uførepensjon. Eventuelt gå tilbake i full jobb.

Selv om du søker på "vanlig" ufør, er det ingenting i veien for at du kan gå tilbake i jobb igjen hvis du skulle føle deg frisk nok til det. Tror også du har mulighet til å prøve deg i jobb igjen en bestemt periode (2-3 år?) for å se om det fungere og kunne gå tilbake til uførepensjon uten ny søknad dersom det ikke fungerer.

Ønsker deg lykke til uansett hva det blir til :)

Skrevet

Om du ikke har sykepengerett, vil jeg anbefale deg å søke 50% rehab. Tidsbegrenset uførestønad er mye vanskeligere å få, og har lengre saksbehandlingstid.

I februar 2009 vil disse stønadene sammen med yrkesrettet attføring bli til en og samme stønad, Arbeidsavklaringspenger. Da spiller det ingen rolle hva slags ytelse du hadde fra før, da den nye stønaden har ett og samme regelverk og vilkår.

Du kan fint begynne å jobbe igjen senere hvis du blir bedre, uansett hvilken stønad du har.

Når det gjelder "vanlig" uførepensjon, er det s og si ingen som før det uten først å ha "vært innom" en eller flere av de andre stønadene jeg har nevnt. Skal en bli innvilget uførepensjon rett etter sykepenger, må det være svært alvorlig, og ikke håp om at arbeidsevne kan oppnås igjen.

Skrevet

Har fått vite nå at det er ytterst sjeldent at det gis ufør dersom man ikke har vært gjennom attføring et par ganger.

En jeg nå går på kurs sammen med (vi er alle i samme situasjon og kommer til å søke uføre eller videre attføring), han klarer nesten ikke gå, søkte ufør og fikk avslag og ble satt på attføring. Han må gjennom attføring en gang til før han får godkjent ufør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...