Scheherazade Skrevet 25. september 2008 #21 Skrevet 25. september 2008 Det er vel diskuterbart. Fikk beskjeden om å aldri varme melk til babyen i mikroen fordi den ødelegger stoffene i melken som er viktig for babyen. Dette er nok til at ikke jeg gidder å gjøre det: http://www.rolv.no/geobiologi/artikler/mikrobolgeovn.htm Og et raskt, skeptisk blikk på den kilden der er vel nok til at jeg tar han med en klype salt eller fem.
Mamma1 Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 (endret) Uansett om mikromat er farlig eller ikke, er det en diskusjon som pågår jevnlig, på samme måte som diskusjonen om stråling fra mobiltelefon og trådløst nettverk. De har enda ikke kommet med noe entydig svar eller konklusjon- derfor gidder ikke jeg å bruke den når det er like enkelt å bruke vannbad e.l. Det er jo en grunn til at man ikke skal varme melk i mikroen (dette sier sykehus og helepersonell), så hvorfor skulle det være bedre med annen mat babyen skal ha? Ta det gjerne med ti klyper salt, men hvorfor ta sjansen når det tar deg et minutt ekstra å varme maten på annen måte? Endret 25. september 2008 av Mamma1
rangi Skrevet 25. september 2008 #23 Skrevet 25. september 2008 Grunnen til at man ikke skal varme mm i mikroen er at man da ødelegger antistoffene i melken, det står i boken man fikk med hjem fra barsel. MME kan fint varmes i mikroen. Jeg spurte helsesøster om det da minsten var helt ny på fast føde- fronten, hun sa at det ikke var noe problem å varme middagen hans i mikroen. Jeg lagde grønnsaksmos selv til gutten da han var 6-7 mnd, men ga etterhvert opp og gikk over til middagsglass. Nå er han 1 år, og avhenging av hva vi andre har til middag, så får han enten glass eller vår middag. Ser ikke noe problem i å fore med middagsglass, egentlig:)
Susan Sto Helit Skrevet 26. september 2008 #24 Skrevet 26. september 2008 Grunnen til at man ikke skal varme morsmelk i mikroen, er jo akkurat det at den varmer ujevnt, og den melka som blir varmere enn 37,5 grader mister antistoffene sine. Det samme skjer om man varmer melka for mye på andre måter, som f.eks. vannbad. Men dette gjelder altså bare morsmelk. Vi har gjort litt både og... Har brukt en god del glass oppigjennom, enkelt og greit fordi vi alltid har spist litt sent, men lagt lillegutten ganske tidlig. Laget ofte barnemat når vi først laget ordentlig mat, og frøs ned. I begynnelsen ga jeg most gulrot, og det var veldig populært. Men da jeg forsøkte å blande inn potet, ble det full protest. Det spiste han bare ikke. (Samme med potet i barnemat på glass.) Han spiser fortsatt ikke poteter, om vi ikke moser dem godt, og blander dem inn i maten, som kjøttkaker og fiskeboller. Men elsker pasta og ris, så vi tar det ikke så tungt. Hos oss spises det uansett lite potet-middager. Ris er langt mer brukt. (Men det ble han hard i magen av som liten, så da ble det nesten bare pasta-retter.) Unger er forskjellige, familier er forskjellige, og alle må faktisk finne ut av hva som er enklest for dem. Akkurat som at jeg synes tøybleier faktisk er enklere, bedre og billigere enn papirbleier, men jeg forstår alikevel at ikke alle har samme syn som meg. (Sikkert litt for at de ikke vet nok om det, men alikevel...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå